Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-SBS3 | Harita Bilgisi ve Uygulamaları | Seçmeli | 2 | 4 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Öğretmen adaylarının harita ve yön okuryazarlığına sahip olabilme ve bu okuryazarlığı öğretme süreçlerine aktarabilme. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Memet KUZEY |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Harita ve yön okuryazarı olabilme. | 2 | Harita ve yön okuryazarlığına ilişkin temel kavramları öğrenebilme | 3 | Harita ve yön okuryazarlığına ilişkin becerileri kazanabilme. | 4 | Harita ve yön okuryazarlığına ilişkin edinmiş olduğu bilgi ve becerileri ders etkinliğine dönüştürebilme. | 5 | Sosyal bilgiler dersi öğretim programları kazanımlarına yönelik öğretim etkinliği olarak uygulayabilme. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
yok |
Dersin İçeriği |
Harita; haritalama teknikleri;
Harita türleri ve kullanım alanları;
Sosyal bilgiler öğretimde harita ve harita kullanımı ile ilgili kavramlar;
Mekânı algılama becerisi öğretiminde harita kullanım uygulamaları;
Harita çizme ve haritanın öğretimde etkin kullanımına yönelik uygulama örnekleri. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Harita ve yönün tanımı; harita ve yön becerileri | | | 2 | haritaların çeşitleri, haritada bulunması gereken özellikler, eğitim öğretimde harita kullanmanın faydaları | | | 3 | Harita becerileri ; Yön bulma ve tarif etme becerisi | | | 4 | Harita becerileri; kroki çizme ve okuma becerisi | | | 5 | Harita becerileri: Taslak harita oluşturma ve fiziksel özellikleri tanımlama becerisi | | | 6 | Harita becerileri: Sembolleri anlama ve yorumlama becerisi | | | 7 | Harita becerileri: Konum ve koordinat belirleme becerisi, Uzaklık ölçme becerisi; | | | 8 | Dönem Ara Sınavı | | | 9 | Harita becerileri: Uzaklık ölçme becerisi; Harita okuma ve yorumlama becerisi | | | 10 | Yön okuryazarlığı | | | 11 | Neden harita ve yön okuryazarlığı ve sosyal bilgiler programlarında harita ve yön okuryazarlığı | | | 12 | Projeksiyon bilgisi | | | 13 | Haritacılığın kısa tarihçesi | | | 14 | Haritalarda yer şekillerinin gösterilmesi | | | 15 | Harita ve yön okuryazarlığı ile ilgili yapılan etkinlik örneklerinin değerlendirilmesi | | | 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Kuzey. M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin harita ve yön okuryazarlığı üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış doktora tezi. Eğitim Enstitüsü, Atatürk Üniversitesi. Erzurum
KUZEY, M. (2017). Cumhuriyetin İlanından Günümüze Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında Harita ve Yön Okuryazarlığı. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 831-858..
Akkuş, Z., & Kuzey, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin harita ve yön becerilerine sahip olma ve bu becerileri yaşama aktarabilme durumları üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 201-234.
Ülkü Eser Ünaldı (2012). Eğitim fakültesi öğrencileri ve öğretmenleri için harita bilgisi ve uygulamaları. Ankara: Gazi Kitapevi
Murat Tanrıkulu (2013). Haritaya davet. İstanbul: Yeditepe |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 1 | 4 | 5 | 2 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 1 | 2 | | | | | | | | ÖÇ2 | 1 | 4 | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 1 | 3 | | | | | | | | ÖÇ3 | 1 | 4 | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 1 | 3 | | | | | | | | ÖÇ4 | 1 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 1 | 1 | | | | | | | | ÖÇ5 | 1 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 1 | 4 | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|