|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TR210B | Genel Dil Bilimi | Zorunlu | 2 | 4 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Dil bilimi ve dil biliminin temel kavramları kavratmak, Saussure ve yapısalcılık, Avrupa ve Amerikan yapısalcılığı, dağılımcılık, işlevselcilik vb. yaklaşımları tanıtmaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Mahir KAVUN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Öğrenciler,dil bilim kavramı ve dil bilimin temel kavramlarını tanıyabileceklerdir. | 2 | Öğrenciler,dil bilim çalışma alanlarını kavrayabileceklerdir. | 3 | Öğrenciler,öğrendiklerini edebiyat eleştirisinde uygulayabileceklerdir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dilbilim kavramı ve dilbilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dilbilim çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edimbilimsel çözümlemelerin de yapılması. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin konusu, hedefleriyle ilgili genel bilgilerin verilmesi | | | 2 | İnsan dilini diğer canlıların kullandığı iletişim araçlarından ayıran özellikler | | | 3 | Dil bilimi kavramı ve dil biliminin temel kavramları: dil, dil yapısı, anlambirim, gösteren, gösterilen | | | 4 | F. de Saussure ve yapısalcılık (yapısal dil bilimi). | | | 5 | F. de Saussure ve dil anlayışı: dil - söz ayrımı, gösterge kuramı, eş zamanlı - art zamanlı karşıtlığı vb. | | | 6 | Dil edinimi | | | 7 | Bilişsel dilbilim, dil işlemlemesi | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Bilişsel dilbilim, dil işlemlemesi | | | 10 | Anlambilime giriş, kelime anlamı, kelimeler arasındaki anlam ilişkileri | | | 11 | Toplum dilbilime giriş, dil ve toplum ilişkisi | | | 12 | Amerikan yapısalcılığı (L. Bloomfield) ve dağılımcılık (Z. S. Harris). | | | 13 | A. Martinet ve kavrayışı: monem, çift eklemlilik, devimsel eş zaman kavramları vb | | | 14 | N. Chomsky: üretici-dönüşümsel dil bilgisi kuramı. | | | 15 | Sözcelem Kuramları ve Edimbilim | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Aksan, D. (1980). Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim. Cilt: 1,2,3 Ankara: TDK. * Aksan, D. (1997). Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. Ankara:Engin Yayınevi. * Aydın, M.(2007) Dilbilim El Kitabı, ıstanbul 3F Yayınları. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 | Okuma | 9 | 2 | 18 | Ev Ödevi | 3 | 3 | 9 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ2 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|