|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA120 | Türk İslam Edebiyatı | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türk Edebiyatının sözlü ve yazılı ürünlerini tanıtmak, İslamiyet'in kabulünün edebiyatımız üzerindeki etkileri ve bu dönem yazılan ilk eserler hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak, İslamiyet etkisinde gelişen Türk İslam Edebiyatının tanımı, kapsamı ve hedefine ilişkin teorik konuları öğretmek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doktor Öğretim Üyesi Muhammet Akif Tiyek
Doktor Öğretim Üyesi Ömür Erbay | Öğrenme Çıktıları | 1 | İslam öncesi ve İslam sonrası Türk Edebiyatı arasındaki benzer ve farklı yönleri karşılaştırır. | 2 | Türk İslâm Edebiyatının gelişmesinde Arap ve İran Edebiyatlarının rolünü bilir. | 3 | İslamiyetle birlikte ortaya çıkan edebî türler ekseninde din ve edebiyat arasındaki ilişkiyi fark edebilme. | 4 | Türk İslâm edebiyatının, yüzyıllar bağlamında, önemli sanatçılarını ve eserlerini bilir. | 5 | İlk Türk İslam Edebiyatı eserlerinin nerede yazıldıklarını öğrenir ve bu eserlerin daha sonraki dönemlere yansımalarını fark eder. | 6 | Türk İslâm edebiyatı ürünlerini şekil ve muhteva yönünden bilir ve izah eder. | 7 | Türk İslâm edebiyatı ürünlerindeki edebi sanatları bilir ve uygulamaya başlar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Türklerin İslamiyeti kabul ettiği X. asırdan günümüze kadar İslami kültür etkisinde vücuda gelen dini-edebi muhteva. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İslam Öncesi Türk Edebiyatı (Sözlü Edebiyat-Yazılı Edebiyat) | | | 2 | İslam Sonrası Türk Edebiyatı (Kutadgu Bilig, Atabetü’l-Hakayık, Divanü Lügatit’t-Türk) | | | 3 | İslam Sonrası Türk Edebiyatı ve Tarihi Gelişimi | | | 4 | Edebi Sanatlar | | | 5 | Divan Şiirinde Vezin (Aruz) | | | 6 | Beyit Esasına Dayalı Nazım Şekilleri ve Örnekleri | | | 7 | Bend Esasına Dayalı Nazım Şekilleri | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Nazım Türleri (İlahiler, Devriyeler, Şathiyeler, Nefesler) | | | 10 | Metin Şerhi Örnekleri | | | 11 | Türk İslam Edebiyatında Dini Konular (Tevhid, Münacat, Naat, Siyerler, Mevlidler, Hilyeler) | | | 12 | Türk İslam Edebiyatında Dini Konular (Miraciyeler, Kırk Hadis, Makteller, Kısas-ı Enbiyalar, Tezkiretü’l-Evliyalar, Menakıbnameler) | | | 13 | Türk İslam Edebiyatında Dini Konular (Bayrâmiyeler, Tasavvufi Eserler, Gazavatnâmeler, Dînî-Destânî Eserler, Pendnâmeler) | | | 14 | Türk İslam Edebiyatının Kaynakları (Kur’an ve Hadis, Dini İlimler, İslam Tarihi ve Peygamber Kıssaları, Mucizeler, Kerametler, Tarihî ve Efsanevî Şahsiyetler, Dil) | | | 15 | Türk İslam Edebiyatının Kronolojisi (13-14-15-16-17-18-19. yy.) | | | 16 | Final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Agâh Sırrı Levend, Ümmet Çağı Türk Edebiyatı, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1962.
Ali Yılmaz, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara, 2012.
H. İbrahim Şener, Alim Yıldız, Türk İslam Edebiyatı, Rağbet Yayınları, İstanbul 2003.
Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, Cağaloğlu Yayınevi, İstanbul, 1967. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 1 | ÖÇ4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ5 | 3 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|