Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | MS1706.15B2 | İkonoloji | Seçmeli | 1 | 2 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Ön Lisans |
Dersin Amacı |
İkonografik çözümleme ve ikonolojik yorum Erwin Panofsky tarafından geliştirilmiş bir çözümleme yöntemidir. Özellikle figüratif ve konulu sanat eserlerinde kullanılan bu yöntem geçerliliğini halen korumaktadır. Bu ders kapsamında ikonografik çözümleme ve ikonolojik yorum yönteminin eserlerde nasıl kullanılacağı aktarılmaktadır. Ayrıca Bedrettin Cömert'in Türkiye sanat tarihi çalışmalarına bu yöntemi yerleştirme nedeni olan Eski ve Yeni Ahit öyküleri sunulmaktadır.
Sanat eserlerinde günlük hayattan kutsal kitaplara ve mitolojiye kadar geniş bir alan tutan figüratif anlatımcı sanat eserlerindeki konuların, ikonografik çözümleme ve ikonolojik yorumlama yöntemine dayalı olarak tanımlanabilmesi. Hıristiyanlık ve İslâm ikonografisinin birinci el kaynaklara dayalı olarak açıklanması. Öğrenciye bu konulara dair tespitleri sanat eserleri üzerinden sağlıklı biçimde gerçekleştirme yetisi kazandırmak |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Gökhan TAŞ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Mitoloji ve ikonografi kavramlarının anlamlarının öğrenilmesi. | 2 | Antik Yunan ve Roma dönemlerinde, Doğu ve Batı kültürlerindeki mitoloji ve ikonografi incelenerek bilgilenir. | 3 | Mitoloji ve ikonografinin sanat içerisindeki yeri ve önemini kavrar. | 4 | ikonografik anlamları çözümleme gücü kazanır. | 5 | Biçim bulma ve değerlerini kullanım becerisinde üstünleşir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Dünyanın bütün bölgelerinden mitolojik hikayeler ele alınarak, kültürel yapılara gore farklılıkları belirlenir. İkonografik yöntem kullanılarak, metin, film ve tiyatro oyunları mitsel şemalarla ilişkilendirilip çözümlenir. Öğrenciler seçtikleri bir kültürün mitlerini analiz ederek, sunum yaparlar. Campbell’ın Kahramanın Sonsuz Yolculuğu ve Jung’un arketiplerle ilgili teorilerini kullanarak film ve oyun analizleri gerçekleştirirler. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Ders içeriğinin ve amacının tanıtılması. Resim sanatında mitoloji ve ikonografi olgusunun önemi, kavram ve terimlerin açıklanması. | | | 2 | Antik Yunan ve Roma mitolojisinin kaynakları, mit, efsaneler ve din olgusuna bakış. | | | 3 | Antik Yunan ve Dünya mitolojisinde Evren’in ve İnsanın Yaratılışı. | | | 4 | Antik Yunan mitolojisinde ilk Tanrılar, Titanlar ve Olympos’lu Tanrılar. | | | 5 | Antik Yunan mitolojisinde ilk Tanrılar, Titanlar ve Olympos’lu Tanrılar, yeraltı ve yerüstü tanrıları. | | | 6 | Antik Yunan mitolojisinde ilk Tanrılar, Titanlar ve Olympos’lu Tanrılar, yeraltı ve yerüstü tanrıları, efsanevi kahramanlar ve hikâyeler. | | | 7 | Vize Sınavı | | | 8 | İkona, İkonografi ve İkonoloji kavramlarının açıklanması Erwin Panofsky’nin ikonolojik eleştiri yöntemi. | | | 9 | Eski ve Yeni Ahit kavramının, Hristiyanlık inancının ana hatlarıyla açıklanması. | | | 10 | Eski ve Yeni Ahit’te Evren’in ve İnsanın yaratılışı. İlk Peygamberler ve hikâyeleri. | | | 11 | Hz. Meryem ve Hz. Yusuf’un yaşamı. | | | 12 | Hz. İsa’nın Yaşamı ve Çilesi, Havariler. | | | 13 | Hz. İsa’nın Yaşamı ve Çilesi. Hristiyanlık inancında önemli aziz ve azizeler. | | | 14 | Hz. İsa’nın Yaşamı ve Çilesi. Hristiyanlık inancında önemli aziz ve azizeler. | | | 15 | Final Sınavı | | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Yok |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 5 | 70 |
Uygulama/Pratik | 14 | 1 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
Ev Ödevi | 2 | 3 | 6 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|