Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA405B2 | İslam Felsefesi Tarihi I | Zorunlu | 4 | 7 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Öğrencilere İslâm Felsefesinin temel kavramları, felsefe-din ilişkisi, İslam Düşüncesinde gelişen felsefi ekoller; Kindi, Fârâbî, İbn Sina, Gazali, İbn Rüşd başta olmak üzere mütefekkirler ve felsefeleri hakkında bilgi verilir. Öğrencilerin İslam felsefesi tarihinde ortaya çıkan meselelere ilişkin mütefekkirlerin ortaya koymuş oldukları çözümleri sorgulayıcı bir yaklaşımla analiz etmeleri ve değerlendirmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Fatma Tosun Köse |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenci İslam felsefesi literatürünü bilir. | 2 | Öğrenci İslam felsefesi ile ilgili temel kavramları öğrenir. | 3 | Mütefekkirlerin ortaya koymuş oldukları görüşleri sorgulayıcı bir bakış açısı ile analiz etme yeteneğine elde eder. | 4 | İslam Felsefesinde ortaya çıkan meselelere ilişkin ortaya koyulan çözümler öğrenciye farklı bir bakış açısı kazandırır. | 5 | Diğer dini ilimlerde elde ettiği verileri İslam felsefesi ışığında yeniden yorumlar. | 6 | İslam felsefesinin Batı düşüncesine etkisi hakkında bilgi sahibi olur. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
İslam Dünyasında Felsefenin Doğuşu İslam felsefesinin tanımı ve genel özellikleri
Din-felsefe ilişkisi
İslam Düşüncesinde gelişen felsefi ekoller
Ebû Bekir Zekeriya Razi
Meşâilik ve önemli temsilcileri
Kindî ve Felsefesi
Farabi ve Felsefesi
İbn Sînâ ve Felsefesi
İhvan-ı Safa ve Felsefesi
İslam Felsefesinde Gazali,
İşrakilik
Ş. Sühreverdi ve Felsefesi |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | İslam Dünyasında Felsefenin Doğuşu, İslam felsefesinin tanımı ve genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. | | | 2 | İslam Düşüncesinin doğuşuna etki eden kaynaklar | | | 3 | İslam Düşüncesinde ortaya çıkan felsefi ekoller. | | | 4 | Ebû Bekir Razi ve felsefi düşüncesi. | | | 5 | Meşâilik, özellikleri ve Meşşai akım içinde yer alan filozofların felsefi sistemleri arasındaki temel farklılıklar. | | | 6 | Kindî ve Felsefesi | | | 7 | Farabi ve Felsefesi | | | 8 | Vize Sınavı | | | 9 | İbn Sînâ ve Felsefesi | | | 10 | İbn Rüşd ve Felsefesi | | | 11 | İhvan-ı Safa ve Felsefesi | | | 12 | İşrakilik, Sühreverdi ve Felsefesi. | | | 13 | Gazzali'nin filozofların görüşlerine ilişkin eleştirileri | | | 14 | İslam Felsefesinin Temel Problemleri | | | 15 | Din- felsefe ilişkisi | | | 16 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Mehmet Bayraktar, İslâm Felsefesine Giriş
Hüseyin Karaman, İslam Felsefesi Tarihi
Ed. Bayram Ali Çetinkaya İslam Felsefesi Tarihi I |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 60 | 60 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|