 |
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ÜS0103.2B3 | Gıda Güvenliği (Mühendislik Fakültesi) | Seçmeli | 2 | 3 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Gıda endüstrisinde gıda işletme hijyeninin temel prensiplerini değerlendirmek. Gıda işleme tesislerinde gıda güvenliğini sağlamak. Hijyenik pratikler, Engeller Teknolojisi, HACCP ve ISO 9000 ve ISO 22000 üzerinde bilgi vermek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd.Doç.Dr. Enes DERTLİ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Gıda kaynaklı toksik maddelerin fiziksel ve kimyasal özellikleri ile bunların bulaşma ve oluşum nedenlerini kavrayabilme | 2 | Gıda kaynaklı zararlılardan korunma yöntemlerini uygulayabilmek | 3 | Bir gıda maddesinin üretimi sırasındaki potansiyel riskleri belirleyip risk analizlerini yapabilme | 4 | Kalitenin temel kavramlarını, toplam kaliteyi, gıda kalitesi ve güvenliği yönetim sistemlerini kavrayabilme ve kontrol kartı hazırlayabilme | 5 | Gıda Güvence ve Kalite Programlarının Gelişimi; HACCP, ISO 22000:2005 Gıda Güvenliği Sistemlerini tanımlamayabilme ve karşılaştırabilme | 6 | ISO 9001:2000 (Kalite yönetim sistemi), GHP(İyi Hijyen Uygulamaları), GMP(İyi Üretim Uygulamaları) ve diğer standartlar hakkında bilgi sahibi olma ve uygulayabilme | 7 | Yeni üretilecek üründe HACCP sistemini uygulayabilme | 8 | Bir gıda işletmesinde uygun temizlik ve sanitasyon sistemini tasarlayabilme ve kurabilme | 9 | Türkiye’de uygulanan gıda güvenliği sistemini dünyada uygulanan gıda güvenliği sistemleri ile karşılaştırabilme |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Hijyen ve sanitasyonun tanımı, önemi. Bir işletmede sanitasyona etkili faktörler, personel hijyeni, sanitasyon eğitimi, işletme yerinin seçiminin önemi, işletmenin yapısı ve planlanması, depolamada hava, su atık materyal sorunu, temizleme yöntemleri (elle, CİP, COP), dezenfeksiyonun önemi ve dezenfektanlar, temizleme maddeleri ve yapıları, gıda zehirlenmeleri ve korunma yollarını, HACCP, GMP, SSOP, engeller teknolojisi, belirleyici mikrobiyoloji konularını kapsamaktadır | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Hijyen ve sanitasyonun tanımı, önemi | | | 2 | Bir işletmede sanitasyona etkili faktörler | | | 3 | personel hijyeni, sanitasyon eğitimi | | | 4 | İşletme yerinin seçiminin önemi, işletmenin yapısı ve planlanması | | | 5 | Dezenfeksiyonun önemi ve dezenfektanlar, Atık materyal sorunu | | | 6 | Temizleme yöntemleri (elle, CİP, COP), Pest kontrol (Haşerelerle mücadele) | | | 7 | Mikroorganizmalar ve sanitasyon ilişkisi, gıda zehirlenmeleri ve korunma yolları, | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Gıda Güvence ve Kalite Programlarının Gelişimi; HACCP, ISO 22000:2005 Gıda Güvenliği Sistemleri | | | 10 | GHP, GMP, ISO 9001:2000 (Kalite yönetim sistemi) SSOP ve diğer standartlar | | | 11 | HT (Engeller teknolojisi) ve PM (Belirleyici Mikrobiyoloji) | | | 12 | Depo, Su ve Hava hijyeni | | | 13 | İşletme hijyeninde mikrobiyolojik analiz metodları | | | 14 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Gıda Güvenliği Ders notu
1-) Yücel, A. 1998. İşletme Hijyeni. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Notları. No: 36, Bursa.2-) Metin, M., Öztürk, G. 1995. Süt İşletmelerinde sanitasyon. E.Ü. Ege Meslek Yüksek Okulu Yayınları No: 17, Bornova, İzmir.3-) Hui, Y.H., Brinsma, B.L., Grham, S.R., Nip, W.K. and Tong, P.S. 2003. Food Plant Sanitation. Mercel Dekleer, 270 Madison Avenue, New York.4-)Kayaardi S. Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu, Sidaş yayınları | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 | Okuma | 14 | 1 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | ÖÇ2 | ÖÇ3 | ÖÇ4 | ÖÇ5 | ÖÇ6 | ÖÇ7 | ÖÇ8 | ÖÇ9 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
 |
|
|
|