BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TRH315.3BSömürgecilik TarihiSeçmeli354
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Sömürge imparatorluklarının kurulmasını ve sömürülen halkların bu süreçte yaşadıkları travmayı tarihçi mantığıyla değerlendirebilmek; sömürgeciliğin şekil değiştirerek var olduğu gerçeğini kavratmak. Uygarlıkların talanı, kültürlerin yıkımı ve soykırımı. 'Yeni Dünya Düzeni' ve 'Globelleşme'nin bir anlayış haline getirildiği, 'tek kutuplu' duruma gelmiş bir dünyada geçmişi hatırlamak, bugünlere nasıl gelindiğini anlamak…
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Yıldıray YILDIRIM
Öğrenme Çıktıları
1Yerleşme yoluyla sömürüyü anlayabilir.
2Kaynaklara el konulması yoluyla sömürüyü anlayabilir.
3Sömürü ve kölelik kurumu arasındaki ilişkili analiz edebilir.
4Sömürenler ile sömürülenler arasındaki ilişkiyi analiz edebilir.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması, sömürge ve sömürge politikalarının genel hatlarıyla belirlenmesi, sömürgeciliğin geçmişten günümüze varan süreçte geçirdiği evrelerin tespit edilmesi, sömürülen halkların durumu, sömürge imparatorluklarının sona ermesi, sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması.
2Sömürgecilikte ilk girişimler I: Portekiz ve İspanyol sömürgeciliğinin incelenmesi.
3Sömürgecilikte ilk girişimler II: Hollanda, İngiltere, Fransa sömürgeciliğinin incelenmesi.
4Sömürge imparatorluklarının kurulması ve Afrika’nın sömürgeleştirilmesi.
5Sömürgeleştirilen toplumlar ve sömürgeciliğin bu toplumlar üzerindeki etkisi.
6Köle ticaretinin Afrika’da yaptığı yıkım, Amerika kıtasının sömürgeleştirilmesi sonrasında yerli toplumda meydana gelen travmanın ortaya konması.
7Cezayir, Vietnam ve Hindistan’ın sömürülmesi aşamalarının incelenmesi.
8Arasınav,
9Sömürge yerleşimcilerinin bağımsızlık hareketleri (Öncelikli olarak Amerikan Bağımsızlık Savaşı incelenecektir)
10Sömürgeleştirilen halkların bağımsızlık hareketleri.
11Sömürgeciliğin tasfiyesi ve yaşanan gelişmelerin değerlendirilmesi.
12Sömürgeciliğin tasfiyesi sonrasında sömürülen halklar ve toprakların durumunun incelenmesi.
13Sömürgeciliğin tasfiyesi- Sömürge İmparatorluklarının sona ermesi.
14Sömürgeciliğin boyut değiştirmesi: Çok Uluslu Emperyalizm ve Globalleşme.
15Genel Değerlendirme
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Marc Ferro, Sömürgecilik Tarihi, çev. Muna Cedden, İstanbul: İmge yay, 2002. Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1991 Aşırılıklar Çağı, çev. Yavuz Alogan, 3. baskı, İstanbul 2007. Rifat Uçarol, Siyasi Tarih (1789-2001), 6. baskı, İstanbul 2006. Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi, 15. baskı, İstanbul 2007.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14570
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma188
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9
ÖÇ1432255323
ÖÇ2433245553
ÖÇ3215555421
ÖÇ4535233532
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek