Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İLA114B3 | İslam Tarihi I | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Dört Halife, Emevi, Abbasi ve Endülüs tarihi hakkında bilgi sahibi olmak |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Abdurrahman OKUYAN, Hasan YENİLMEZ |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Müslüman Türk devletlerinin incelenip okutulmasında öne çıkan kaynakların tanıtılması sağlanır. | 2 | İslamiyet öncesi Türkler, Türklerin İslamiyet ile ilk tanışmaları, ne zaman ve nasıl Müslüman olmaya başladıkları öğrenilir. | 3 | Türk yurtlarına yapılan fetih hareketleri ve Türklerin Araplarla münasebetleri öğrenilir. | 4 | Abbasi devletlerinde Türklerin yaptıkları hizmetleri, görevleri ve devletleşmeleri öğrenilir. | 5 | Müslüman Türk devletlerin dinî, sosyal ve kültürel tutumları ile oluşturdukları devlet düzeni ve kurumları öğrenilir. | 6 | Müslüman Türk devletlerin yönetim biçimleri, savaşları, barışları, komşu ülkelerle olan ilişkileri öğrenilir. | 7 | İlk Müslüman Türk devletlerinin siyasi, idari, askeri, sosyal, ekonomik ve kültürel yapısı ve bu devletlerin ve kurumlarının genel İslam tarihi içerisindeki yerleri ve katkıları öğrenilir. | 8 | Anadolu’nun nasıl Türkleştiği ve İslamlaştığı hakkında bilgi sahibi olma, değerlendirme ve analiz yapabilme kazanımları elde eder. | 9 | Türk tarihinin dünya ve İslam tarihindeki yeri, günümüzdeki etkileri, İslam dünyasına tesirleri öğrenilir. | 10 | Tarih boyunca Türk devletlerinin birbirleriyle mücadeleleri ve sonuçları öğrenilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Dört Halife Dönemi ile Emevi, Abbasi ve Endülüs Devletlerinin Siyasi ve Sosyal Tarihi |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dört Halife Dönemi: Siyasi Tarih | | | 2 | Dört Halife Dönemi: Sosyo-Ekonomik Tarih | | | 3 | Emevi Devleti´nin Kuruluşu ve Siyasi Gelişmeler | | | 4 | Emevi Halifeleri ve Dönemlerinin Genel Özellikleri | | | 5 | Süfyaniler (Muaviye, Yezid ve II. Muaviye) | | | 6 | Mervaniler (Mervan, Abdülmelik b. Mervan ve Diğerleri) | | | 7 | Emevi Devleti´nin Çöküşü ve Abbasi İktidarının Ortaya Çıkışı | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Abbasi Devleti´nin Genel Özellikleri | | | 10 | İlk Abbasi Halifeleri | | | 11 | Mütevekkil Sonrası Abbasi Halifeleri | | | 12 | Emeviler ve Abbasiler Zamanında Kültür ve Medeniyet | | | 13 | Endülüs Devleti’nin Siyasi Tarihi | | | 14 | Endülüs Devleti’nin Sosyal Tarihi, Endülüste Sanat ve Bilim | | | 15 | Endülüs Üzerinden İslam Medeniyetinin Batı Etkisi | | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Adem APAK, Anahatlarıyla İslâm Tarihi II: Hulefâ-i Râşidîn. Adem APAK, Anahatlarıyla İslâm Tarihi III: Emevîler Dönemi. Adem APAK, Anahatlarıyla İslâm Tarihi IV: Abbâsîler Dönemi Endülüs”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, XI, 211-232 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Okuma | 1 | 6 | 6 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | ÖÇ2 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | ÖÇ7 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ8 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | ÖÇ9 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | ÖÇ10 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|