BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TR210BGenel Dil BilimiZorunlu242
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Dil bilimi ve dil biliminin temel kavramları kavratmak, Saussure ve yapısalcılık, Avrupa ve Amerikan yapısalcılığı, dağılımcılık, işlevselcilik vb. yaklaşımları tanıtmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Mahir KAVUN
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler,dil bilim kavramı ve dil bilimin temel kavramlarını tanıyabileceklerdir.
2Öğrenciler,dil bilim çalışma alanlarını kavrayabileceklerdir.
3Öğrenciler,öğrendiklerini edebiyat eleştirisinde uygulayabileceklerdir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Dilbilim kavramı ve dilbilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dilbilim çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edimbilimsel çözümlemelerin de yapılması.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin konusu, hedefleriyle ilgili genel bilgilerin verilmesi
2İnsan dilini diğer canlıların kullandığı iletişim araçlarından ayıran özellikler
3Dil bilimi kavramı ve dil biliminin temel kavramları: dil, dil yapısı, anlambirim, gösteren, gösterilen
4F. de Saussure ve yapısalcılık (yapısal dil bilimi).
5F. de Saussure ve dil anlayışı: dil - söz ayrımı, gösterge kuramı, eş zamanlı - art zamanlı karşıtlığı vb.
6Dil edinimi
7Bilişsel dilbilim, dil işlemlemesi
8 Ara sınav
9Bilişsel dilbilim, dil işlemlemesi
10Anlambilime giriş, kelime anlamı, kelimeler arasındaki anlam ilişkileri
11Toplum dilbilime giriş, dil ve toplum ilişkisi
12Amerikan yapısalcılığı (L. Bloomfield) ve dağılımcılık (Z. S. Harris).
13A. Martinet ve kavrayışı: monem, çift eklemlilik, devimsel eş zaman kavramları vb
14 N. Chomsky: üretici-dönüşümsel dil bilgisi kuramı.
15Sözcelem Kuramları ve Edimbilim
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Aksan, D. (1980). Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim. Cilt: 1,2,3 Ankara: TDK. * Aksan, D. (1997). Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. Ankara:Engin Yayınevi. * Aydın, M.(2007) Dilbilim El Kitabı, ıstanbul 3F Yayınları.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bireysel Çalışma10330
Okuma9218
Ev Ödevi339
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)60
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1322322233222
ÖÇ2342422233223
ÖÇ3332334332222
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek