Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SB412.1 | Selçuklu Tarihi | Seçmeli | 4 | 8 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Selçuklu Türk Tarihi ve Kültürüne ilişkin temel kavramları açıklayabilecektir.
Selçuklu Türk Tarihi ve Kültürüne ilişkin tarihsel gelişim sürecindeki önemli noktaları.
Selçuklu Türk Tarihi ve Kültürünün çevre kültürlerle etkileşimini açıklayabilecektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Memet KUZEY |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Büyük Selçuklu Devletinin siyasi yapısını kavrar. | 2 | Kınık Boyunun devlet kurma sürecini öğrenir | 3 | Her Selçuklu Sultanın döneminde yaşanan siyasi olayları kavrar. | 4 | Devleti yıkılışa götüren faktörleri değerlendirir. | 5 | Anadolu Selçuklu Devletinin siyasi yapısını kavrar. | 6 | Anadolu Selçuklu Sultanlarının siyasi faaliyetlerini ve devlet politikalarını kavrar. | 7 | Büyük Selçuklu Devleti'nin kültür ve medeniyeti hakkında fikir edinir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Selçukluların kökenini hakkında bilgi verilmesi;
devlet kurmadan önceki yaşam biçimlerinin, inanışlarının ve göç yollarının incelenmesi;
Tuğrul Bey dönemindeki olayların ve siyasi ilişkilerin incelenmesi ve Tuğrul Beyin devlet yönetiminde izlediği politikaların değerlendirilmesi;
Alp Arslan döneminin incelenmesi ve Malazgirt Savaşının Büyük Selçuklu Devleti, Bizans ve Türkmenler açısından değerlendirilmesi;
Melikşah, Berkyaruk, Mehmet Tapar ve Sencer dönemlerinin incelenmesi ve Büyük Selçuklu Devletinin yıkılması ile ilgili olayların değerlendirilmesi;
Anadolu Selçuklu Devletinin kuruluşunda rol oynayan faktörlerin belirlenmesi ve Kutalmış oğlu Süleyman Şah ve I. Kılıç Arslan dönemlerinin incelenmesi;
Sultan Mesut ve II. Kılıç Arslan dönemi iç ve dış olayların incelenmesi, I. Keyhüsrev ve I. Keykavus ve I. Alaeddin Keykubat dönemlerinin incelenmesi, II. Keyhüsrev döneminin incelenmesi;
Anadolu'nun ekonomik ve sosyal durumunun belirlenerek Babailer İsyanının değerlendirilmesi ve Kösedağ Savaşının sonuçlarının değerlendirilmesi;
Moğol istilası ve Anadolu Selçuklu Devletinin yıkılma nedenlerinin incelenmesi |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Selçuklu devletlerinin tarihi ile ilgili kaynak eserlerin tanıtılması | | | 2 | Selçukluların kökenini hakkında bilgi verilmesi; devlet kurmadan önceki yaşam biçimlerinin, inanışlarının ve göç yollarının incelenmesi | | | 3 | Büyük Selçuklu devletinin kuruluşu ve bölgenin siyasi yapısının incelenmesi | | | 4 | Tuğrul Bey dönemindeki olayların ve siyasi ilişkilerin incelenmesi ve Tuğrul Beyin devlet yönetiminde izlediği politikaların değerlendirilmesi | | | 5 | Alp Arslan döneminin incelenmesi ve Malazgirt Savaşının Büyük Selçuklu Devleti, Bizans ve Türkmenler açısından değerlendirilmesi | | | 6 | Melikşah döneminin incelenmesi, Büyük Selçuklu Devletinin genişlemesinin, iç ve dış siyasi ilişkilerinin değerlendirilmesi | | | 7 | Berkyaruk, Mehmet Tapar ve Sencer dönemlerinin incelenmesi ve Büyük Selçuklu Devletinin yıkılması ile ilgili olayların değerlendirilmesi | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Anadolu Selçuklu Devletinin kuruluşunda rol oynayan faktörlerin belirlenmesi ve Kutalmış oğlu Süleyman Şah ve I. Kılıç Arslan dönemlerinin incelenmesi | | | 10 | Sultan Mesut ve II. Kılıç Arslan dönemi iç ve dış olayların incelenmesi ve çağdaşlarıyla ilişkilerinin değerlendirilmesi | | | 11 | I. Keyhüsrev ve I. Keykavus dönemlerinin incelenmesi, uyguladıkları ticaret politikasının değerlendirilmesi | | | 12 | I. Alaeddin Keykubat döneminin incelenmesi, Yassı Çimen savaşının ve siyasi ilişkilerin değerlendirilmesi | | | 13 | II. Keyhüsrev döneminin incelenmesi; Anadolunun ekonomik ve sosyal durumunun belirlenerek Babailer İsyanının değerlendirilmesi ve Kösedağ Savaşının sonuçlarının değerlendirilmesi; | | | 14 | Moğol istilası ve Anadolu Selçuklu Devletinin yıkılma nedenlerinin incelenmesi | | | 15 | Selçuklu Kültür ve Medeniyeti | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Erdoğan Merçil (2016). Büyük Selçuklu Devleti. Ankara. Bilge Kültür ve Sanat.
Erdoğan Merçil (2007). Selçuklularda Hükümdarlık Alametleri. Ankara: Türk tarih Kurumu
Refik Turan (2020). Türkiye Selçuklularında Hükümet. Ankara: Türk Tarih Kurumu
Aydın Usta (2019). Selçuklu Sultanları. İstanbul. Yeditepe yayınları.
İbnü'l Verdi (2017). Selçuklular. İstanbul: Kronik
Aydın Taneri (2021). Türkiye Selçukluları Kültür ve Hayatı. Ankara: Türk tarih Kurumu
Nizamül Mülk (2016). Siyasetname. Ankara: Türk tarih Kurumu |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 12 | 4 | 48 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | | | | | | | | ÖÇ2 | 1 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | | | | | | | | ÖÇ3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | | | | | | | | ÖÇ4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | | | | | | | | ÖÇ5 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | | | | | | | | ÖÇ6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | | | | | | | | ÖÇ7 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|