|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GK-SEÇ7 | İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi | Seçmeli | 3 | 5 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | 1. Hukuk, insan hakları ve demokrasi gibi konularda bilinmesi ve öğrencilerde insan haklarına saygı, hakları kullanma, koruma ve geliştirme bilincinin oluşturulması.
2. İnsan hakları ve demokrasinin Batı’daki ve ülkemizdeki tarihsel gelişinin anlaşılması
3. İnsan hakları ve demokrasinin uluslararası alana geçişinin tartışılması
4. İnsan hakları ve demokrasi eğitiminin öneminin anlaşılması
5. İnsan hakları ve demokrasi eğitiminde okul ikliminin öneminin anlaşılması
6. İnsan hakları ve demokrasi eğitiminde öğretmenin rolünün anlaşılması
7. İnsan hakları ve demokrasi eğitiminde diğer derslerden yararlanmanın öneminin anlaşılması
8. İnsan hakları ve demokrasi derslerinin etkililiğinde, dersin içeriğinin, derste uygulanan etkinliklerin, kullanılan yöntem ve materyallerin ve ders sonunda yapılan değerlendirmenin öneminin anlaşılması | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Memet KUZEY | Öğrenme Çıktıları | 1 | Dünyada ve Türkiye'de insan hakları ve demokrasi dinamiklerinini öğrenir | 2 | İnsan Hakları ve Demokrasinin gelişimini açıklar. | 3 | İnsan Haklarının ve Demokrasinin güvence altına alınmasını sağlayan uluslar arası sözleşmeleri değerlendirir. | 4 | Çağdaş Demokrasinin özelliklerini ve ilkelerini açıklar. | 5 | Sosyal Bilgiler Ders Programlarında ve ders kitaplarında insan hakları ve demokrasi ile ilgili gelişimleri fark eder. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi;
Demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık;
Haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.);
İnsan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İnsan hakları tanımı ve tarihi gelişimi; | | | 2 | Demokrasinin tanımı ve tarihsel gelişimi. | | | 3 | Demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları. | | | 4 | Demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık. | | | 5 | Haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları. | | | 6 | İnsan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.). | | | 7 | İnsan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.). | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.); | | | 10 | İnsan hakları alanında yaşanan temel sorunlar. | | | 11 | Demokrasi alanında yaşanan temel sorunlar. | | | 12 | İnsan hakları eğitimi. | | | 13 | İnsan hakları eğitimi. | | | 14 | Demokrasi eğitimi | | | 15 | Demokrasi eğitimi | | | 16 | Dönem Sonu Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Turan, Refik (2017). İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi
Acun, İsmail (2019). İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi
Karaman-Kepenekci, Y. (2000) İnsan Hakları Eğitimi, Ankara: Anı Yayıncılık
Karaman-Kepenekci, Y. (2014) Eğitimciler İçin İnsan Hakları ve Vatandaşlık (2. Baskı), Ankara: Siyasal Kitabevi
Akyüz, E. (2015) Çocuk Hakları. Ankara: Pegem Yayınları.
Gemalmaz, M.S. (2002) Ulusal Üstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş. İstanbul: Beta Yayıncılık.
Gözübüyük, Ş. (2013) Hukuka Giriş. Ankara: Turhan Kitapevi.
Kapani, M. (1981) Kamu Hürriyetleri. Ankara: A.Ü. Hukuk Fakültesi Yayınları.
Mumcu, A. (1994) İnsan Hakları ve Kamu Özgürlükleri. Ankara: Savaş Yayınları. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 2 | 14 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | 3 | | | | 3 | | 5 | | | 5 | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | 3 | | | | 3 | | 4 | | | 5 | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | 3 | | | | 3 | | 4 | | | 4 | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | 3 | | | | 3 | | 4 | | | 4 | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | 3 | | | | 3 | | 4 | | | 4 | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|