Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TRH315.3B | Sömürgecilik Tarihi | Seçmeli | 3 | 5 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Sömürge imparatorluklarının kurulmasını ve sömürülen halkların bu süreçte yaşadıkları travmayı tarihçi mantığıyla değerlendirebilmek; sömürgeciliğin şekil değiştirerek var olduğu gerçeğini kavratmak. Uygarlıkların talanı, kültürlerin yıkımı ve soykırımı. 'Yeni Dünya Düzeni' ve 'Globelleşme'nin bir anlayış haline getirildiği, 'tek kutuplu' duruma gelmiş bir dünyada geçmişi hatırlamak, bugünlere nasıl gelindiğini anlamak… |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Yıldıray YILDIRIM |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Yerleşme yoluyla sömürüyü anlayabilir. | 2 | Kaynaklara el konulması yoluyla sömürüyü anlayabilir. | 3 | Sömürü ve kölelik kurumu arasındaki ilişkili analiz edebilir. | 4 | Sömürenler ile sömürülenler arasındaki ilişkiyi analiz edebilir. |
|
Öğrenim Türü |
İkinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması, sömürge ve sömürge politikalarının genel hatlarıyla belirlenmesi, sömürgeciliğin geçmişten günümüze varan süreçte geçirdiği evrelerin tespit edilmesi, sömürülen halkların durumu, sömürge imparatorluklarının sona ermesi, sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Sömürgecilik ve emperyalizm kavramların açıklanması. | | | 2 | Sömürgecilikte ilk girişimler I: Portekiz ve İspanyol sömürgeciliğinin incelenmesi. | | | 3 | Sömürgecilikte ilk girişimler II: Hollanda, İngiltere, Fransa sömürgeciliğinin incelenmesi. | | | 4 | Sömürge imparatorluklarının kurulması ve Afrika’nın sömürgeleştirilmesi. | | | 5 | Sömürgeleştirilen toplumlar ve sömürgeciliğin bu toplumlar üzerindeki etkisi. | | | 6 | Köle ticaretinin Afrika’da yaptığı yıkım, Amerika kıtasının sömürgeleştirilmesi sonrasında yerli toplumda meydana gelen travmanın ortaya konması. | | | 7 | Cezayir, Vietnam ve Hindistan’ın sömürülmesi aşamalarının incelenmesi. | | | 8 | Arasınav, | | | 9 | Sömürge yerleşimcilerinin bağımsızlık hareketleri (Öncelikli olarak Amerikan Bağımsızlık Savaşı incelenecektir) | | | 10 | Sömürgeleştirilen halkların bağımsızlık hareketleri. | | | 11 | Sömürgeciliğin tasfiyesi ve yaşanan gelişmelerin değerlendirilmesi. | | | 12 | Sömürgeciliğin tasfiyesi sonrasında sömürülen halklar ve toprakların durumunun incelenmesi. | | | 13 | Sömürgeciliğin tasfiyesi- Sömürge İmparatorluklarının sona ermesi. | | | 14 | Sömürgeciliğin boyut değiştirmesi: Çok Uluslu Emperyalizm ve Globalleşme. | | | 15 | Genel Değerlendirme | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Marc Ferro, Sömürgecilik Tarihi, çev. Muna Cedden, İstanbul: İmge yay, 2002.
Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1991 Aşırılıklar Çağı, çev. Yavuz Alogan, 3. baskı, İstanbul 2007.
Rifat Uçarol, Siyasi Tarih (1789-2001), 6. baskı, İstanbul 2006.
Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi, 15. baskı, İstanbul 2007. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 11 | 11 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 3 | 2 | 2 | 5 | 5 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | ÖÇ3 | 2 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | ÖÇ4 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 3 | 5 | 3 | 2 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|