Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | SP114.03 | Sporda Yaş ve Cinsiyet Faktörü | Seçmeli | 1 | 2 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Ön Lisans |
Dersin Amacı |
Öğrencilere sportif antrenmanın temel kavramlarını öğretmek, yaş gruplarına uygun antrenman planlarının oluşturulmasına ilişkin temel bilgileri kazandırmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Onur AKMAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Yaş ve cinsiyetin spor performansına etkisini anlama | 2 | Farklı yaş gruplarına uygun antrenman programları geliştirme | 3 | Cinsiyete özel antrenman tekniklerini kavrama | 4 | Spor yaralanmaları önleme stratejilerini öğrenme | 5 | Yaş ve cinsiyetin psikolojik ve sosyokültürel faktörlerle ilişkisini analiz etme | 6 | Uzun vadeli atlet gelişim modellerini değerlendirme | 7 | Yaş ve cinsiyet konularında güncel araştırmaları takip etme |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Antrenmanın tanımı, amaçları, planlama ilkeleri, çeşitleri ve süperkompenzasyon kuramı. Sporda enerji metabolizmaları, yüklenme yöntemleri, temel biyomotor yetiler ve birbirleriyle ilişkileri. Sürat, dayanıklılık ve kuvvet antrenmanlarının temel özelliklerinin tanımlanması ve örnek antrenman şekilleri. Koordinatif yetiler, yükselti antrenmanları, sürantrenman, olimpik ve yıllık antrenman planlamasının temelleri. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Sporda Yaş ve Cinsiyetin Tanıtımı | | | 2 | Biyolojik Farklılıklar ve Spor Performansı | | | 3 | Genç Sporlarda Gelişim Evreleri | | | 4 | Fiziksel Kapasitelerde Cinsiyet Farklılıkları | | | 5 | Ergenlik Döneminin Atletik Performansa Etkisi | | | 6 | Yaşa Bağlı Antrenman Ayarlamaları | | | 7 | Cinsiyete Özel Antrenman Teknikleri | | | 8 | Ara sınav
| | | 9 | Yaş ve Cinsiyete Göre Sakatlık Riskleri ve Önlemleri | | | 10 | Sporda Yaş ve Cinsiyetin Psikolojik Aspektleri | | | 11 | Spor Katılımında Sosyal ve Kültürel Etkiler | | | 12 | Uzun Vadeli Atlet Gelişim Modelleri | | | 13 | Farklı Yaş Grupları İçin Rekabet Stratejileri | | | 14 | Master Atletler: Antrenman ve Yarışma | | | 15 | Yaşlanmanın Spor Performansı Üzerine Etkisi | | | 16 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Çoknaz, H (2017) Psikomotor Gelişim (doğum öncesinden ölüme kadar) ISBN: 978-605-344-475-6
Günay, M. Cicioğlu, İ. Tamer, K. Şıktar, E. (2017). Spor fiziyolojisi ve performans ölçüm testleri. İSBN: 978-605-344-583-8 Ankara.
Benjamin H. Reuter, PhD, and J. Jay Dawes, PhD. Ian Jeffreys, PhD. Essentials of strength training and conditioning / National Strength and Conditioning Association ; G. Gregory Haff, N.Travis Triplett, editors. -- Fourth edition. ISBN: 978-1-4925-0162-6
Berisha, M., Çilli, M., (2020). Physical Fitness Norms In Students Aged 8-17 In Kosovo, ISBN: 978-620-0-78866-5, p 256, Lampert Academic Publishing, Turkey
Han C.G. Kemper and Willem Van Mechelen (1996). Physical Fitness Testing of Children: A European Perspective. Pediatric Exercise Science, 8, 201-214. Human Kinetics Publishers, Inc. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 7 | 98 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | ÖÇ2 | 4 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | ÖÇ3 | 5 | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | ÖÇ4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 1 | 2 | ÖÇ5 | 2 | 3 | 5 | 1 | 2 | 3 | ÖÇ6 | 1 | 3 | 1 | 5 | 2 | 3 | ÖÇ7 | 2 | 1 | 3 | 2 | 5 | 1 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|