Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ILA309B2 | İslam Mezhepleri Tarihi I | Zorunlu | 3 | 5 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
İslam tarihinde üretilen düşüncelerin ana damarlarını tespit edebilmek maksadıyla Haricilik. Mürcie, Mutezile ve Şia gibi umumi dini hareketleri, özellikleri ve sosyal alana itikadi düşünceleriyle tesirleri bakımından ele almaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr. Mehmet Sever |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Mezheplerin doğuşunu etkileyen faktörleri bilir | 2 | Harici zihniyetinin belirgin özelliklerini bilir. | 3 | Mürcie’nin İslam Düşüncesine Katkılarını bilir. | 4 | Şiiliğin imametle ilgili delillerini bilir. | 5 | Mutezile ve İslam akılcılığını genel hatlarıyla bilir. | 6 | Ehl-i Sünnet içerisine kimlerin dahil olduğunu, bu ekoller içerisindeki ayrılıkların ne olduğunu bilir. | 7 | Çağdaş hareketlerin zihniyetini etkileyen unsurları bilir. Çağdaş akımlar içerisine dahil olan grupların hususi özelliklerini öğrenir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Mezhep olgusunun ne olduğu, İslam mezhepleri olarak nitelendirilen oluşumların hangi saiklere göre kategorilendirildiği konu edilmektedir. Tarihi süreç içerisinde mezheplerin oluşumu ve gelişim aşamaları tarihi, sosyo-kültürel, içtimai, itikadi ve siyasi yönler bağlamında incelenmektedir. Tarihi oluşum süreci dikkate alınarak mezhepler;
1- Haricilik
2-Mürcie
3-Mutezile
4-Şia
5-İmamiyye
6-Zeydiyye
7-İsmaililik
8-Ehl-i Sünnet
9-Matüridilik
10-Eş'arilik
11- Ehl-i Sünnet'in Fıkhî Ekolleri
şeklinde sırayla anlatılmaktadır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Mezhepleri Tarihi’nin tanımı, amacı, konusu | | | 2 | Mezheplerin ortaya çıkışını etkileyen süreçte İslam dünyasındaki sosyal ve siyasi yapı ve Mezheplerin oluşumuna etki eden ilk olaylar | | | 3 | Hariciliğin ortaya çıkışı ve itikadi görüşleri | | | 4 | Mürcie’nin ortaya çıkışının sebepleri ve temel görüşleri | | | 5 | Mutezile'nin ortaya çıkışı ve temel görüşleri | | | 6 | Şiiliğin doğuşu, ilk Şii fikirler ve ilk Şii hareketler | | | 7 | İmamiyye ve İmametin dini delilleri | | | 8 | Vize Sınavı | | | 9 | Zeydilik ve görüşleri | | | 10 | İsmailiyye'nin teşekkül süreci | | | 11 | Ehl-i Sünnet'in teşekkül süreci ve fikri çerçevesi | | | 12 | Matüridilik tarihi süreci ve fikirleri | | | 13 | Eşarilik tarihi süreci ve temel fikirleri | | | 14 | Ehl-i Sünnet'in Fıkhi Ekolleri | | | 15 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri; Hasan Onat-Sönmez Kutlu, İslam Mezhepler Tarihi;
Mehmet Saffet Sarıkaya-Mehmet Ümit, İslam Mezhepleri Tarihi |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Ev Ödevi | 3 | 10 | 30 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 1 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 1 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 3 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 3 | 2 | 3 | 2 | ÖÇ7 | 5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|