BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA113B2MantıkZorunlu113
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin, mantığın tanımı, amaçları, temel kavramları, önermeler, kıyas, akıl yürütme, beş sanat ve mantık yanlışları hakkında öğrencilerin bilgi edinmeleri, bilgiyi kullanabilmeleri, değerlendirebilmeleri ve analitik ve problem çözme yeteneklerini geliştirmeleri beklenir. Öğrencilerin belirli haftalarda gerçekleştirecekleri ödev ve sunumlarla ele alınan konuları sunup tartışarak etkili düşünme ve aktarma becerisi elde etmeleri de hedeflenir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Arş. Gör. Dr. Halil İbrahim Köse
Öğrenme Çıktıları
1Kavram, beş tümel, tanım, önermeler, akıl yürütme, kıyas, beş sanat ve mantık yanlışları ile ilgili temel kavram ve kuramları açıklar.
2Kavram, beş tümel, tanım, önermeler, akıl yürütme, kıyas, beş sanat ve mantık yanlışlarının temel özelliklerini açıklar.
3Akıl yürütme, kıyas, beş sanat ve mantık yanlışlarına dair tartışmaları kavrayabilecek ve bunların gündelik hayattaki örneklerini değerlendirir.
4Kıyas, akıl yürütme ve beş sanata dair teorik kuralları yazılı ve sözlü ifadelerinde kullanma ve analitik düşünme becerilerini kazanır.
5Mantık yanlışlarını yakından tanıyarak teşhis edebilecek, yazılı ve sözlü ifadelerinde bu yanlışlara düşmekten sakınır.
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
yok
Dersin İçeriği
Bu derste mantık ve metodolojinin doğuşu, gelişmesi, önemli temsilcileri, ve kaynak metinleri tanıtıldıktan sonra varsayım, deney, tümevarım, tümdengelim, doğrulama, yanlışlama, olasılık kavramları tartışılmakta, bilimler sınıflaması ve bilim dili üzerinde durulmaktadır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Mantığın tanımı, amacı, önemi, ilkeleri ve mahiyeti
2Mantığın konusu, tarihçesi ve temel kaynakları
3Kavram, çeşitleri, delaletleri ve kavramlar arası ilişki
4Beş tümel, kategoriler, tanım ve tanım çeşitleri
5Bölme ve sınıflandırma, önerme ve önerme çeşitleri
6Önermelerde dağıtıcılık, karşı olma ve döndürme
7Ara sınav
8Akıl yürütme çeşitleri, kıyas ve kıyas çeşitleri
9Yüklemli kesin kıyasın kuralları - I
10Yüklemli kesin kıyasın kuralları - II
11Şartlı kesin kıyaslar
12Bileşik ve düzensiz kıyaslar
13Kıyasın değeri ve önemi
14Beş sanat
15Final
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Klasik Mantık, Ruhattin Yazoğlu, Tuncay İmamoğlu
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı16060
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1555555
ÖÇ2555555
ÖÇ3555555
ÖÇ4555555
ÖÇ5555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek