BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
FS0305.2Okuma EğitimiSeçmeli363
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Okuma becerisinin Türkçe öğretimi açısından önemi kavratmak, öğrencilerin okuma yöntem ve tekniklerine hâkim olmalarını sağlayarak öğretme faaliyetlerinde bunları etkin bir şekilde kullanabilme becerisini kazandırmak. Türk ve dünya edebiyatının seçkin eserleriyle birlikte hedef kitleye yönelik çocuk eserlerine hakim olarak öğrencilere okuma rehberliği sunabilmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Bahadır Gülden
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler,okumanın zihinsel ve fiziksel unsurlarını bir bütün olarak kavrayabilecek ve tanımlayabileceklerdir.
2Öğrenciler,toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenleri tanımlayabilecek ve okuma becerisine yönelik tekniklerini inceleyebileceklerdir.
3Öğrenciler,Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirmenin farklı yolları üzerinde değerlendirmeler yapabilecek ve bu değerlendirmeleri tartışabileceklerdir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türkçe öğretiminde okuma becerisinin yeri ve önemi hakkında bilgi sahibi olma. Türkçe Öğretim Programı'ndaki okuma kazanımlarının taşıdığı amaç ve işlevler. Okuma yöntemleri hakkında teorik ve pratik uygulamalar. Okuma metinlerinin taşıması gereken nitelikler. Okuma becerisinin söz varlığı gelişimine etkisi. Türkçe ders kitaplarındaki okuma metinleri ve metinlerin nitelikleri
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kavramsal çerçevenin tanıtılması Okuma Okuma metni Okuma süreci Okur Okuma alışkanlığı Okuma ilgisi Okuma tutumu Okuma kaygısı Durumsallık Görsel okuma Kabul edilebilirlik Kavrayarak okuma Kelime hazinesi Metin türü Metinler arasılık Metinsellik ölçütleri Okuma hızı Okuduğunu anlama
2Temel kavramlar Okuryazarlık okunabilirlik Tema/ izlek Yaygın okuma Yazınsal okuma Yoğun okuma
3Türkçe Öğretim Programı'nda Okuma Becerisinin Yeri ve Önemi Hedef Kazanımlar
4Okuma hedef kazanımlarının edinilmesine yönelik hususlar
5Okuma Yöntem ve TeknikleriSESSİZ OKUMA SESLİ OKUMA GÖZ ATARAK OKUMA ÖZETLEYEREK OKUMA NOT ALARAK OKUMA
6Okuma yöntemleri İŞARETLEYEREK OKUMA YÖNTEMİ TAHMİN EDEREK OKUMA SORU SORARAK OKUMA SÖZ KOROSU OKUMA TİYATROSU EZBERLEME METİNLERLE İLİŞKİLENDİRME TARTIŞARAK OKUMA ELEŞTİREL OKUMA
7Ara Sınav
8Yöntem ve tekniklere dayalı olarak gönüllü olan öğrencilerin okuma becerisi hedef kazanımlarını edindirme uygulaması
9Yöntem ve tekniklere dayalı olarak gönüllü olan öğrencilerin okuma becerisi hedef kazanımlarını edindirme uygulaması
10Yöntem ve tekniklere dayalı olarak gönüllü olan öğrencilerin okuma becerisi hedef kazanımlarını edindirme uygulaması
11Yöntem ve tekniklere dayalı olarak gönüllü olan öğrencilerin okuma becerisi hedef kazanımlarını edindirme uygulaması
12Yöntem ve tekniklere dayalı olarak gönüllü olan öğrencilerin okuma becerisi hedef kazanımlarını edindirme uygulaması
13Yöntem ve tekniklere dayalı olarak gönüllü olan öğrencilerin okuma becerisi hedef kazanımlarını edindirme uygulaması
14Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Aksit, Göktürk, Okuma Ugrasi, Inkilâp Kitabevi, Istanbul, 1988. * Alemdar Yalçin, Türkçe Ögretim Yöntemleri, Akçag Yay., Ankara, 2002 . * Ali Fuat Arici, Okuma Egitimi, Pegem Yayinlari, Ankara 2008. * Emin Özdemir, Elestirel Okuma, Bilgi Yay. 2000 * Emin, Özdemir, Okuma Sanati, Nasil Okumali, Neler Okumali, Inkilâp Kitabevi, Istanbul, 1983. * Murat Özbay, Okuma Egitimi, Ani Yayincilik, Ankara, 2010. * Mustafa Cemiloglu, Ilkögretim Okullarinda Türkçe Ögretimi, Aktüel 2004 * Oya, Adali, Bilgilendirici Metinlerin Okunmasi, içinde Yaratici Toplum Yolunda Çagdas Egitim, Istanbul: Ç.Y.D.D. Yayinlari 1/Cem Yayinevi. * Richard Bamberger, Okuma Aliskanligini Gelistirme, Kültür Bak.Yay. 1991. * Türkçe Ögretim Programi, MEB, Tebligler Dergisi, 2006. * Zehra, Ipsirlioglu, Okumayi Ögretme, içinde Yaratici Toplum Yolunda Çagdas Egitim, Ç.Y.D.D. Yayinlari 1, Cem Yayinevi, Istanbul, 1993.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bireysel Çalışma177
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma122
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma4520
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma31030
Okuma248
Ev Ödevi4520
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21
ÖÇ1                     
ÖÇ2                     
ÖÇ3                     
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek