BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
ILA208BKelam TarihiZorunlu243
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere, kelam tarihi, İslam mezhepleri ve felsefeleri hakkında hakkında bilgi vermek, bu konularda tartışabilme becerisi kazandırmak, öğrencilerin Kelam ilminin hedefi ve muhtevası hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi: Abdulaziz ARTIŞ
Öğrenme Çıktıları
1Kelam ilminin tarihi, karşılaştığı problemleri hakkında genel bilgi sahibi olur.
2Kelam ilminin konuları, tartışılmaya başlandığı zaman, kimler tarafından tartışıldığı tartışmaların bağlamını anlar ve yorumlar.
3Tarih içinde kelam ekollerinin ortaya çıkışı, sosyo- kültürel ve siyasal şartlardan etkilenme biçimi ve bu ortamlara yaptığı etkiler ve kelam tarihinin sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve analiz yapar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Kelam tarihinin problemlerinin anlatılması, ilgili tanımların yapılması, Allah'ın sıfatlarının ve kelam tarihi düşüncesinde ortaya çıkan Haricilik, Mürcie, Mutezile ve Ehli Sünnet ekollerinin, Kelami düşünceler bağlamında öğretilmesi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kelâm ilminin tanımı, konusu, gayesi, İslâm İlimleri İçindeki yeri
2Kelâm ilminin tanımı, konusu, gayesi, İslâm İlimleri İçindeki yeri İslâm Tarihinde ilk itikadî tartışmalar
3Hz. Peygamber ve sahabe zamanında İtikadı tartışmalar
4Kelamın doğuşuna etki eden faktörler
5Kelamın doğuşu, Hâricilik, Şia, Muezile ve diğer ekollerin oluşumu
6Genel hatlarıyla Ehl-i sünnet düşüncesi
7Eşarî ve Eşarîlik düşüncesi
8Ara sınav
9Eşariliğin başlıca temsilcileri
10İmam el-Matüridi ve Matüridilik
11Matüridi ve Maturidilik felsefesi
12Maturidiliğin temsilcileri
13Osmanlı Dönemi Kelamcıları ve eserleri
14Yeni Kelam İlmi Dönemi: Temsilcileri, ve temel eserleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi Giriş, İstanbul 1981. 2. M. M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, İst. 1990-91. 3.Eş’ari, Makalatu’l-İslamiyyin, İstanbul 1928. 4.Ahmet Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelamına Giriş. Ensar Neşriyat, İstanbul, 2011. 5. İrfan Abdulhamit, İtikadi İslam Mezhepleri, İst. 1983. 
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım13339
Bireysel Çalışma13113
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma5210
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma5210
Ev Ödevi224
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)78
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ1332222
ÖÇ2433333
ÖÇ3333222
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek