Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-MT105B | Matematik Tarihi | Zorunlu | 1 | 1 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu ders, lisans düzeyinde öğrencilere matematik tarihi bilgisi vermeyi ve matematik tarihinin okul matematiği için önemini fark etmelerini sağlayacak beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Mesut Öztürk |
Öğrenme Çıktıları |
1 | 1. Eski Mısır ve Mezopotamya matematiğini açıklayabilecektir. | 2 | Eski Mısır sayı sistemini ve Mısır geometrisini açıklar. | 3 | Altmışlık sayı sistemini açıklar. | 4 | Mezopotamya'daki cebir ve geometriyi açıklar. | 5 | Eski Yunanda yapılan matematik çalışmalarını açıklayabilecektir. | 6 | Matematikte ispat kavramının eski Yunanda başladığını açıklar. | 7 | Pisagor teoreminin farklı yollarla ispatlar. | 8 | Zeno'nun paradaoxlarını tartışır. | 9 | Matematik tarihinde İskenderiye okulunun ve Öklid'in Elemanları'nın önemini açıklar. | 10 | Arşimet'in yöntemiyle kürenin hacmini hesaplar. | 11 | İslam medeniyeti dönemindeki matematik çalışmalarını açıklayabilecektir. | 12 | Abdülhamit İbni Türk ve Harezmi'nin yöntemiyle ikinci dereceden denklemleri çözer. | 13 | İslam medeniyeti döneminde trigonometrinin gelişimini açıklar. | 14 | İslam medeniyeti dönemindeki matematik çalışmalarının matematik tarihi bakımından önemini açıklar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
- |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
- |
Dersin İçeriği |
Bu ders, lisans düzeyinde öğrencilere matematik tarihi bilgisi vermeyi ve matematik tarihinin okul matematiği için önemini fark etmelerini sağlayacak beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır.
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Eski Mısırlılarda Hesap Tekniği, Sayı Sistemleri, Rakamlar ve Hesap Sanatı | | | 2 | Eski Mısır Geometrisi | | | 3 | Sümer Hesap Tekniği, Altmış Tabanlı Sistem | | | 4 | Babil Matematiği,Babil Cebiri ve Geometrisi | | | 5 | Eski Yunan Matematiği, Tales | | | 6 | Pisagor, Zeno, Demokritus | | | 7 | Archytas, Platon, Eudoxus, Aristo
| | | 8 | Öklid ve Elemanlar
| | | 9 | Arşimet
| | | 10 | Eratosthenes ve Apolonyus, Eski Yunan Medeniyetinin çöküş nedenleri
| | | 11 | Heron, Batlamyus, Diyafont, Pappus, Hypatia
| | | 12 | İslam Medeniyeti Döneminde matematik, Harezmi
| | | 13 | Abdülhamid İbni Türk, Sabit Bin Kurra
| | | 14 | Ömer Hayyam, Nasıreddin-i Tusi
| | | 15 | Final Sınavı
| | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
• Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi.
• Boll, M. (1991). Matematik tarihi. İletişim Yayınları.
• Cajori, F. (2014). Matematik tarihi (D. İlalan, Çev.). Ankara: ODTÜ yayıncılık
• Göker, L. (1997). Matematik tarihi ve Türk İslam matematikçilerinin yeri. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı
• Street, T. (2016). İslam mantık tarihi (H. Kuşlu, Çev.). İstanbul: Klasik
• Kuşlu, H. (2017). Nasîruddin Tûsî’de önermeler mantığı. İstanbul: Klasik
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | - |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Tartışma | 1 | 3 | 3 |
Soru-Yanıt | 2 | 5 | 10 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 5 | 10 |
Beyin Fırtınası | 1 | 2 | 2 |
Rapor Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
Proje Tasarımı /Yönetimi | 2 | 5 | 10 |
Rol Oynama / Dramatize Etme | 2 | 5 | 10 |
Bireysel Çalışma | 2 | 8 | 16 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 2 | 10 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | ÖÇ9 | | | | | | | | | | | ÖÇ10 | | | | | | | | | | | ÖÇ11 | | | | | | | | | | | ÖÇ12 | | | | | | | | | | | ÖÇ13 | | | | | | | | | | | ÖÇ14 | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|