Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-TR209 | Türk Dil Bilgisi 3 | Zorunlu | 2 | 3 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Türkçenin söz dizimi özelliklerini kavratmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
DOÇ. DR. KÜRŞAD KARA |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Cümle bilgisi ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır. | 2 | Cümle bilgisi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır. | 3 | Metin içinde yargılı/yargısız söz dizimi unsurlarını görev adlarına göre çözümleyebileceklerdir. | 4 | Cümle ögeleri arasındaki işlev ve anlam farklarını belirleyebileceklerdir | 5 | Cümle türlerini çözümleyebileceklerdir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
YOK |
Dersin İçeriği |
Cümle bilgisi, söz dizimi, Türkiye Türkçesinde sözdiziminin genel özellikleri, yapı ve anlam bakımından cümle türleri; kelime öbekleri ve söz dizimi ilişkisi, ad durum ekleriyle filimsi ve çekimli fiil ilişkileri; cümlenin ögeleri, cümle çözümleme uygulamaları. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dersin kapsamı, konu alanının tanıtılması. | | | 2 | Türkiye Türkçesinde sözdiziminin genel özellikleri. | | | 3 | Türkiye Türkçesinde sözdiziminin genel özellikleri. | | | 4 | Kelime öbekleri ve söz dizimi ilişkisi. | | | 5 | Ad durum ekleriyle filimsi ve çekimli fiil ilişkileri | | | 6 | Cümlenin ögeleri. | | | 7 | Cümle çözümleme uygulamaları. | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Cümlelerin bağlanma şekilleri (Bağlama edatlarıyla bağlanan cümleler, ortak cümle ögeleriyle bağlanan cümleler, ortak şahıs ekleriyle bağlanan cümleler, anlam ilişkisiyle bağlanan cümleler). | | | 10 | Yüklemin türüne ve yerine göre cümleler. | | | 11 | Yüklemin türüne ve yerine göre cümleler. | | | 12 | Cümlelerin anlam özellikleri (olumlu-olumsuz cümleler, soru cümleleri) | | | 13 | Cümle çözümleme uygulamaları. | | | 14 | Cümle çözümleme uygulamaları. | | | 15 | Genel tekrar. | | | 16 | Genel Sınav. | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Karahan, Leylâ. (1999). Türkçede Söz Dizimi. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
Ergin, Muharrem. (1989). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayıncılık, .
Gencan, T. Nejat. (2001). Dilbilgisi. Ankara: Ayraç Yayıncılık.
Dizdaroğlu, Hikmet. (1976). Tümcebilgisi. Ankara: TDK. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | YOK |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 20 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ2 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|