BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA305BSistematik Kelam-IZorunlu353
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
İslam kelamına ait temel konuları bilmenin, anlamanın ve anlatmanın önemini kavrama, güncel problemleri anlama ve doğru yorumlamanın önemini kavrama.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Abdülaziz ARTIŞ
Öğrenme Çıktıları
1İslam inanç ve düşüncesinin tarihsel olaylarla bağlantısını kavrar.
2Dini düşüncenin oluşumunda çevresel faktörlerin rolünü anlar.
3Dini grupların birbiriyle ilişkisi ve karşılıklı bakış açılarındaki dinsel faktörleri fark eder.
4Din ile mezhep arasındaki ilişkiyi kavrayarak evrensel bir din telakkisi oluşturma imkanını bulur.
5İslam düşünce tarihindeki farklılıklar ile günümüz düşünce yapıları arasında muhakeme yapabilme kabiliyeti kazanır.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İslam düşünce tarihinde tartışılan temel inanç esaslarını ve ortaya çıkan görüşleri sistematik ve metodolojik yöntemlerle inceler.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Varlığın Tanımı ve Kategorileri, Varlıkla İlgili Kavram ve Hükümler
2Kelamda Bilgi Teorisi ve İstidlal Yöntemleri
3İman Kavramının Tanımı, Anlam Alanı, İmanın Hakikati ve dereceleri
4İman-Amel İlişkisi, İman Ahlak İlişkisi, İman İslam İlişkisi
5İman Esasları (Allaha, Meleklere, Kitaplara İman)
6İman Esasları (Peygamberlere, Ahirete, Kadere İman)
7Vize Sınavı
8İtikadi Kavramlar ve İlgili Hükümler
9İnsanın Sorumluluğu (Teklif)
10İnsan Fiili ile İlahi fiillerin Münasebeti
11İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid)
12İnsan Fiillerinin Varlığı ve Mahiyeti (İrade, Kudret, Kesb, Tevlid)
13Allah’ın Varlığı ve Birliğini İspat Delilleri Allahın İsimleri ve Allah’ın Sıfatları
14Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Şerafeddin Gölcük-Süleyman Toprak: Kelam; Süleyman Uludağ: Şerh-i akaid tercümesi. İmam Azam: Fıkh-ı ekber; İmam Maturidi: Kitabu’t-tevhid; Razi, el-Muhassal; Gazali: el-İktisad fi’l-itikad; Nesefî: Tabsıratu’l-edille; İbn Kayyım: Mesâilu’l-kaza ve’l-kader; Taftâzânî: Şerhu’l-makasıd; Cuveynî: Şerhu’l-mevâkıf, Luma’u’l-edille; İzmirli İsmail Hakkı: Yeni ilm-i kelam; Bekir Topaloğlu: Maturidiyye akaidi; Saim Yeprem: İrade hürriyeti ve imam maturidi; Şaban Ali Düzgün: Varlık ve bilgi; kader meselesi (Metin); Muhammet Yazıcı: Gazali sonrası ehl-i sünnet kelamında varlık anlayışı.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı133
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma31030
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma31030
Ev Ödevi21020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)85
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1434444
ÖÇ2444444
ÖÇ3444445
ÖÇ4444454
ÖÇ5444454
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek