BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TR304BAnlatma Teknikleri II: Yazma EğitimiZorunlu365
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Yazmanın temel kavramlarının öğrenilmesi. Yazma becerisinin diğer becerilerle ilişkisi ve yazma becerisinin geliştirilmesinde diğer beceri alanlarının rolünün kavranması. Yazma yöntem ve tekniklerine hakim olmak ve öğretim sürecinde bunları etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olabilmek. Yazma sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlara hâkim olabilmek. Yazma sürecinin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor boyutlarına hâkim olabilmek. Flower&Hayes Yazma Modellerine ve modellerin alt bileşenleri arasındaki ilişkilere vâkıf olabilmek. Yazma modellerine uygun olarak yazma planlaması yapabilmek ve metinler yazabilmek. Yazmanın ölçme ve değerlendirmesindeki hususiyetleri öğrenmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Bahadır Gülden
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler,yazma tür, yöntem ve yaklaşımlarını tanımlayabilecek ve bunları uygulayabileceklerdir.
2Öğrenciler, farklı metin türlerini karşılaştırarak bunların benzer ve farklı yönlerini belirleyebilecek ve bunları analiz edebileceklerdir.
3Öğrenciler,yazma becerisinin kazandırılmasına yönelik alıştırmalar geliştirecek ve bunları uygulayabileceklerdir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Yazmanın temel kavramları. Yazmanın aşamaları. Yazma becerisinin hedef kazanımları ve yazma yöntem teknikleri. Yazmanın alt boyutları. Yazı türleri. Flower&Hayes Yazma Modelleri ve yazma alıştırmaları. Yazma modellerine göre zihinsel süreçlerden başlayarak yazının kâğıda aktarılmasına kadarki süreçler. Yazma becerisinde (yazma öncesi, sırasında ve sonrasında) dikkat edilmesi gereken noktalar. Yazma becerisinin ölçme değerlendirilme süreçleri, ölçme araçları ve yöntemleri. Yazı türleri ve yazı türlerine yönelik örnek metinler.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Yazma eğitimi araştırmalarına tarihsel bir bakış
2Yazma eğitimi araştırmalarına tarihsel bir bakış
3Yazılı iletişimin çözümlenmesi açısından Metin/söylem yapısının açıklanması
4 Metin/söylem yapısının tanımlanması.
5Küçük ölçekli bir yapı olarak metin.
6 Metnin büyük ölçekli yapısı.
7Üstyapı olarak metin görünümü
8 Ara sınav
9 Metnin küçük ve büyük ölçekli yapılarından hareketle metinsel eylemlerin örneklendirilmesi
10 metin üretimi
11Metin üretme ve kavramanın bilişsel modelleri. Bilişsel modeller tarafından öngörülen potansiyel metin üretimi ve kavrama yaklaşımları.
12 Metin üretme ve kavramanın bilişsel modelleri çerçevesinde bir uygulama: Hikâye kavrama, hikaye üretme ve karşılıklı ilişkileri. Öyküleyici metinlerde metinsel ilişkileri belirtme: Bir amaç ilişkisi çalışması.
13İlköğretim çağı çocuklarında Anlatı ve Açıklayıcı Metin Yazımının Karşılaştırılması: Gelişimsel Bir Paradoks.
14öğrenci sunumları
15öğrenci sunumları
16 Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Yalçın, G. Ü. (1996). Bilişbilim ve Metindilbilimi Bulguları Işığında Dil Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Türk Hava Kurumu Matbaası. Chomsky, N. (2007). Demokrasi ve Eğitim, İstanbul: Bgst Yayıncılık Yaguello, M. (2008). Hayali Diller, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Chomsky, N. (2002). Dil ve Sorumluluk, Ekin Yayınları. Köker, E. (2005). Kitapta Kurutulmuş Çiçekler, Ankara: Dipnot Yayınları. Corballis, M.C. (2003). İşaretten Konuşmaya, İstanbul: Kitap Yayınevi. Dilts, R. (1999). Dil İllüzyonları, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Vygotsky, L.S. (1998). Düşünce ve Dil, İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları. Ong, W.J. (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür Sözün Teknolojileşmesi. (Çev., Sema Postacıoğlu Banon). Metis Yayınları. Keçik, İ. (1992). İlkokul öğrencilerinin özet ve hatırlama metinlerinde bağdaşıklık sorunu. Dilbilim Araştırmaları. Ankara: Hitit Yayınevi, 71-75. Keçik, İ. ve Subaşı, L. (2004). Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım. (Ed. Canan İleri). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Proje Hazırlama177
Proje Sunma2510
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma31030
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma4520
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma31030
Ev Ödevi51050
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1535453455343
ÖÇ2333454244443
ÖÇ3544345423433
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek