|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA203 | Fıkıh Usulü I (Arapça) | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | İslam hukuk metodolojisi hakkında genel bir nosyon sağlamak üzere, şerî deliller, şerî hükümler, şerî delillerden hüküm çıkarma yöntemleri, şerî hükümlerin gayeleri, içtihat ve ilgili kavramlar hakkında temel bilgiler edinmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | İslam kültür ve medeniyetinin oluşumunda fıkıh usulünün fonksiyonları ve önemi hakkında bilgi sahibi olur.
| 2 | İslam hukuk kültüründe Şeri hükümlere dair temel terimlerin açıklamalarını bilir.
| 3 | İslam hukuk kültüründe Şeri hükümlerin nasıl çıkartıldığı hakkında etraflıca bilgi sahibi olur.
| 4 | Dini konulara dair görüş ve değerlendirmelerin bilimsel bir değeri olup olmadığı hakkında bir nosyon kazanır.
| 5 | Günümüzde karşılaşılan fıkıh problemlerinin çözümünde bilimsel bilgi ve çözüm üretebilecek bir metodoloji donanımına sahip olur.
|
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | İslam Hukuk Biliminin metodoloji, felsefe, hukuk kaynakları ve içtihat ehliyeti konularını ele alan bir derstir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Fıkıh usulü ilminin tanımı, mahiyeti, konusu ve amacı
| | | 2 | Fıkıh usulü literatürü, kişiler ve ele alış yöntemleri
| | | 3 | İslam hukukunun kaynakları, kaynak kavramı, kaynakların özet tanıtımı. İlk kaynak Kur'ân-ı Kerim hakkında bilgi, delil değeri, çağdaş tartışmalar.
| | | 4 | İslam hukukunun ikinci temel kaynağı sünnet, mahiyeti, kısımları, delil değeri, hukuki niteliği, çağdaş tartışmalar
| | | 5 | İslam hukukunun üçüncü kaynağı icma, mahiyeti, kısımları, delil değeri, hukuki niteliği, çağdaş tartışmalar
| | | 6 | İslam hukukunun dördüncü kaynağı kıyas, mahiyeti, kısımları, delil değeri, İslam hukukunun evrenselliğinin dinamik bir zemini olarak hukuki önemi, işlevselliği ve çağdaş sorunların çözümüne katkısı.
| | | 7 | İslam hukukunun tali kaynakları: İstihsan, istislah, istishab, sedd-i zerai, şeru men kablena, örf, sahabi kavli. Bunların hukukî açıdan ele alınışındaki yaklaşım farklılıkları ve bunların uygulamaya yansıması ve sonuçları. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | İslam hukukunda hüküm kavramı (şer'î hüküm) tanımı ve onu bilmenin önemi.
| | | 10 | Şer'î hükmün kısımları: Teklifi hüküm ve vad'î hüküm. Farz, vacip, mendup, haram, mekruh, mübah, azimet, ruhsat. Rukün, şart, illet, sebep, mani, emare.
| | | 11 | Şer'î hükmün koyan merci (Hâkim): Kanun kayucu kime denir? Allah (c.c.)'ın hüküm koyma iradesi. Beşeri aklın dini hükümlerin tespitindeki yeri ve rolü.
| | | 12 | Şer'î hükmün konusu: Mükellefin muhatap olduğu davranışların mahiyeti ve ilgili şartlar
| | | 13 | Şer'i hükmün muhatabı (mükellef): Ehliyet teorisi, mahiyeti ve kısımları. Vücub ehliyeti ve eda ehliyeti | | | 14 | Ehliyeti sakatlayan sebepler (ehliyet arızalar): Semavî arızalar - müktesep arızalar ve bunların hukukî yansımaları ve etkileri
| | | 15 | Hak teorisi: Mahiyeti ve kısımları. Allah hakkı (kamu hakları) ve kul hakkı (kişi hakları). Bunların hukuki neticeleri.
| | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Fıkıh Usulü, Abdullah Kahraman, 2017, İstanbul | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 | Final Sınavı | 1 | 80 | 80 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | ÖÇ5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|