|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İLA308B3 | Sistematik Kelam II (Arapça) | Zorunlu | 3 | 6 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | İslâm’ın temel ilkeleri hakkında derinlikli ve detaylı bilgi sahibi olma
İtikâdî alanda doğru ve yanlış anlayışlar arasında ayırım yapabilme.
Teolojik problemleri analiz edebilme.
Farklı teolojik yaklaşımları kavrayabilme.
Farklı teolojik yaklaşımları birbirleriyle sentezleyebilme.
İtikâdî konular hakkında ileri teolojik tartışmalar yapabilme.
Allah-insan ilişkisi üzerinde özgün yaklaşımlar geliştirebilme.
Klâsik teoloji kaynaklarını analiz edebilme. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Abdul Aziz Artış | Öğrenme Çıktıları | 1 | İslâm’ın temel ilkeleri hakkında derinlikli ve detaylı bilgi sahibi olma | 2 | İtikâdî alanda doğru ve yanlış anlayışlar arasında ayırım yapabilme. | 3 | Teolojik problemleri analiz edebilme. | 4 | Farklı teolojik yaklaşımları kavrayabilme. | 5 | Klâsik teoloji kaynaklarını analiz edebilme. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Kelam ilminin bilgi, iman, büyük günah, tövbe, zat/sıfat ilişkisi, Allah’ın görülmesi, kader ve kaza, kulların fiilleri, hidayet ve dalâlet, iyiliği emir ve kötülükten sakındırma gibi sistematik konuları. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Bilginin İmkânı, Tanımı. Bilginin Kaynakları ve Çeşitleri. Delil ve Çeşitleri. | | | 2 | Allah’ın Varlığı ve Varlığının Delilleri | | | 3 | Hudus Delili, İmkân Delili, Düzen Delili ve Diğer Deliller | | | 4 | Allah’ın sıfatları | | | 5 | Zât-sıfat ilişkisi | | | 6 | Allah’ın isimleri | | | 7 | Peygamberlere iman ve peygamberlere duyulan ihtiyaç. | | | 8 | Peygamberlikle ilgili tartışmalar ve mucize. | | | 9 | Kaza ve kadere iman | | | 10 | İnsan Özgürlüğü | | | 11 | İman kavramı, imanın tanımı. İman kavramıyla ilgili diğer kavramlar: İslâm, küfür, nifak, şirk, fısk, irtidât. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Wolfson, A. Austryn, Kelam Felsefeleri, çev. Vecdi Akyüz, İstanbul, 2002.
Kelam, Editör. Ş. Ali Düzgün, Grafiker Yayınları Ankara 2012.
A. Saim Kılavuz, İman-Küfür Sınırı: Tekfir Meselesi, İstanbul: Marifet Yayınları, 1982.
Metin Özdemir, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, İstanbul, 2001.
Toshihiko Izutsu, İslam Düşüncesinde İman Kavramı. trc. Selahattin Ayaz. İstanbul: Pınar Yayınları, 1984
Bekir Topaloğlu, İslam Kelamcılarına ve Filozoflarına Göre Allah'ın varlığı : İsbat-ı vacib. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 1983.
Metin Yurdagür, Allah’ın Sıfatları: Esmaü’l-hüsna.İstanbul: Marifet Yayınları, 1984.
Mustafa Akçay, Peygamberlere iman. Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı, 2014.
İlyas Çelebi, Kitaplara iman. Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı, 2014.
Metin Özdemir, İslam Düşüncesinde Kötülük Problemi, İstanbul, 2001. Şerafettin Gölcük, Kelam Açısından İnsan ve Fiilleri, İstanbul, 1979. Şerafeddin Gölcük-Süleyman Toprak, Kelam, Konya, 1986. Wolfson, A. Austryn, Kelam Felsefeleri, çev. Vecdi Akyüz, İstanbul, 2002. Ebu’l-Vefa Taftazanî, Ana Konularıyla Kelam, çev. Ş. Gölcük, Konya, 2000. Cihat Tunç, Sistematik Kelam, Kayseri, 1994. Kelam, Editör. Ş. Ali Düzgün, Grafiker Yayınları Ankara 2012. Hasan Mahmud Şafii, el-Medhal ila diraseti ilmi’l-Kelam, Kahire 1991 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Arapça | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 | Final Sınavı | 1 | 60 | 60 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|