Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ADL211.10B3 | Temel Mantık | Seçmeli | 2 | 3 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Ön Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı öğrencilerin mantığın temel kavramları ile gerek geleneksel mantığın gerek çağdaş simgesel mantığın kurallarını kavramalarını, birinci basamak mantığının işlemleriyle çözümlemelerini yapabilmelerini, günlük dildeki çıkarımları mantık diline çevirebilmelerini sağlamaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
- |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Mantık kavramlarını kullanmakta temel ustalık kazanır. | 2 | Gündelik dil önermelerini simgesel mantık diline çevirir. | 3 | Çıkarımların tutarlılığı ile geçerliliğini değişik yöntemlerle denetler. | 4 | Geleneksel mantık ile çağdaş simgesel mantık arasındaki yapısal ayrımların temellerini kavrar. | 5 | Mantık ile matematiğin temelleri arasındaki ilişkiyi kavrar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
YOK |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
YOK |
Dersin İçeriği |
Mantığın temel kavramları: önerme, argüman, akıl yürütme, çıkarım, biçim, doğruluk, içerim, geçerlilik, tümdengelimli ve tümevarımlı argümanlar. Önerme tipleri, Venn diyagramları. Klasik (Aristoteles) mantık: Doğrudan Çıkarım (Karşıtlık bağıntısı: Geleneksel Karşıtlık Karesi; Eşdeğerlik bağıntısı: döndürme, tersine döndürme, devirme) ve dolaylı çıkarım (Kategorik, koşullu ve ayrık kıyas). Geçerliliğin denetlenmesi.
Modern simgesel mantık. Önermeler mantığı: Doğruluk fonksiyonu bağlaçları; doğruluk çizelgeleri. Çıkarım kuralları ve teknikleri. Geçerlilik kanıtlamaları: Biçimsel geçerlilik kanıtlaması (doğal çıkarım). |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Giriş: Mantığın temel kavramları | YOK | YOK | 2 | Mantık kavramlarının gündelik dil önermelerine uygulanması | YOK | YOK | 3 | Önerme türleri | YOK | YOK | 4 | Geleneksel Aristotelesçi mantığın temel kavramları | YOK | YOK | 5 | Geleneksel mantığın önerme çözümlemesi, dolaysız çıkarım | YOK | YOK | 6 | Geleneksel mantığın çıkarım kalıpları; tasım | YOK | YOK | 7 | Geleneksel mantık ile çağdaş simgesel mantık arasındaki yapısal ayrımlar | YOK | YOK | 8 | ARA SINAV | YOK | YOK | 9 | Çağdaş önermeler mantığının temelleri | YOK | YOK | 10 | Doğruluk işlevleri ile doğruluk çizelgeleri | YOK | YOK | 11 | Doğruluk çizelgesi yöntemiyle tutarlılık ile geçerliliğin denetlenmesi | YOK | YOK | 12 | Gündelik dildeki önermelerle çıkarımların simgesel mantık diline çevrilmesi | YOK | YOK | 13 | Gündelik dildeki çıkarımların simgesel mantık diline çevrilerek tutarlılıkları ile geçerliliklerinin denetlenmesine ilişkin alıştırmalar | YOK | YOK | 14 | Gündelik dildeki çıkarımların simgesel mantık diline çevrilerek tutarlılıkları ile geçerliliklerinin denetlenmesine ilişkin alıştırmalar | YOK | YOK | 15 | Genel gözden geçirme | YOK | YOK | 16 | FİNAL SINAVI | YOK | YOK |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
- |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | YOK |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 17 | 1 | 17 |
Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|