|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | D308B | Mezhepler Tarihi | Zorunlu | 3 | 6 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | İslam tarihinde üretilen düşüncelerin ana damarlarını tespit edebilmek maksadıyla Haricilik. Mürcie, Mutezile ve Şia gibi umumi dini hareketleri, özellikleri ve sosyal alana itikadi düşünceleriyle tesirleri bakımından ele almaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Mezheplerin doğuşunu etkileyen faktörleri bilir | 2 | Harici zihniyetinin belirgin özelliklerini bilir. | 3 | Mürcie’nin İslam Düşüncesine Katkılarını bilir. | 4 | Şiiliğin imametle ilgili delillerini bilir. | 5 | Mutezile ve İslam akılcılığını genle hatlarıyla bilir. | 6 | Ehl-i Sünnetin kıllarını genel hatlarıyla bilir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Din, mezhep, cemaat ve tarikat kavramlarının içeriği; din-mezhep ilişkisi; zihniyetlerine göre mezhep tipolojileri; mezhepler tarihi araştırmalarında takip edilen yöntem ve teknikler; İslam düşünce tarihinde ilk ortaya çıkan mezhepler; mezheplerin doğuş sebepleri, önemli kişileri, tarihçeleri, temel görüşleri, alt grupları, yayıldıkları bölgeler, literatürü, İslam düşüncesine katkıları ve günümüzdeki tezahürleri | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Mezhepleri Tarihi’nin tanımı, amacı, konusu
| Konu anlatımı, tartışma | | 2 | Kureyş’in sosyal yapısı
| Konu anlatımı, tartışma | | 3 | Mezheplerin oluşumuna etki eden ilk olaylar
| Konu anlatımı, tartışma | | 4 | Hariciliğin ortaya çıkışı ve itikadi görüşleri
| Konu anlatımı, tartışma | | 5 | Mürcie’nin ortaya çıkışının sebepleri ve temel görüşleri
| Konu anlatımı, tartışma | | 6 | Şiiliğin anlamı
| Konu anlatımı, tartışma | | 7 | Şia’nın doğuşu ile ilgili görüşler
| Konu anlatımı, tartışma | | 8 | Ara sınav | Yazılı sınav | | 9 | Şia’nın temel görüşleri ve İmamet
| Konu anlatımı, tartışma | | 10 | İmamiyye ve İmametin dini delilleri
| Konu anlatımı, tartışma | | 11 | Mutezile ve oluşumuna etki eden faktörler
| Konu anlatımı, tartışma | | 12 | Mutezilenin beş esası
| Konu anlatımı, tartışma | | 13 | Ehl-i sünnet’in teşekkül süreci
| Konu anlatımı, tartışma | | 14 | Eş’arilik
| Konu anlatımı, tartışma | | 15 | Maturidilik | Konu anlatımı, tartışma | | 16 | Final sınavı | Yazılı sınav | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | İslam Mezhepleri Tarihi, ed. Hasan Onat-Sönmez Kutlu, Grafiker yay. Ankara 2012.
Kutlu, Sönmez, Mezhepler Tarihine Giriş, DEM yay., İstanbul 2010.
Kutlu, Sönmez, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine Zihniyet Çözümlemeleri, OTTO yay., Ankara 2012.
Saffet Sarıkaya, İslam Düşünce Tarihinde Mezhepler, Rağbet Yay., İstanbul 2009.
Hasan Onat, Emeviler Devri Şii hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Diyanet yay., Ankara 1999. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 1 | 14 | Tartışma | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | 4 | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | 3 | 4 | | 4 | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | | | 3 | | 3 | ÖÇ6 | | | | | | | | | | 3 | | | 3 | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|