Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA314B2 | İslam Mezhepleri Tarihi II | Zorunlu | 3 | 6 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
İslam tarihinde üretilen düşüncelerin ana damarlarını tespit edebilmek maksadıyla Haricilik. Mürcie, Mutezile ve Şia gibi umumi dini hareketleri, özellikleri ve sosyal alana itikadi düşünceleriyle tesirleri bakımından ele almaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Mehmet Sever |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Mezheplerin doğuşunu etkileyen faktörleri bilir | 2 | Nusayrilik zihniyetinin belirgin özelliklerini bilir. | 3 | Dürziliğin tarihi sürecini ve temel görüşlerini bilir. | 4 | Yezidiliğin tarihi sürecini ve temel görüşlerini bilir. | 5 | Vehhabiliğin tarihi sürecini ve temel görüşlerini bilir. | 6 | Bahailiğin tarihi sürecini ve temel görüşlerini bilir. | 7 | Kadıyaniliğin tarihi sürecini ve temel görüşlerini bilir. | 8 | Aleviliğin tarihi sürecini ve temel görüşlerini bilir. | 9 | Çağdaş hareketlerin zihniyetini etkileyen unsurları bilir. Çağdaş akımlar içerisine dahil olan grupların hususi özelliklerini öğrenir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Mezhep olgusunun ne olduğu, İslam mezhepleri olarak nitelendirilen oluşumların hangi saiklere göre kategorilendirildiği konu edilmektedir. Tarihi süreç içerisinde mezheplerin oluşumu ve gelişim aşamaları tarihi, sosyo-kültürel, içtimai, itikadi ve siyasi yönler bağlamında incelenmektedir. Tarihi oluşum süreci dikkate alınarak mezhepler;
1-Nusayrilik
2-Dürzilik
3-Yezidilik
4-Vehhabilik
5-Babilik-Bahailik
6-Kadıyanilik
7-Alevilik
8-Bektaşilik
9-Çağdaş İslam Akımları
10-Mehdilik İnancı Etrafındaki Farklılaşmalar
şeklinde sırayla anlatılmaktadır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Mezhepleri Tarihi’nin tanımı, amacı, konusu | | | 2 | Mezheplerin ortaya çıkışını etkileyen süreçte İslam dünyasındaki sosyal ve siyasi yapı ve Mezheplerin oluşumuna etki eden ilk olaylar | | | 3 | Nusayriliğin ortaya çıkışı ve itikadi görüşleri | | | 4 | Dürziliğin ortaya çıkışının sebepleri ve temel görüşleri | | | 5 | Yezidiliğin tarihi süreci ve temel görüşleri | | | 6 | Vehhabiliğin tarihi süreci ve temel görüşleri | | | 7 | Bahailiğin tarihi süreci ve temel görüşleri | | | 8 | Vize Sınavı | | | 9 | Kadıyaniliğin tarihi süreci ve temel görüşleri | | | 10 | Alevillik nedir? | | | 11 | Kızılbaşlık tarihi süreci ve fikirleri | | | 12 | Bektaşiliğin teşekkül süreci ve fikri çerçevesi | | | 13 | Çağdaş İslam Akımları- fikri boyutu ve ekoller | | | 14 | Çağdaş İslam Akımları- Ekoller arasındaki ayrılıklar | | | 15 | Selefilik | | | 16 | Mehdilik İnancı Etrafındaki Farklılaşmalar | | | 17 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri; Hasan Onat-Sönmez Kutlu, İslam Mezhepler Tarihi;
Mehmet Saffet Sarıkaya-Mehmet Ümit, İslam Mezhepleri Tarihi |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ev Ödevi | 14 | 1 | 14 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | ÖÇ2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | ÖÇ4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | ÖÇ7 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 2 | ÖÇ8 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | ÖÇ9 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|