|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | AE-FB103B | Kimya 1 | Zorunlu | 1 | 1 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans öğrencilerinin ortaokul ve lise öğrenimlerinde edinmiş oldukları genel kimya bilgilerini pekiştirmek ve geliştirmektir. Diğer taraftan öğrencilerin eksik bilgilerinin belirlenmesi ve bunların giderilmesi de hedeflenmektedir. Bu amaçla öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeylerine göre ve öğretmenlik mesleğinde gereksinim duyacakları bilgiler aşağıda dersin içeriğinde belirtildiği şekilde ayrıntılı olarak açıklanacaktır. Yine açıklamaklar doğrultusunda bazı konu alanlarında problem çözümleri yapılacak, gerekli görülen yerlerde örnekler verilecek ve günlük yaşamlar konu içeriklerinin ilişkilendirmeleri yapılacak ve yine bazı konularla ilgili laboratuarda deneysel uygulamalar yapılacaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Bilge ÖZTÜRK | Öğrenme Çıktıları | 1 | Kimyanın tarihsel gelişimi, kimyasal tepkimeler ve e stokiyometriatom ve atomun elektron yapısı periyodik çizelge hakkında bilgi edinecek | 2 | İyonik bileşik formüllerini ve moleküllerin Lewis formüllerini yazabilecek | 3 | Molekül formüllerinden yararlanarak molekül geometrilerini belirleyecek | 4 | Metaller, ametaller, soygazlar, kimyasal bileşikler, asitler ve bazlarla ilgili temel bilgileri edinecek | 5 | Kimyasal bağlar, değerlik bağ kuramı, moleküller arası etkileşimler, çözeltilerin fiziksel özellikleri ve ayırma konularını bilecek | 6 | Gazlarla ilgili problemleri çözebilecek |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | -Kimyanın tarihsel gelişimi, kimya biliminin önemi, çalışma alanları ve kimyanın yaşantımızdaki etkisi
-Madde tanımı, maddenin özellikleri ve sınıflandırılması
-Bilimsel yöntemin içeriği ve bilimde anlamlı sayılar
-Kimyasal tepkimeler ve denklemler ve stokiyometri (mol kavramı, atomun kütlesi, avogadro sayısı)
-Atom kavramı, geçmişten günümüze atom kuramları, atom çekirdeği ve atomun elektron yapısı
-Periyodik tablo ve periyodik tablonun özellikleri, elementlerin sınıflandırılması
-Metaller, ametaller ve soygazlar (alkali metaller, toprak alkali metaller, baş grup elementleri, halojenler)
-Kimyasal bileşikler ve bileşik çeşitleri, bileşiklerin isimlendirilmesi ve formülleştirilmesi
-Asit ve baz kavramları, farklı bilim insanlarına (Arhenius, Brönsted-Lowry ve Lewis) ait asit-baz tanımları ve içerikleri, kuvvetli asit- baz, zayıf asit-baz tanımları
-Kimyasal bağlar ve kimyasal bağlara ait temel kavramlar, iyonik bağ, kovalent bağ, bağ enerjisi, değerlik bağ kuramı ve molekül geometrileri ve hibritleşme
-Moleküller arası etkileşimler (sıvılar, katılar, gazlar)
-Çözelti tanımı ve çözeltilerin fiziksel özellikleri ve ayırma yöntemleri (kimyasalları farklı yöntemlerle ayırma, saflaştırma) ve burada konusu geçen içeriklere ilişkin açık ve kapalı uçlu deneyler | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kimyanın tanımı, çalışma alanları, kimya biliminin önemi, yaşantımızdaki etkisi ve kimyanın tarihsel gelişimine kısa bir bakış. | | | 2 | Kimyasal tepkimeler ve denklemeler ve stokiyometri
Bilimsel yöntemin içeriği ve bilimde anlamlı sayılar,
Mol kavramı, atomun kütlesi ve avogadro sayısı | | | 3 | Madde tanımı, maddenin özellikleri ve sınıflandırılması,
Atom kavramı, geçmişten günümüze atom kuramları, atom çekirdeği ve atomun elektron
yapısı, proton, elektron ve nötronun yapısı | | | 4 | Periyodik tablo ve periyodik tablonun özellikleri, elementlerin sınıflandırılması
Metaller, ametaller ve soygazlar (alkali metaller, toprak alkali metaller, baş grup
elementleri, halojenler) | | | 5 | Kimyasal bileşikler ve bileşik çeşitleri, bileşiklerin isimlendirilmesi ve formülleştirilmesi | | | 6 | Asit ve baz kavramları, farklı bilim insanlarına (Arhenius, Brönsted-Lowry ve Lewis) ait asit-baz tanımları ve içerikleri, kuvvetli asit- baz, zayıf asit-baz tanımları | | | 7 | Asit ve baz kavramları, farklı bilim insanlarına (Arhenius, Brönsted-Lowry ve Lewis) ait asit-baz tanımları ve içerikleri, kuvvetli asit- baz, zayıf asit-baz tanımları | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Kimyasal bağlar ve kimyasal bağlara ait temel kavramlar, iyonik bağ, kovalent bağ, bağ
enerjisi | | | 10 | Kimyasal bağlar ve kimyasal bağlara ait temel kavramlar, iyonik bağ, kovalent bağ, bağ enerjisi | | | 11 | Değerlik bağ kuramı ve molekül geometrileri ve hibritleşme | | | 12 | Moleküller arası etkileşimler (sıvılar, katılar, gazlar) | | | 13 | Çözelti tanımı ve çözeltilerin fiziksel özellikleri ve ayırma yöntemleri (kimyasalları farklı
yöntemlerle ayırma, saflaştırma) ve burada konusu geçen içeriklere ilişkin açık ve kapalı
uçlu deneyler | | | 14 | Çözelti tanımı ve çözeltilerin fiziksel özellikleri ve ayırma yöntemleri (kimyasalları farklı yöntemlerle ayırma, saflaştırma) ve burada konusu geçen içeriklere ilişkin açık ve kapalı uçlu deneyler | | | 15 | Genel değerlendirme ve konu tekrarı | | | 16 | Dönem sonu sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Bağ, H. (Ed.) (2012). Genel kimya 1 (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Nakipoğlu, C. (Ed.). ( 2016). Genel kimya 1. Ankara: Anı Yayıncılık.
Petrucci, R. H., Herring, F.G., Madura, J.D., & Bissonnette (2012). Genel kimya: İlkeler ve modern uygulamalar Cilt 1(10. Baskıdan Çev. Ed. T. Uyar, S. Aksoy & R. İnam). Ankara: Palme Yayıncılık. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 5 | 1 | 5 | Bireysel Çalışma | 4 | 3 | 12 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 3 | 5 | 15 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 5 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 7 | 42 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | ÖÇ2 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ÖÇ5 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | ÖÇ6 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | 1 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|