|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TR301B | Anlama Teknikleri I: Okuma Eğitimi | Zorunlu | 3 | 5 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Anlama becerisi olarak okumanın önemini ve okuma sürecinin aşamalarını kavratmak; okuma türlerini ve özelliklerini öğretmek ve ayırt edebilmesini sağlamak; okuma öğretiminde kullanılabilecek metinleri seçebilmek; seçilen metinlerden anlama ve kavrama soruları hazırlayabilmesini sağlamak; okuma becerisini geliştirme yöntem ve tekniklerini uygulayabilmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Öğrenciler,okumanın zihinsel ve fiziksel unsurlarını bir bütün olarak kavrayabilecek ve tanımlayabileceklerdir. | 2 | Öğrenciler,toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenleri tanımlayabilecek ve okuma becerisine yönelik tekniklerini inceleyebileceklerdir. | 3 | Öğrenciler,Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirmenin farklı yolları üzerinde değerlendirmeler yapabilecek ve bu değerlendirmeleri tartışabileceklerdir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Okumanın öneminin ve okuma sürecinin aşamalarının kavranması. Okuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirme çalışmaları. ‘Eleştirel okuma’ kavramını metinlerden yola çıkarak örnekleme, eleştirel okuma çalışmaları ve alıştırmaları yapma. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kavramsal çerçevenin tanıtılması | | | 2 | Okuduğunu anlama süreçleri konusundaki araştırma geçmişi ve bu çerçevede diğer bilimlerden (Psikoloji, Dilbilimi vb.) gelen katkılar | | | 3 | Psikoloji biliminden gelen katkılar | | | 4 | Metin kavramanın psikolojik doğası | | | 5 | Metin kavramanın psikolojik doğası | | | 6 | Metin bağlantısal sunumları için anlambilimsel ayrıştırma | | | 7 | Çerçeveler: Şemalar ve Senaryolar | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Şema Teorilerinin Tarihsel Gelişimi | | | 10 | Şema teorisi için genel kanıtlar | | | 11 | Schank ve Albelson’un Senaryo Teorisi | | | 12 | Senaryo teorisi için genel kanıtlar | | | 13 | Senaryo teorisi için genel kanıtlar | | | 14 | Senaryo teorisi için genel kanıtlar | | | 15 | Senaryo teorisi için genel kanıtlar | | | 16 | Final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Aksit, Göktürk, Okuma Ugrasi, Inkilâp Kitabevi, Istanbul, 1988. * Alemdar Yalçin, Türkçe Ögretim Yöntemleri, Akçag Yay., Ankara, 2002 . * Ali Fuat Arici, Okuma Egitimi, Pegem Yayinlari, Ankara 2008. * Emin Özdemir, Elestirel Okuma, Bilgi Yay. 2000 * Emin, Özdemir, Okuma Sanati, Nasil Okumali, Neler Okumali, Inkilâp Kitabevi, Istanbul, 1983. * Murat Özbay, Okuma Egitimi, Ani Yayincilik, Ankara, 2010. * Mustafa Cemiloglu, Ilkögretim Okullarinda Türkçe Ögretimi, Aktüel 2004 * Oya, Adali, Bilgilendirici Metinlerin Okunmasi, içinde Yaratici Toplum Yolunda Çagdas Egitim, Istanbul: Ç.Y.D.D. Yayinlari 1/Cem Yayinevi. * Richard Bamberger, Okuma Aliskanligini Gelistirme, Kültür Bak.Yay. 1991. * Türkçe Ögretim Programi, MEB, Tebligler Dergisi, 2006. * Zehra, Ipsirlioglu, Okumayi Ögretme, içinde Yaratici Toplum Yolunda Çagdas Egitim, Ç.Y.D.D. Yayinlari 1, Cem Yayinevi, Istanbul, 1993. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bireysel Çalışma | 1 | 7 | 7 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 | Okuma | 4 | 5 | 20 | Ev Ödevi | 4 | 5 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|