BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
AE-MT105Matematik TarihiZorunlu113
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu ders, lisans düzeyinde öğrencilere matematik tarihi bilgisi vermeyi ve matematik tarihinin okul matematiği için önemini fark etmelerini sağlayacak beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Mesut Öztürk
Öğrenme Çıktıları
11. Eski Mısır ve Mezopotamya matematiğini açıklayabilecektir. 1.1. Eski Mısır sayı sistemini ve Mısır geometrisini açıklar. 1.2. Altmışlık sayı sistemini açıklar. 1.3. Mezopotamya'daki cebir ve geometriyi açıklar. 2. Eski Yunanda yapılan matematik çalışmalarını açıklayabilecektir. 2.1. Matematikte ispat kavramının eski Yunanda başladığını açıklar. 2.2. Pisagor teoreminin farklı yollarla ispatlar. 2.3. Zeno'nun paradaoxlarını tartışır. 2.4. Matematik tarihinde İskenderiye okulunun ve Öklid'in Elemanları'nın önemini açıklar. 2.5. Arşimet'in yöntemiyle kürenin hacmini hesaplar. 3. İslam medeniyeti dönemindeki matematik çalışmalarını açıklayabilecektir. 3.1. Abdülhamit İbni Türk ve Harezmi'nin yöntemiyle ikinci dereceden denklemleri çözer. 3.2. İslam medeniyeti döneminde trigonometrinin gelişimini açıklar. 3.3. İslam medeniyeti dönemindeki matematik çalışmalarının matematik tarihi bakımından önemini açıklar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
-
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
-
Dersin İçeriği
Bu ders, lisans düzeyinde öğrencilere matematik tarihi bilgisi vermeyi ve matematik tarihinin okul matematiği için önemini fark etmelerini sağlayacak beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Eski Mısırlılarda Hesap Tekniği, Sayı Sistemleri, Rakamlar ve Hesap Sanatı
2Eski Mısır Geometrisi
3Sümer Hesap Tekniği, Altmış Tabanlı Sistem
4Babil Matematiği,Babil Cebiri ve Geometrisi
5Eski Yunan Matematiği, Tales
6Pisagor, Zeno, Demokritus
7Archytas, Platon, Eudoxus, Aristo
8Öklid ve Elemanlar
9Arşimet
10Eratosthenes ve Apolonyus, Eski Yunan Medeniyetinin çöküş nedenleri
11Heron, Batlamyus, Diyafont, Pappus, Hypatia
12İslam Medeniyeti Döneminde matematik, Harezmi
13Abdülhamid İbni Türk, Sabit Bin Kurra
14Ömer Hayyam, Nasıreddin-i Tusi
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
• Baki, A. (2014). Matematik tarihi ve felsefesi. Ankara: Pegem Akademi. • Boll, M. (1991). Matematik tarihi. İletişim Yayınları. • Cajori, F. (2014). Matematik tarihi (D. İlalan, Çev.). Ankara: ODTÜ yayıncılık • Göker, L. (1997). Matematik tarihi ve Türk İslam matematikçilerinin yeri. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı • Street, T. (2016). İslam mantık tarihi (H. Kuşlu, Çev.). İstanbul: Klasik • Kuşlu, H. (2017). Nasîruddin Tûsî’de önermeler mantığı. İstanbul: Klasik
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
-
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Tartışma133
Soru-Yanıt2510
Takım/Grup Çalışması2510
Beyin Fırtınası122
Rapor Hazırlama236
Proje Tasarımı /Yönetimi2510
Rol Oynama / Dramatize Etme2510
Bireysel Çalışma2816
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma21020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ1          
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek