BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İLA209B3Kelam Tarihi (Arapça)Zorunlu234
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Yrd. Doç. Abdulaziz ARTIŞ
Öğrenme Çıktıları
1İslam inanç ve düşüncesinin tarihsel olaylarla bağlantısını kavrar.
2Dini düşüncenin oluşumunda çevresel faktörlerin rolünü anlar.
3Dini grupların birbiriyle ilişkisi ve karşılıklı bakış açılarındaki dinsel faktörleri fark eder.
4Din ile mezhep arasındaki ilişkiyi kavrayarak evrensel bir din telakkisi oluşturma imkanını bulur.
5İslam düşünce tarihindeki farklılıklar ile günümüz düşünce yapıları arasında muhakeme yapabilme kabiliyeti kazanır.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Bu derste kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını oluşturan Hz. Muhammed ve sahabiler dönemi, akaid, ilk kelamcılar, Matüridi ve Eş´ari alimler ve onları takip edenler, mütekaddimun, müteahhirun ve yeni kelam ilmi dönemleri işlenecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Akaid ve kelam ilişkisi; tanımları, ayrıştığı noktalar
2Kelamın Konusu, gayesi
3Kelamın diğer ilimlerle olan bağlantısı
4Kelamın doğuşuna etki eden faktörler
5Kelamın doğuşu, Hâricilik, Şia, Muezile ve diğer ekollerin oluşumu
6Genel hatlarıyla Ehl-i sünnet düşüncesi
7Eşarî ve Eşarîlik
8Eş´ari´den önceki Ehl-i Sünnet Kelam alimleri
9Eşariliğin başlıca temsilcileri
10İmam el-Matüridi ve Matüridilik
11Matüridiliğin başlıca temsilcileri
12Gazzali sonrası kelam; felsefi kelam; özellikleri ve temsilcileri
13Osmanlı Dönemi Kelamcıları ve eserleri
14Yeni Kelam İlmi Dönemi: Temsilcileri, eserleri, temel
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi Giriş,İstanbul 1981.2. M. M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, İst. 1990-91.3.Eş’ari, Makalatu’l-İslamiyyin, İstanbul 1928.4.Ahmet Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelamına Giriş. Ensar Neşriyat, İstanbul, 2011.5. İrfan Abdulhamit, İtikadi İslam Mezhepleri, İst. 1983. 
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav14040
Final Sınavı18080
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
ÖÇ5      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek