BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İLA308B3Sistematik Kelam II (Arapça)Zorunlu363
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
İslâm’ın temel ilkeleri hakkında derinlikli ve detaylı bilgi sahibi olma İtikâdî alanda doğru ve yanlış anlayışlar arasında ayırım yapabilme. Teolojik problemleri analiz edebilme. Farklı teolojik yaklaşımları kavrayabilme. Farklı teolojik yaklaşımları birbirleriyle sentezleyebilme. İtikâdî konular hakkında ileri teolojik tartışmalar yapabilme. Allah-insan ilişkisi üzerinde özgün yaklaşımlar geliştirebilme. Klâsik teoloji kaynaklarını analiz edebilme.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Abdul Aziz Artış
Öğrenme Çıktıları
1İslâm’ın temel ilkeleri hakkında derinlikli ve detaylı bilgi sahibi olma
2İtikâdî alanda doğru ve yanlış anlayışlar arasında ayırım yapabilme.
3Teolojik problemleri analiz edebilme.
4Farklı teolojik yaklaşımları kavrayabilme.
5Klâsik teoloji kaynaklarını analiz edebilme.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kelam ilminin bilgi, iman, büyük günah, tövbe, zat/sıfat ilişkisi, Allah’ın görülmesi, kader ve kaza, kulların fiilleri, hidayet ve dalâlet, iyiliği emir ve kötülükten sakındırma gibi sistematik konuları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Bilginin İmkânı, Tanımı. Bilginin Kaynakları ve Çeşitleri. Delil ve Çeşitleri.
2Allah’ın Varlığı ve Varlığının Delilleri
3Hudus Delili, İmkân Delili, Düzen Delili ve Diğer Deliller
4Allah’ın sıfatları
5Zât-sıfat ilişkisi
6Allah’ın isimleri
7Peygamberlere iman ve peygamberlere duyulan ihtiyaç.
8Peygamberlikle ilgili tartışmalar ve mucize.
9Kaza ve kadere iman
10İnsan Özgürlüğü
11İman kavramı, imanın tanımı. İman kavramıyla ilgili diğer kavramlar: İslâm, küfür, nifak, şirk, fısk, irtidât.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Wolfson, A. Austryn, Kelam Felsefeleri, çev. Vecdi Akyüz, İstanbul, 2002. Kelam, Editör. Ş. Ali Düzgün, Grafiker Yayınları Ankara 2012. A. Saim Kılavuz, İman-Küfür Sınırı: Tekfir Meselesi, İstanbul: Marifet Yayınları, 1982. Metin Özdemir, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, İstanbul, 2001. Toshihiko Izutsu, İslam Düşüncesinde İman Kavramı. trc. Selahattin Ayaz. İstanbul: Pınar Yayınları, 1984 Bekir Topaloğlu, İslam Kelamcılarına ve Filozoflarına Göre Allah'ın varlığı : İsbat-ı vacib. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 1983. Metin Yurdagür, Allah’ın Sıfatları: Esmaü’l-hüsna.İstanbul: Marifet Yayınları, 1984. Mustafa Akçay, Peygamberlere iman. Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı, 2014. İlyas Çelebi, Kitaplara iman. Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı, 2014. Metin Özdemir, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, İstanbul, 2001. Şerafettin Gölcük, Kelam Açısından İnsan ve Fiilleri, İstanbul, 1979. Şerafeddin Gölcük-Süleyman Toprak, Kelam, Konya, 1986. Wolfson, A. Austryn, Kelam Felsefeleri, çev. Vecdi Akyüz, İstanbul, 2002. Ebu’l-Vefa Taftazanî, Ana Konularıyla Kelam, çev. Ş. Gölcük, Konya, 2000. Cihat Tunç, Sistematik Kelam, Kayseri, 1994. Kelam, Editör. Ş. Ali Düzgün, Grafiker Yayınları Ankara 2012. Hasan Mahmud Şafii, el-Medhal ila diraseti ilmi’l-Kelam, Kahire 1991
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Arapça
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı16060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
ÖÇ5      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek