Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | TR201B | Türk Dil Bilgisi III: Sözcük Bilgisi | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı isim, fiil, sıfat, zarf, bağlaç, edat gibi sözcük türleri hakkında dillerarası bir takım genellemeler kazandırmak, dilin doğası gereği oluşan dilbilgisel kategorilerin ardındaki gerçekliği anlatmaktır. Özel olarak Türkçenin sözcük türlerini tanıtmak, sözcük türlerinin sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel ve anlambilimsel özellikleri hakkında detaylı bilgi vermektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
DOÇ. DR. KÜRŞAD KARA |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenciler, Türkçede sözcüklerin temel tipolojik özelliklerini tanımlayabileceklerdir.Türkçe sözcük bilgisi ile ilgili temel kavram ve terimleri kullanabileceklerdir. | 2 | Öğrenciler, adları, önadları (sıfatları), adılları (zamirleri), belirtgeçleri (zarfları) eylemleri (fiilleri), ilgeçleri (edatları), bağlaçları, ünlemleri karşılaştırabileceklerdir. | 3 | Öğrenciler, cümleleri çözümleyebileceklerdir. | 4 | Öğrenciler, Türkçe kelimeleri kökenlerine, yapılarına ve türlerine göre sınıflandırabileceklerdir. | 5 | Öğrenciler; Türkçe kelimeleri kökenlerine, yapılarına ve türlerine göre sınıflandırır. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
dilbilgisel kategorileşme, kategorileşmenin mantıksal temelleri, isim ve fiil ayrımı, sözcük türlerinin dilbilimsel temelleri, isim soylu sözcükler, sözcük türleri arasında örtüşmeler ve ayrışmalar |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Turkish verbal domain | | | 2 | Sözcük türlerinin sözdizimsel yapısı | | | 3 | Sözcük türlerinin sözdizimsel yapısı | | | 4 | Fiil soylular ve Fiil Öbeği | | | 5 | Öbeksel Ulamlar | | | 6 | Cümle yapısı-ana cümle | | | 7 | Ara sınav | | | 8 | Katılan yapısı | | | 9 | Katılan yapısı | | | 10 | Katılan yapısı | | | 11 | Türkçenin çatı sistemi | | | 12 | Özneler ve konumları | | | 13 | Özneler ve konumları | | | 14 | Uyum sistemleri | | | 15 | Türkçede Fiil alanı | | | 16 | Final | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Özsoy, A. Sumru. Türkçe. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1998.
Uzun, Nadir Engin, Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe. İstanbul: Multilingual, 2000. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 2 | 16 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ev Ödevi | 14 | 1 | 14 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 2 | 4 | 3 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 2 | ÖÇ5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|