BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
İŞL307B2Yöneylem Araştırması IZorunlu355
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Yöneylem Araştırması 1 dersinin amacı, karar verme süreçlerinde matematiksel ve analitik yöntemlerin kullanılmasını öğretmektir. Bu ders genellikle operasyonel araştırma, karar analizi veya yöneylem araştırması olarak da adlandırılır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. hakan PABUÇCU
Öğrenme Çıktıları
1Karar Verme Süreçlerini Analiz Etme: Öğrenciler, gerçek dünya problemlerini tanımlama ve analiz etme yeteneklerini geliştirir. Veri toplama süreçlerini anlayarak, problemi tüm yönleriyle kavramaya çalışırlar.
2Matematiksel Modelleme Yeteneği: Öğrenciler, karşılaştıkları problemleri matematiksel olarak modelleme becerisi kazanırlar. Problemi tanımlamak ve kısıtları belirlemek için uygun matematiksel ifadeler kullanırlar.
3Optimizasyon Tekniklerini Uygulama: Öğrenciler, doğrusal programlama, tamsayı programlama ve dinamik programlama gibi optimizasyon tekniklerini öğrenirler. Bu teknikleri kullanarak, karar verme problemlerini optimize etme ve en iyi çözümü bulma yeteneklerini geliştirirler.
4Karar Destek Sistemlerini Kullanma: Öğrenciler, karar destek sistemleri ve yazılımlarını kullanarak problemleri çözmeyi öğrenirler. Bu sistemleri etkili bir şekilde kullanarak, karar alma süreçlerinde bilgi tabanlı destek sağlayabilirler.
5Karar Analizi Uygulamaları: Öğrenciler, endüstriyel, işletme, ekonomi ve mühendislik gibi çeşitli alanlardaki karar analizi uygulamalarını öğrenirler. Gerçek dünya problemlerine yönelik uygulamalı projelerde çalışarak, öğrenilen teknikleri pratikte uygularlar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Karar Verme Süreçlerini Anlama Matematiksel Modelleme Becerilerini Geliştirme Optimizasyon Tekniklerini Uygulama Karar Destek Sistemlerini Kullanma Karar Analizi Uygulamaları **Doğrusal programlama problemlerinin modellenmesi, grafik çözüm, simpleks metodu, DP uygulamaları, dualite, primal-dual ilişkileri, dualitenin ekonomik yorumu, duyarlılık analizi, tam sayılı programlama, hedef programlama, Lindo paketiyle uygulamalar.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Ders tanıtımı ve içerik, Yöneylem araştırması metodolojisi, Doğrusal programlamanın temel kavramları
2Doğrusal programlama modelinin tanımı, varsayımları ve yapısı, Doğrusal programlama problemlerinin formülasyonu
3Doğrusal Programlamada Model Kurma, Doğrusal Programlama modellerinin özellikleri, Maliyet, gelir ve kar modelleri
4Doğrusal programlama problemlerinin çözüm yöntemleri, Grafik Çözüm, Maksimizasyon ve minimizasyon problemleri için grafik çözüm
5Grafik Çözümde Özel Durumlar, Uygun çözüm olmaması, Sınırsız çözüm, Alternatif optimal çözümler
6Simpleks Çözüm, Başlangıç çözüm tablosunun kurulması, Optimal çözüm tablosunun düzenlenmesi
7Ara sınav
8Simpleks çözüm yönteminin gözden geçirilmesi, Optimal çözüm tablosundan elde edilen sonuçların yorumlanması
9Simpleks Çözüm Yönteminde Özel Durumlar, Simplex yöntemde bozulma, Uygun çözüm olmaması, Sınırsız çözüm, Alternatif optimal çözümler
10Dualite, Dual değişkenlerin ekonomik yorumu
11Duyarlılık Analizi, Amaç fonksiyonu katsayılarındaki değişiklikler, Sağ taraf sabitlerinin değerlerindeki değişiklikler
12DP Modellerinde Kullanılan Yazılımların Tanıtılması(Lindo, Lingo, WinQSB, QM, ve Tora)
13Tamsayılı Programlama, Tamsayılı programlama problemlerinin formülasyonu, Tamsayılı programlama problemlerinin Gomory kesim algoritması ile çözümü
14Amaç/Hedef Programlama, Model kurma, Hedef programlama ile grafik çözüm yorumu
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Yöneylem Araştırması Ahmet Öztürk Ekin Yayınevi Operations Research: An Introduction, Hamdy Taha, Ninth Ed., Pearson, 2011. Introduction to Operations Research, Frederich S. Hillier, Gerald J. Lieberman, Ninth Ed. McGraw-Hill, 2010 Operations Research, T. L. Winston, PWS Publishing Company, 1997.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14456
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12424
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12525
Ev Ödevi14342
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ14455323254
ÖÇ24151432324
ÖÇ31112212312
ÖÇ43321323233
ÖÇ51212232233
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek