BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
EM213.2BSezgisel OptimizasyonSeçmeli234
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerden, sezgisel yöntemlerin nasıl ve neden çalıştığını, ne zaman kullanılması gerektiğini, birbirlerine ve matematiksel programlama gibi geleneksel yaklaşımlara olan üstünlüklerini
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç.Dr. Erdemalp Özden
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenci, benzetimli tavlama, genetik algoritmalar, evrimsel stratejiler ve TABU araması gibi yaygın olarak kullanılan çeşitli sezgisel metodlar hakkında bilgi edinecektir.
2Öğrenci, yaygın sezgisel yöntemleri kullanarak analiz yapıp model kurabilecektir
3Öğrenci, sinir ağları ve rastsal yöntemler gibi diğer bazı sezgisel yöntemleri öğrendiğini gösterecektir.
4Öğrenci, sezgisel yöntemeri kullanarak elde ettiği sonuçları kullanıp yorumlayabilecektir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kombinatoryal problemlerin çözümü için çeşitli sezgisel teknikler. Sezgisel tekniklerin varoluş sebepleri, yetenekleri ve uygulanabilirlikleri.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş: hesaplama büyüme hızı, algoritmik karmaşıklık ve kombinatoryal problem --
2Dal-sınır yöntemi: dallandırma, sınırlama, nod geliştirme --
3Baskınlık, sınır sağlamak için rahatlatma, tamsayılı programlama --
4Lagrange rahatlatma yöntemi --
5Yerel araştırma: komşuluklar, yerel ve global en iyilik, yapıcı ve iyileştirici sezgisel teknikler --
6Yerel araştırma: komşuluklar, yerel ve global en iyilik, yapıcı ve iyileştirici sezgisel teknikler --
7Benzetimli tavlama, genel yaklaşım, soğuma çizelgeleri ve değişimleri --
8Ara Sınav --
9Genetik algoritmalar: popülasyonlar, üreme, çaprazlama --
10Genetik algoritmalar: popülasyonlar, üreme, çaprazlama --
11Mutasyon, dokular, rekabet ve genetik programlama --
12TABU araması: kısa süreli bellek, TABU durumu, hedefleme, kuvvetlendirme ve çeşitlendirme --
13Diğer yöntem ve teknikler: sinir ağları, rastsal yöntemler, melez yöntemler --
14Deluge algoritması, kayıttan kayıta transfer ve paralel uygulama --
15Deluge algoritması, kayıttan kayıta transfer ve paralel uygulama 2
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Reeves, C. R., Modern Heuristic Techniques for Combinatorial Problems, John Wiley & Sons, 1993. Sait, S.M., and Youssef, H., Iterative Algorithms with Applications in Engineering, IEEE Press, 1999.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma5420
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma10330
Ev Ödevi4312
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)107
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8
ÖÇ14  55 34
ÖÇ2  34  33
ÖÇ344    42
ÖÇ4  5   33
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek