BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA120B2Türk İslam EdebiyatıZorunlu123
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türk Edebiyatının sözlü ve yazılı ürünlerini tanıtmak, İslamiyet'in kabulünün edebiyatımız üzerindeki etkileri ve bu dönem yazılan ilk eserler hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak, İslamiyet etkisinde gelişen Türk İslam Edebiyatının tanımı, kapsamı ve hedefine ilişkin teorik konuları öğretmek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doktor Öğretim Üyesi Muhammet Akif Tiyek Doktor Öğretim Üyesi Ömür Erbay
Öğrenme Çıktıları
1İslam öncesi ve İslam sonrası Türk Edebiyatı arasındaki benzer ve farklı yönleri karşılaştırır.
2Türk İslâm Edebiyatının gelişmesinde Arap ve İran Edebiyatlarının rolünü bilir.
3İslamiyetle birlikte ortaya çıkan edebî türler ekseninde din ve edebiyat arasındaki ilişkiyi fark edebilme.
4Türk İslâm edebiyatının, yüzyıllar bağlamında, önemli sanatçılarını ve eserlerini bilir.
5İlk Türk İslam Edebiyatı eserlerinin nerede yazıldıklarını öğrenir ve bu eserlerin daha sonraki dönemlere yansımalarını fark eder.
6Türk İslâm edebiyatı ürünlerini şekil ve muhteva yönünden bilir ve izah eder.
7Türk İslâm edebiyatı ürünlerindeki edebi sanatları bilir ve uygulamaya başlar.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Türklerin İslamiyeti kabul ettiği X. asırdan günümüze kadar İslami kültür etkisinde vücuda gelen dini-edebi muhteva.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İslam Öncesi Türk Edebiyatı (Sözlü Edebiyat-Yazılı Edebiyat)
2İslam Sonrası Türk Edebiyatı (Kutadgu Bilig, Atabetü’l-Hakayık, Divanü Lügatit’t-Türk)
3İslam Sonrası Türk Edebiyatı ve Tarihi Gelişimi
4Edebi Sanatlar
5Divan Şiirinde Vezin (Aruz)
6Beyit Esasına Dayalı Nazım Şekilleri ve Örnekleri
7Bend Esasına Dayalı Nazım Şekilleri
8Ara sınav
9Nazım Türleri (İlahiler, Devriyeler, Şathiyeler, Nefesler)
10Metin Şerhi Örnekleri
11Türk İslam Edebiyatında Dini Konular (Tevhid, Münacat, Naat, Siyerler, Mevlidler, Hilyeler)
12Türk İslam Edebiyatında Dini Konular (Miraciyeler, Kırk Hadis, Makteller, Kısas-ı Enbiyalar, Tezkiretü’l-Evliyalar, Menakıbnameler)
13Türk İslam Edebiyatında Dini Konular (Bayrâmiyeler, Tasavvufi Eserler, Gazavatnâmeler, Dînî-Destânî Eserler, Pendnâmeler)
14Türk İslam Edebiyatının Kaynakları (Kur’an ve Hadis, Dini İlimler, İslam Tarihi ve Peygamber Kıssaları, Mucizeler, Kerametler, Tarihî ve Efsanevî Şahsiyetler, Dil)
15Türk İslam Edebiyatının Kronolojisi (13-14-15-16-17-18-19. yy.)
16Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Agâh Sırrı Levend, Ümmet Çağı Türk Edebiyatı, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1962. Ali Yılmaz, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2012. H. İbrahim Şener, Alim Yıldız, Türk İslam Edebiyatı, Rağbet Yayınları, İstanbul 2003. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, Cağaloğlu Yayınevi, İstanbul, 1967.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14228
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14342
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)101
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1      
ÖÇ2      
ÖÇ3      
ÖÇ4      
ÖÇ5      
ÖÇ6      
ÖÇ7      
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek