|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-FB204B | Biyoloji 3 | Zorunlu | 2 | 4 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin genetik ve ilişkili kavramları anlamalarını sağlamak. Ayrıca çaprazlamalra ilişkin temel bilgileri edinmelerini sağlamak, biyoteknolojik uygulamalar, evrim, adaptasyon, doğal seçilim kavramları hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Ekrem CENGİZ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Genetiğin tarihsel gelişimini ve önemini bilecek | 2 | Çaprazlamalar hakkında örnekler verebilecek | 3 | Canlıların özelliklerinin türlere aktarılmasını açıklayabilecek | 4 | Genetik ile biyoteknoloji ilişkisini açıklayabilecek | 5 | Biyoteknolojide kullanılan mikroorganizmaları tanıyabilecek | 6 | Biyoteknolojik çalışmalar hakkında örnekler verebilecek |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | 1- Genetik ve biyoteknolojinin anlamı, alanları, önemi ve tarihsel gelişimi; modern genetik biliminin
doğuşu,
2- Mendel yasaları, tam baskınlık, eksik baskınlık, eş baskınlık, çoklu aleller, mendel yasalarından sapmalar;
3- Sitoplazmik kalıtım, mutasyonlar, moleküler biyoloji, gen teknolojisi, moleküler genetik, insan genetiği ve genetik hastalıklar, populasyon genetiği, gen mühendisliğinin topluma bilime ve teknolojiye sağladığı olanaklar;
4- Biyoteknolojinin temel prensipleri, mikroorganizma metabolizması, bitki-hayvan hücre kültürleri, biyoteknolojide temel işlemler;
5- Biyoteknolojik uygulamalar, mikrobiyal biyokütle üretimi (ekmek mayası, tek hücre proteini), primer metabolitlerin üretimi
(sitrik asit, fumarik asit, asetik asit, aminoasit, vitamin), mayalanmalar (alkol mayalanması, laktik
asit üretimi, bütirik asit, bütanol, aseton), sekonder metabolit üretimi (antibiyotik), enzim üretimi,
gen biyoteknolojisi, çevre biyoteknolojisi; evrimsel biyolojinin tarihi; evrimsel biyoloji kavramları;
6- Evrimin mekanizmaları: mutasyon, genetik sürüklenme, doğal seçilim; makro evrim mekanizmaları:
7- Uyarlanım (adaptasyon), türleşme; canlılığın tarihi: soyağaçları, fosil araştırmaları;
8- Dünya'da canlılığın ilk evrimi, canlılığın tarihi, başlıca evrimsel değişimler; evrimsel biyolojinin uygulamaları:
9- Genetik ve tıp ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Genetik ve biyoteknolojinin anlamı, alanları, önemi ve tarihsel gelişimi. Modern genetik biliminin doğuşu. | | | 2 | Mendel yasaları, tam baskınlık, eksik baskınlık, eş baskınlık, çoklu aleller, mendel yasalarından sapmalar. | | | 3 | Sitoplazmik kalıtım, mutasyonlar, insan genetiği ve genetik hastalıklar. | | | 4 | Biyoteknolojinin temel prensipleri, mikroorganizma metabolizması. | | | 5 | Biyoteknolojik uygulamalar, mikrobiyal biyokütle üretimi. | | | 6 | Sekonder metabolit üretimi (antibiyotik), enzim üretimi, gen biyoteknolojisi, çevre biyoteknolojisi. | | | 7 | Evrimin mekanizmaları, mutasyon, genetik sürüklenme, doğal seçilim; makro evrim mekanizmaları. | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Uyarlanım (adaptasyon), türleşme; canlılığın tarihi: soyağaçları. | | | 10 | Dünya'da canlılığın ilk evrimi, | | | 11 | Evrimsel biyolojinin uygulamaları. | | | 12 | Moleküler genetik, insan genetiği ve genetik hastalıklar | | | 13 | Populasyon genetiği | | | 14 | Evrimsel genetik | | | 15 | Evrimsel genetik | | | 16 | Dönem sonu sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1- Campell Temel Biyoloji Fizyoloji İlaveli. Palme Yayınevi. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 3 | 3 | Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 3 | 4 | 12 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 6 | 30 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 10 | 50 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 4 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ5 | 3 | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ6 | 3 | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|