Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | MZK110B | Bireysel Ses Eğitimi II | Zorunlu | 1 | 2 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Klâsik Türk müziği alanında sesini tekniğine uygun biçimde kullanabilen ve geniş bir repertuar dağarcığına sahip bireyler yetiştirmek. Bireylere Klâsik Türk müziği alanında temel düzeyde kuramsal bilginin yanında belirli ölçüde repertuar dağarcığı ve seslendirme teknikleri kazandırmak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Uğur DOĞAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Bireylere Türk müziği ses sistemi ve Türk müziğinde aralık kavramı hakkında kuramsal bilgiler kazandırılması. | 2 | Klâsik Türk müziğinin çeşitli formlarından oluşan seçkin bir müzik repertuarı dağarcığına sahip bireyler yetiştirilmesi. | 3 | Klâsik Türk müziği icralarında sesini teknik açıdan doğru biçimde kullanabilen bireyler yetiştirilmesi. | 4 | Çeşitli makam dizilerinde bestelenmiş Klâsik Türk müziği eserlerini usûl ve güfteleriyle birlikte doğru biçimde seslendirebilen bireyler yetiştirilmesi. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Müziksel işitme, okuma ve yazma. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Müzik eserleri ile ilgili seslendirme çalışmaları yapılmadan öncesinde öğrencilerle çeşitli ses egzersizleri yapılması önerilir. |
Dersin İçeriği |
1. Hafta: Türk müziği ses sistemi ve Türk müziği aralık kavramı
2. Hafta: Türk müziğinde makam dizileri meydana getirmeye yarayan özel beşli ve dörtlüler.
3. Hafta: Usûl/ölçü kavramı ve basit usûller.
4. Hafta: Türk müziğinde makam kavramı ve basit makamlara giriş.
5. Hafta: Müziksel okuma (Solfej/Bona) ve yazma.
6. Hafta: Rast makamı dizisinin kuramsal açıdan incelenmesi. Rast makamında bestelenmiş eserlerle ilgili solfej çalışması yapılması.
7. Hafta: Ara sınav.
8. Hafta: Buselik makamı dizisinin kuramsal açıdan incelenmesi ve buselik makamında bestelenmiş eserlerle ilgili solfej çalışması yapılması.
9. Hafta: Kürdi makamı dizisinin kuramsal açıdan incelenmesi ve kürdi makamında bestelenmiş eserlerle ilgili solfej çalışması yapılması.
10. Hafta: Uşşak ve Hüseyni makamı dizilerinin kuramsal açıdan incelenmesi ve bu makamlarda bestelenmiş eserlerle ilgili solfej çalışması yapılması.
11. Hafta: Öğrenilen makam dizilerinin genel karakteristik özellikleri göz önünde bulundurularak bu makam dizilerinde seyir çalışmaları yapılması.
12. Hafta: Öğrenilen makam dizilerini birbirinden ayırt edebilme becerileri kazandırılabilmesi ile ilgili duyum, dikte ve deşifre çalışmaları yapılması.
13. Hafta:: Dönem boyunca öğrenilen kuramsal ve uygulamalı bilgilerin genel tekrarının yapılması.
14. Hafta: Final sınavı. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | - Türk müziği ses sistemi ve Türk müziği aralık kavramı. | | | 2 | - Türk müziğinde makam dizileri meydana getirmeye yarayan özel beşli ve dörtlüler. | - Türk müziğinde makam dizileri meydana getirmeye yarayan özel beşli ve dörtlü ses dizilerinin seslendirilmesi.
- Bu ses dizilerini içeren egzersizlerle ilgili solfej çalışması yapılması. | | 3 | - Türk müziğinde Usûl/ölçü kavramı ve basit usûller. | - Türk müziği basit usûl vuruşlarının uygulamalı olarak gösterilip yaptırılması.
- Basit usûl vuruşlarını içeren çeşitli ezgisel egzersizlerle ilgili solfej çalışması yapılması. | | 4 | - Türk müziğinde makam kavramı ve basit makamlar. | - Türk müziği basit makam dizilerinde çeşitli egzersiz ve solfej çalışmaları yapılması. | | 5 | | - Müziksel okuma (Solfej/Bona) ve yazma. | | 6 | - Rast makamı dizisinin kuramsal açıdan incelenmesi. | - Rast makamında bestelenmiş eserlerle ilgili solfej çalışması yapılması. | | 7 | - Ara Sınav | - Ara sınav | | 8 | - Buselik makamı dizisinin kuramsal açıdan incelenmesi. | - Buselik makamında bestelenmiş eserlerle ilgili solfej çalışması yapılması. | | 9 | - Kürdi makamı dizisinin kuramsal açıdan incelenmesi. | - Kürdi makamında bestelenmiş eserlerle ilgili solfej çalışması yapılması. | | 10 | - Uşşak ve Hüseyni makamı dizilerinin kuramsal açıdan incelenmesi. | - Uşşak ve Hüseyni makamlarında bestelenmiş eserlerle ilgili solfej çalışması yapılması. | | 11 | | - Öğrenilen makam dizilerinin genel karakteristik özellikleri göz önünde bulundurularak bu makam dizilerinde seyir çalışmaları yapılması. | | 12 | | - Öğrenilen makam dizilerini birbirinden ayırt edebilme becerileri kazandırılabilmesi ile ilgili duyum, dikte ve deşifre çalışmaları yapılması. | | 13 | | - Dönem boyunca öğrenilen kuramsal ve uygulamalı bilgilerin genel tekrarının yapılması. | | 14 | - Final sınavı. | - Final sınavı. | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Türk Musikisi Beste Formlar (M. Nazmi Özalp), TRT Klâsik Türk Müziği Repertuarı. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 40 | Derse Katılım | 1 | 15 | Uygulama/Pratik | 1 | 10 | Soru-Yanıt | 1 | 5 | Bireysel Çalışma | 1 | 10 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | Sözlü Sınav | 1 | 5 | Performans | 1 | 5 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 60 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 20 | Sözlü Sınav | 1 | 20 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | - |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 12 | 2 | 24 |
Uygulama/Pratik | 12 | 2 | 24 |
Soru-Yanıt | 4 | 1 | 4 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 2 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 2 | 12 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans | 12 | 1 | 12 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 2 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 2 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|