Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İLA209B3 | Kelam Tarihi (Arapça) | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Yrd. Doç. Abdulaziz ARTIŞ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İslam inanç ve düşüncesinin tarihsel olaylarla bağlantısını kavrar. | 2 | Dini düşüncenin oluşumunda çevresel faktörlerin rolünü anlar. | 3 | Dini grupların birbiriyle ilişkisi ve karşılıklı bakış açılarındaki dinsel faktörleri fark eder. | 4 | Din ile mezhep arasındaki ilişkiyi kavrayarak evrensel bir din telakkisi oluşturma imkanını bulur. | 5 | İslam düşünce tarihindeki farklılıklar ile günümüz düşünce yapıları arasında muhakeme yapabilme kabiliyeti kazanır. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Bu derste kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını oluşturan Hz. Muhammed ve sahabiler dönemi, akaid, ilk kelamcılar, Matüridi ve Eş´ari alimler ve onları takip edenler, mütekaddimun, müteahhirun ve yeni kelam ilmi dönemleri işlenecektir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Akaid ve kelam ilişkisi; tanımları, ayrıştığı noktalar | | | 2 | Kelamın Konusu, gayesi | | | 3 | Kelamın diğer ilimlerle olan bağlantısı | | | 4 | Kelamın doğuşuna etki eden faktörler | | | 5 | Kelamın doğuşu, Hâricilik, Şia, Muezile ve diğer ekollerin oluşumu | | | 6 | Genel hatlarıyla Ehl-i sünnet düşüncesi | | | 7 | Eşarî ve Eşarîlik | | | 8 | Eş´ari´den önceki Ehl-i Sünnet Kelam alimleri | | | 9 | Eşariliğin başlıca temsilcileri | | | 10 | İmam el-Matüridi ve Matüridilik | | | 11 | Matüridiliğin başlıca temsilcileri | | | 12 | Gazzali sonrası kelam; felsefi kelam; özellikleri ve temsilcileri | | | 13 | Osmanlı Dönemi Kelamcıları ve eserleri | | | 14 | Yeni Kelam İlmi Dönemi: Temsilcileri, eserleri, temel | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Bekir Topaloğlu, Kelam İlmi Giriş,İstanbul 1981.2. M. M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, İst. 1990-91.3.Eş’ari, Makalatu’l-İslamiyyin, İstanbul 1928.4.Ahmet Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelamına Giriş. Ensar Neşriyat, İstanbul, 2011.5. İrfan Abdulhamit, İtikadi İslam Mezhepleri, İst. 1983. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 80 | 80 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|