|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | MT103B | Matematik Tarihi | Zorunlu | 1 | 1 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | M. Ö. 50 000 yıllarından itibaren matematiğn tarihsel gelişimini vermek.Öğrencilerin Çin ve Babil matematiğinden başlayarak matematiğin tarihsel gelişimi hakkında fikir sahibi olmaları, günlük ihtiyaçlardan doğan matematiğin tarihsel gelişim içerisinde nasıl formal bir yapı kazandığını fark etmeleri, doğu ve batı matematiğini birbirinden ayıran özelliklere vurgu yapılarak matematiğin çok kültürlü yapısını kavramaları, bugün kullanmış olduğumuz matematiksel kavramların kökenlerine ilişkin bir bakış kazanmaları amaçlanmıştır. Ayrıca, matematik tarihinin matematik öğretimi için sahip olduğu potansiyelin öğrenciler tarafından fark edilmesi ve matematiğin bugünkü medeniyetimizin gelişmesinde sahip olduğu rolü fark etmeleri amaçlanmıştır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Mesut ÖZTÜRK | Öğrenme Çıktıları | 1 | Önemli matematiksel kavramların tarihsel gelişimini açıklayacak . | 2 | Matematiğin çok kültürlü yapısını kavrayacak. | 3 | Bugünkü medeniyetimizin gelişmesinde matematiğin oynadığı rolü açıklayacak. | 4 | Matematik tarihinden seçilen özel durumları matematik öğretimi sürecinde kullanabilecek. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Matematik tarihinin matematik eğitimindeki rolü, Günlük ihtiyaçlardan doğan matematik, Eski Mısır ve Babil matematiği, Eski Yunan Matematiği: Thales, Pythagoras , Hippocrates ve Eudoxous, Eski Yunan Matematiği: Euclid , Archimedes ve Eratothenes, Eski Yunan Matematiği: Appolonius, Ptolemy, Heron ve Diophantus, Brahmagupta, 8-15. asır İslam Dünyası Matematikçileri: Harezmi, Banu Musa, 8-15. asır İslam Dünyası Matematikçileri: Abu Kamil, Abul Vefa, Al-Karkhi, 8-15. asır İslam Dünyası Matematikçileri: Omer Hayyam, El Biruni, Doğudan yükselen ışık: Uluğ Bey, Kadızade, Ali Kuşçu, Çağdaş matematiğin doğuşu, Öğrenci sunumları, Öğrenci sunumları | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Matematik tarihinin matematik eğitimindeki rolü | | | 2 | Günlük ihtiyaçlardan doğan matematik | | | 3 | Eski Mısır ve Babil matematiği | | | 4 | Eski Yunan Matematiği: Thales, Pythagoras , Hippocrates ve Eudoxous | | | 5 | Eski Yunan Matematiği: Euclid , Archimedes ve Eratothenes | | | 6 | Eski Yunan Matematiği: Appolonius, Ptolemy, Heron ve Diophantus | | | 7 | Brahmagupta | | | 8 | Ara Sınavlar | | | 9 | 8-15. asır İslam Dünyası Matematikçileri: Harezmi, Banu Musa | | | 10 | 8-15. asır İslam Dünyası Matematikçileri: Abu Kamil, Abul Vefa, Al-Karkhi | | | 11 | 8-15. asır İslam Dünyası Matematikçileri: Omer Hayyam, El Biruni | | | 12 | Doğudan yükselen ışık: Uluğ Bey, Kadızade, Ali Kuşçu | | | 13 | Çağdaş matematiğin doğuşu | | | 14 | Öğrenci sunumları | | | 15 | Öğrenci sunumları | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Lütfi GÖKER, 1981, Matematik Tarihi
Prof. Dr. Ali DÖNMEZ, 1995, Matematik Tarihi
Yardımcı Kitaplar:
1. Lütfi GÖKER, 1981, Matematik Tarihi
2. Prof. Dr. Ali DÖNMEZ, 1995, Matematik Tarihi
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 3 | 42 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 4 | 28 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 7 | 49 | Okuma | 14 | 1 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|