Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA305B | Sistematik Kelam-I | Zorunlu | 3 | 5 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
İslam kelamına ait temel konuları bilmenin, anlamanın ve anlatmanın önemini kavrama, güncel problemleri anlama ve doğru yorumlamanın önemini kavrama. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Abdülaziz ARTIŞ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İslam inanç ve düşüncesinin tarihsel olaylarla bağlantısını kavrar. | 2 | Dini düşüncenin oluşumunda çevresel faktörlerin rolünü anlar. | 3 | Dini grupların birbiriyle ilişkisi ve karşılıklı bakış açılarındaki dinsel faktörleri fark eder. | 4 | Din ile mezhep arasındaki ilişkiyi kavrayarak evrensel bir din telakkisi oluşturma imkanını bulur. | 5 | İslam düşünce tarihindeki farklılıklar ile günümüz düşünce yapıları arasında muhakeme yapabilme kabiliyeti kazanır. |
|
Öğrenim Türü |
İkinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
İslam düşünce tarihinde tartışılan temel inanç esaslarını ve ortaya çıkan görüşleri sistematik ve metodolojik yöntemlerle inceler. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Varlığın Tanımı ve Kategorileri, Varlıkla İlgili Kavram ve Hükümler | | | 2 | Kelamda Bilgi Teorisi ve İstidlal Yöntemleri | | | 3 | İman Kavramının Tanımı, Anlam Alanı, İmanın Hakikati ve dereceleri | | | 4 | İman-Amel İlişkisi, İman Ahlak İlişkisi, İman İslam İlişkisi | | | 5 | İman Esasları (Allaha, Meleklere, Kitaplara İman) | | | 6 | İman Esasları (Peygamberlere, Ahirete, Kadere İman) | | | 7 | Vize Sınavı | | | 8 | İtikadi Kavramlar ve İlgili Hükümler | | | 9 | İnsanın Sorumluluğu (Teklif) | | | 10 | İnsan Fiili ile İlahi fiillerin Münasebeti | | | 11 | İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid) | | | 12 | İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid) | | | 13 | Allah’ın Varlığı ve Birliğini İspat Delilleri Allahın İsimleri ve Allah’ın Sıfatları | | | 14 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Şerafeddin Gölcük-Süleyman Toprak: Kelam; Süleyman Uludağ: Şerh-i akaid tercümesi.
İmam Azam: Fıkh-ı ekber; İmam Maturidi: Kitabu’t-tevhid; Razi, el-Muhassal; Gazali: el-İktisad fi’l-itikad; Nesefî: Tabsıratu’l-edille; İbn Kayyım: Mesâilu’l-kaza ve’l-kader; Taftâzânî: Şerhu’l-makasıd; Cuveynî: Şerhu’l-mevâkıf, Luma’u’l-edille; İzmirli İsmail Hakkı: Yeni ilm-i kelam; Bekir Topaloğlu: Maturidiyye akaidi; Saim Yeprem: İrade hürriyeti ve imam maturidi; Şaban Ali Düzgün: Varlık ve bilgi; kader meselesi (Metin); Muhammet Yazıcı: Gazali sonrası ehl-i sünnet kelamında varlık anlayışı. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Ev Ödevi | 2 | 10 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|