|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | D304B | Yaşayan Dünya Dinleri | Zorunlu | 3 | 6 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Uzak doğunun başlıca inançlarından olan Hinduizm, Budizm, ile ilgili objektif bilgi sunmak. Geleneksel Türk inançları hakkında bilgi vermek ve bu inançlar doğrultusunda sergilenen gelenek ve davranışları tanıtmak; bu davranışlardan İslam sonrasında devam edenleri ve günümüz Türk toplumunda veya diğer Türk toplumlarında tezahürleri bulunanları tespit ederek bunlar arasında paralellikler kurmaktır. Ortadoğu menşeli olan dinlerden Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam derinlemesine incelenmektedir. Öğrencilere derskriptif metodoloji çerçevesinde normatiflikten ve apolojiden uzak kalınarak objektif bilgiler vermek. Günümüz dünyasının iki önemli dini olan Yahudilik ve Hıristiyanlığı; kökenleri, dinî önderleri (kurucuları), tarihsel gelişim süreçleri, kutsal metinleri, inanç, ibadet, ritüel ve gelenekleriyle tanıtmaktır. Bilhassa dünya çapında yaygınlık kazanmış olan Hıristiyanlığın alt kollarının gruplarının tarihi serüvenlerini ve ortaya çıkış sebeplerini tanıtmak ve İslam dini ile ilgili karşılaştırmalara yer vermek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Arş. Gör. Mutlu AKSOY | Öğrenme Çıktıları | 1 | Farklı dinlerde, dini ifade etmek için kullanılan kelimeler ve bunların ortak anlamlarını öğrenir. | 2 | Din olgusunun evrensel bir realite olduğunu, bu realiteyi bilimsel metotlarla anlama ve incelemenin bir gereklilik olduğunu anlar. | 3 | Dinlerin kökenine dair yaklaşımları öğrenir. | 4 | Dünya mevcut olan milli dinleri ve temel özelliklerini belirler ve aralarında karşılaştırmalar yapar. | 5 | Hint kaynaklı olan öteki dinlerden Cayinizm ve eklektik bir din olan Sihizm’in ortaya çıkışını, temel inançlarını ve günümüzdeki durumunu tespit eder. | 6 | | 7 | | 8 | |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dinler tarihinin tanımı, konusu, metodu, önemi ve gelişmesi, din bilimleri arasındaki yeri. Batıda, İslam dünyasında ve Türkiye’de dinler tarihi çalışmaları. Günümüz dini coğrafyası (yaşayan dinler hakkında genel bilgiler). Yahudilik, Hıristiyanlık, İslam, Hinduizm, Budizm vb. diğer dinlerin genel tarihçesi, temel özelikleri, inanç, ibadet, dini gelenek ve bayramlar. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Din ve Tarih Kelimelerinin incelenmesi
| | | 2 | Dinler Tarihinin tarifi, konusu ve metodu
| | | 3 | Eski Türk İnançları
| | | 4 | Hinduizm
| | | 5 | Caynizm ve Sihizm
| | | 6 | Zerdüştilik
| | | 7 | Şintoizm
| | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Karma, reenkarnasyon, Nirvana, metteya gibi inançla ilgili kavramlar
| | | 10 | Yahudilik (genel bilgi)
| | | 11 | Yahudilikte inanç ve ibadetler
| | | 12 | Kilise Tarihi
| | | 13 | Hıristiyan inançları
| | | 14 | Yeni dini hareketler ve diğer dinlerle irtibatları | | | 15 | Genel Değerlendirme | | | 16 | Final | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1) Joachim Wach, “Dinler Tarihi”, çev. Fuat Aydın, Ataç Yayınları, İstanbul.
2) Jacque Waardenburg, “Müslümanların Ötekil Dinlere Bakışları”, çev. Fuat Aydın, Ensar Yayınları, İstanbul, 2007.
3) Fuat Aydın, “Hint Dini Düşüncesinde insanın özgürlük Arayışı”, Ataç Yayınları, İstanbul, 2006.
4) Ali İhsan Yitik, “Hint Kökenli Dinlerde Karma İnancının Tenasüh İnancıyla ilişkisi”, Ruh ve Madde Yayınları, İstanbul 1999.
5) Abdurrahman Küçük, “Sih Dini”, AÜİFakültesi Dergisi,
6) Şinası Gündüz (ed), “Yaşayan Dünya Dinleri”, Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara 2007 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 14 | 2 | 28 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | 3 | 3 | | 3 | ÖÇ3 | | | | | | | | | | 4 | | | | | | | ÖÇ4 | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | 3 | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ7 | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ8 | | | | | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|