Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA208B | Kelam Tarihi | Zorunlu | 2 | 4 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Öğrencilere, kelam tarihi, İslam mezhepleri ve felsefeleri hakkında hakkında bilgi vermek, bu konularda tartışabilme becerisi
kazandırmak, öğrencilerin Kelam ilminin hedefi ve muhtevası hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi: Abdulaziz ARTIŞ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Kelam ilminin tarihi, karşılaştığı problemleri hakkında genel bilgi sahibi olur. | 2 | Kelam ilminin konuları, tartışılmaya başlandığı zaman, kimler tarafından tartışıldığı tartışmaların bağlamını anlar ve yorumlar. | 3 | Tarih içinde kelam ekollerinin ortaya çıkışı, sosyo- kültürel ve siyasal şartlardan etkilenme biçimi ve bu ortamlara yaptığı etkiler ve kelam tarihinin sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve analiz yapar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Kelam tarihinin problemlerinin anlatılması, ilgili tanımların yapılması, Allah'ın sıfatlarının ve kelam tarihi düşüncesinde ortaya çıkan Haricilik, Mürcie, Mutezile ve Ehli Sünnet ekollerinin, Kelami düşünceler bağlamında öğretilmesi. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Kelâm ilminin tanımı, konusu, gayesi, İslâm İlimleri İçindeki yeri | | | 2 | Kelâm ilminin tanımı, konusu, gayesi, İslâm İlimleri İçindeki yeri İslâm Tarihinde ilk itikadî tartışmalar | | | 3 | Hz. Peygamber ve sahabe zamanında İtikadı tartışmalar | | | 4 | Kelamın doğuşuna etki eden faktörler | | | 5 | Kelamın doğuşu, Hâricilik, Şia, Muezile ve diğer ekollerin oluşumu | | | 6 | Genel hatlarıyla Ehl-i sünnet düşüncesi | | | 7 | Eşarî ve Eşarîlik düşüncesi | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Eşariliğin başlıca temsilcileri | | | 10 | İmam el-Matüridi ve Matüridilik | | | 11 | Matüridi ve Maturidilik felsefesi | | | 12 | Maturidiliğin temsilcileri | | | 13 | Osmanlı Dönemi Kelamcıları ve eserleri | | | 14 | Yeni Kelam İlmi Dönemi: Temsilcileri, ve temel eserleri | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi Giriş, İstanbul 1981.
2. M. M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, İst. 1990-91.
3.Eş’ari, Makalatu’l-İslamiyyin, İstanbul 1928.
4.Ahmet Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelamına Giriş. Ensar Neşriyat, İstanbul, 2011.
5. İrfan Abdulhamit, İtikadi İslam Mezhepleri, İst. 1983. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 13 | 3 | 39 |
Bireysel Çalışma | 13 | 1 | 13 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Ev Ödevi | 2 | 2 | 4 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ2 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|