|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TRH316.1B | Selçuklu Kurumları ve Medeniyeti Tarihi | Seçmeli | 3 | 6 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Selçuklu Devletlerinin teşkilatlanmaları ve medeniyetleri hakkında bilgi verilmek amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Yasemin AKTAŞ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Selçuklu medeniyetinin ortaya çıkışı, devlet yapılanması konusunda bilgi sahibi olur. | 2 | Askeri yapılanmanın seyri, Selçuklularda askeri teşkilatı öğrenir. | 3 | Türk-İslam medeniyetinde sosyal müesseseler konusunu öğrenir, değerlendirebilir. | 4 | Selçuklu dönemi din, mezhep, tarikat konusunu kavrar. | 5 | Selçuklu devletlerinin ekonomik hayatını öğrenir. | 6 | İlim, kültür ve dil-edebiyat sahasındaki gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Büyük Selçuklu Devleti’nde ve Türkiye Selçuklu Devleti’ne devlet teşkilatlanması, hükümet işleri ve divanlar, saray yapılanması, eyaletlerin idaresi, adalet teşkilatının işleyişi, ordu teşkilatı, Selçuklularda halk ve toprak idaresi, iktisadi faaliyetler ve Selçuklu sultanlarının iktisadi sahadaki girişimleri, Selçuklu devletlerinde hâkim olan dini anlayış ve tarikatlar, sosyal müesseseler olan vakıflar, medreseler, kervansaraylar ve hastaneler konusu, kültür faaliyetleri içerisinde dil-edebiyat, ilim hayatı ve ilim adamları, bu sahada verilen eserler, mimari faaliyetler ve son olarak Selçuklularının güzel sanatlardaki eserleri konusu incelenecektir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Selçuklularda devletin tanımı, devlet idaresi ve hükümdarlık alametleri | | | 2 | Selçuklu sarayları, saray teşkilatlanması ve sarayda bulunan görevliler | | | 3 | Hükümet işleri, görevlileri ve divanlar | | | 4 | Selçuklu Devletlerinde eyaletler ve eyalet idaresi | | | 5 | Selçuklu Devleti’nde adalet teşkilatı | | | 6 | Selçuklularda askeri teşkilat | | | 7 | Selçuklularda halkın durumu ve toprak idaresi | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Selçuklularda İktisadi hayat, sultanların girişimleri ve para usulleri | | | 10 | Selçuklu devletlerinde dini hayat ve tarikatların kurulması | | | 11 | Sosyal müesseseler ve Vakıflar | | | 12 | Selçuklu devletlerinde medreseler ve hastaneler | | | 13 | Selçuklu kervansarayları ve işleyişi | | | 14 | Selçuklularda ilim hayatı, dil ve edebiyat | | | 15 | Selçuklu devletlerinde Mimari faaliyetler ve güzel sanatlar | | | 16 | Yarıyıl Sonu Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Yaşar Bedirhan-Zeki Atçeken, Selçuklu Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi, Eğitim Yayınevi, Konya 2016.
Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti, Ötüken Neşriyat, 2020.
İbrahim Kafesoğlu, Selçuklu Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1972.
Kenan Çetin, Selçuklu Medeniyeti Tarihi, Yitik Hazine Yayınları, 2014. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | ÖÇ4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 4 | 1 | 3 | ÖÇ6 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|