BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AE-TR209Türk Dil Bilgisi 3Zorunlu233
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türkçenin söz dizimi özelliklerini kavratmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
DOÇ. DR. KÜRŞAD KARA
Öğrenme Çıktıları
1Cümle bilgisi ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır.
2Cümle bilgisi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır.
3Metin içinde yargılı/yargısız söz dizimi unsurlarını görev adlarına göre çözümleyebileceklerdir.
4Cümle ögeleri arasındaki işlev ve anlam farklarını belirleyebileceklerdir
5Cümle türlerini çözümleyebileceklerdir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
YOK
Dersin İçeriği
Cümle bilgisi, söz dizimi, Türkiye Türkçesinde sözdiziminin genel özellikleri, yapı ve anlam bakımından cümle türleri; kelime öbekleri ve söz dizimi ilişkisi, ad durum ekleriyle filimsi ve çekimli fiil ilişkileri; cümlenin ögeleri, cümle çözümleme uygulamaları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin kapsamı, konu alanının tanıtılması.
2Türkiye Türkçesinde sözdiziminin genel özellikleri.
3Türkiye Türkçesinde sözdiziminin genel özellikleri.
4Kelime öbekleri ve söz dizimi ilişkisi.
5Ad durum ekleriyle filimsi ve çekimli fiil ilişkileri
6Cümlenin ögeleri.
7Cümle çözümleme uygulamaları.
8Ara sınav
9Cümlelerin bağlanma şekilleri (Bağlama edatlarıyla bağlanan cümleler, ortak cümle ögeleriyle bağlanan cümleler, ortak şahıs ekleriyle bağlanan cümleler, anlam ilişkisiyle bağlanan cümleler).
10Yüklemin türüne ve yerine göre cümleler.
11Yüklemin türüne ve yerine göre cümleler.
12Cümlelerin anlam özellikleri (olumlu-olumsuz cümleler, soru cümleleri)
13Cümle çözümleme uygulamaları.
14Cümle çözümleme uygulamaları.
15Genel tekrar.
16Genel Sınav.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Karahan, Leylâ. (1999). Türkçede Söz Dizimi. Ankara: Akçağ Yayıncılık. Ergin, Muharrem. (1989). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayıncılık, . Gencan, T. Nejat. (2001). Dilbilgisi. Ankara: Ayraç Yayıncılık. Dizdaroğlu, Hikmet. (1976). Tümcebilgisi. Ankara: TDK.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
YOK
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım111
Bireysel Çalışma166
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma10220
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma32060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1544535444545
ÖÇ2354544344453
ÖÇ3353444435544
ÖÇ4445545544444
ÖÇ5544543254345
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek