|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İŞL307B | Yöneylem Araştırması | Zorunlu | 3 | 5 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Yöneylem araştırması modellerini geliştirip, işletmelerin üretim, pazarlama, finans gibi alanlarında uygulanması konusunda teorik ve uygulamalı örnekler vermektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Arş. Gör. Dr. Kübra Akyol Özcan | Öğrenme Çıktıları | 1 | Doğrusal Programlama (DP)'da model kurmaya ilişkin çeşitli kavramları tanımlayabilirler. | 2 | Kullanılan çeşitli DP modellerini birbirinden ayırt edebilirler. | 3 | Belirlenen bir sektör (problem) için uygun DP modelini hazırlayabilirler. | 4 | Kurulan DP modelinin gerçek duruma uygunluğunu irdeleyebilirler. | 5 | Kullanılan DP modelinin eksikliklerini giderecek yeni bir model oluşturabilirler. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Doğrusal programlama problemlerinin modellenmesi, grafik çözüm, simpleks metodu, DP uygulamaları, dualite, primal-dual ilişkileri, dualitenin ekonomik yorumu, duyarlılık analizi, tam sayılı programlama, hedef programlama, Lindo paketiyle uygulamalar. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Ders tanıtımı ve içerik, Yöneylem araştırması metodolojisi, Doğrusal programlamanın temel kavramları | | | 2 | Doğrusal programlama modelinin tanımı, varsayımları ve yapısı, Doğrusal programlama problemlerinin formülasyonu | | | 3 | Doğrusal Programlamada Model Kurma, Doğrusal Programlama modellerinin özellikleri, Maliyet, gelir ve kar modelleri | | | 4 | Doğrusal programlama problemlerinin çözüm yöntemleri, Grafik Çözüm, Maksimizasyon ve minimizasyon problemleri için grafik çözüm | | | 5 | Grafik Çözümde Özel Durumlar, Uygun çözüm olmaması, Sınırsız çözüm, Alternatif optimal çözümler | | | 6 | Simpleks Çözüm, Başlangıç çözüm tablosunun kurulması, Optimal çözüm tablosunun düzenlenmesi | | | 7 | Simpleks çözüm yönteminin gözden geçirilmesi, Optimal çözüm tablosundan elde edilen sonuçların yorumlanması | | | 8 | Simpleks Çözüm Yönteminde Özel Durumlar, Simplex yöntemde bozulma, Uygun çözüm olmaması, Sınırsız çözüm, Alternatif optimal çözümler | | | 9 | Arasınav | | | 10 | Dualite, Dual değişkenlerin ekonomik yorumu | | | 11 | Duyarlılık Analizi, Amaç fonksiyonu katsayılarındaki değişiklikler, Sağ taraf sabitlerinin değerlerindeki değişiklikler | | | 12 | DP Modellerinde Kullanılan Yazılımların Tanıtılması(Lindo, Lingo, WinQSB, QM, ve Tora) | | | 13 | Tamsayılı Programlama, Tamsayılı programlama problemlerinin formülasyonu, Tamsayılı programlama problemlerinin Gomory kesim algoritması ile çözümü | | | 14 | Amaç/Hedef Programlama, Model kurma, Hedef programlama ile grafik çözüm yorumu | | | 15 | Tekrar | | | 16 | Dönem sonu sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Operations Research: An Introduction, Hamdy Taha, Ninth Ed., Pearson, 2011. Introduction to Operations Research, Frederich S. Hillier, Gerald J. Lieberman, Ninth Ed. McGraw-Hill, 2010 Operations Research, T. L. Winston, PWS Publishing Company, 1997. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 4 | 56 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 24 | 24 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 | Ev Ödevi | 14 | 3 | 42 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 1 | 2 | 1 | 4 | 2 | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | ÖÇ2 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 4 | 1 | ÖÇ4 | 1 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 | 1 | 1 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|