BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
TR103BTürk Dil Bilgisi I: Ses BilgisiZorunlu115
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğretmen adaylarının, Türkçenin ses özellikleri ile Türkçe kelimeleri ve alıntı kelimeleri ayırt etmesini sağlayarak dili etkili bir biçimde kullanmasını ve doğru biçimde yazma becerisini kazanmalarını sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
DOÇ. DR. KÜRŞAD KARA
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler, Türk yazı dilinin tarihî gelişimini açıklayabileceklerdir.
2Öğrenciler, Türk dilinin ses özelliklerini ayırt edebileceklerdir.
3Öğrenciler, Türkçedeki sesleri sınıflandırabileceklerdir.
4Öğrenciler, Türkiye Türkçesi’ nde görülen ses olaylarını açıklayabilecekler ve örnek uygulamalar yapabileceklerdir.
5Öğrenciler, cümleleri ses özellikleri bakımından inceleyebileceklerdir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Yazı kavramı, güzel yazma yöntem ve teknikleri, büyük temel harfler, küçük temel harfler; eğik büyük yazı harfleri ve yazılış yönleri, bitişik eğik yazı küçük harfleri ve yazılış yönleri, rakam ve işaretlerin yazılışı, büyük ve küçük temel harflerle bitişik, dik ve eğik el yazısı, dik ve eğik el yazısıyla metinler oluşturma, çeşitli dekoratif, antik vb. yazılar, uygulama çalışmaları, düzgün ve okunaklı yazı uygulamaları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş, ses, ses bilgisi, ses bilgisi çalışma alanı
2Ses oluşumu- hava akımı düzenekleri
3Ünsüzler- boğumlanma noktası
4Ünsüzler- boğumlanma şekli
5Ünlüler- üç parametre
6Ünlüler- uzunluk-kısalık
7Ses olayları- ünsüzler
8arasınav
9Ses olayları-ünsüzler
10Ses olayları-ünlüler
11Ses olayları-ünlüler
12Vurgu
13Ezgi-ezgileme
14Hece yapısı
15Ses kısıtlamaları
16Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
AKSAN, Doğan, 1977, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, C. 1, 2, 3, TDK Yay., Ankara. * ERGİN, Muharrem, 1980, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yay., 5. Baskı, İst.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14342
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma818
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14228
Ev Ödevi14114
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)151
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1544534542345
ÖÇ2445345353453
ÖÇ3354454444544
ÖÇ4243543535355
ÖÇ5532435434545
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek