Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TR304B | Anlatma Teknikleri II: Yazma Eğitimi | Zorunlu | 3 | 6 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Yazmanın temel kavramlarının öğrenilmesi. Yazma becerisinin diğer becerilerle ilişkisi ve yazma becerisinin geliştirilmesinde diğer beceri alanlarının rolünün kavranması. Yazma yöntem ve tekniklerine hakim olmak ve öğretim sürecinde bunları etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olabilmek. Yazma sürecinde dikkat edilmesi gereken hususlara hâkim olabilmek. Yazma sürecinin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor boyutlarına hâkim olabilmek. Flower&Hayes Yazma Modellerine ve modellerin alt bileşenleri arasındaki ilişkilere vâkıf olabilmek. Yazma modellerine uygun olarak yazma planlaması yapabilmek ve metinler yazabilmek. Yazmanın ölçme ve değerlendirmesindeki hususiyetleri öğrenmek. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Bahadır Gülden |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenciler,yazma tür, yöntem ve yaklaşımlarını tanımlayabilecek ve bunları uygulayabileceklerdir. | 2 | Öğrenciler, farklı metin türlerini karşılaştırarak bunların benzer ve farklı yönlerini belirleyebilecek ve bunları analiz edebileceklerdir. | 3 | Öğrenciler,yazma becerisinin kazandırılmasına yönelik alıştırmalar geliştirecek ve bunları uygulayabileceklerdir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Yazmanın temel kavramları. Yazmanın aşamaları. Yazma becerisinin hedef kazanımları ve yazma yöntem teknikleri. Yazmanın alt boyutları. Yazı türleri. Flower&Hayes Yazma Modelleri ve yazma alıştırmaları. Yazma modellerine göre zihinsel süreçlerden başlayarak yazının kâğıda aktarılmasına kadarki süreçler. Yazma becerisinde (yazma öncesi, sırasında ve sonrasında) dikkat edilmesi gereken noktalar. Yazma becerisinin ölçme değerlendirilme süreçleri, ölçme araçları ve yöntemleri. Yazı türleri ve yazı türlerine yönelik örnek metinler. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Yazma eğitimi araştırmalarına tarihsel bir bakış | | | 2 | Yazma eğitimi araştırmalarına tarihsel bir bakış | | | 3 | Yazılı iletişimin çözümlenmesi açısından Metin/söylem yapısının açıklanması | | | 4 | Metin/söylem yapısının tanımlanması. | | | 5 | Küçük ölçekli bir yapı olarak metin. | | | 6 | Metnin büyük ölçekli yapısı. | | | 7 | Üstyapı olarak metin görünümü | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Metnin küçük ve büyük ölçekli yapılarından hareketle metinsel eylemlerin örneklendirilmesi | | | 10 | metin üretimi | | | 11 | Metin üretme ve kavramanın bilişsel modelleri. Bilişsel modeller tarafından öngörülen potansiyel metin üretimi ve kavrama yaklaşımları. | | | 12 | Metin üretme ve kavramanın bilişsel modelleri çerçevesinde bir uygulama: Hikâye kavrama, hikaye üretme ve karşılıklı ilişkileri. Öyküleyici metinlerde metinsel ilişkileri belirtme: Bir amaç ilişkisi çalışması. | | | 13 | İlköğretim çağı çocuklarında Anlatı ve Açıklayıcı Metin Yazımının Karşılaştırılması: Gelişimsel Bir Paradoks. | | | 14 | öğrenci sunumları | | | 15 | öğrenci sunumları | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Yalçın, G. Ü. (1996). Bilişbilim ve Metindilbilimi Bulguları Işığında Dil Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Ankara: Türk Hava Kurumu Matbaası.
Chomsky, N. (2007). Demokrasi ve Eğitim, İstanbul: Bgst Yayıncılık
Yaguello, M. (2008). Hayali Diller, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Chomsky, N. (2002). Dil ve Sorumluluk, Ekin Yayınları.
Köker, E. (2005). Kitapta Kurutulmuş Çiçekler, Ankara: Dipnot Yayınları.
Corballis, M.C. (2003). İşaretten Konuşmaya, İstanbul: Kitap Yayınevi.
Dilts, R. (1999). Dil İllüzyonları, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Vygotsky, L.S. (1998). Düşünce ve Dil, İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
Ong, W.J. (2003). Sözlü ve Yazılı Kültür Sözün Teknolojileşmesi. (Çev., Sema Postacıoğlu Banon). Metis Yayınları.
Keçik, İ. (1992). İlkokul öğrencilerinin özet ve hatırlama metinlerinde bağdaşıklık sorunu. Dilbilim Araştırmaları. Ankara: Hitit Yayınevi, 71-75.
Keçik, İ. ve Subaşı, L. (2004). Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım. (Ed. Canan İleri). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Proje Hazırlama | 1 | 7 | 7 |
Proje Sunma | 2 | 5 | 10 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Ev Ödevi | 5 | 10 | 50 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|