BAYBURT ÜNİVERSİTESİ Bilgi Paketi / Ders Kataloğu

Anasayfa Bayburt Üniversitesi Hakkında Derece Programları Öğrenciler için genel bilgiler
Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
MZK107BTHM Koro IZorunlu114
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türk müziğindeki makamların (ayak) bilinmesi, Türk halk müziğinin ses sisteminin ve aralık kavramlarının öğrenilmesi, repertuvar olarak bölge bölge Anadolu'yu yörelerine göre tanımaktır. Türk halk müziğindeki eserlerin nota ve solfej olarak irdelenmesi.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Uğur Doğan
Öğrenme Çıktıları
1Geleneksel Türk Halk Müziği'nin seçkin örneklerinden oluşan bir müzik dağarcığı oluşturur.
2Düzeyine uygun Türk halk müziği eserlerinin solfejini yapar.
3Düzeyine uygun Türk halk müziği eserlerini yöre tavırları ve seslendirme tekniklerine uygun bir biçimde seslendirir.
4Geleneksel Türk halk müziği makam ve usûl özelliklerini tanır.
5Türk müziğinde usûl kavramını örneklerle pekiştirir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Müziksel İşitme ve Okuma Yazma, Bireysel Ses Eğitimi
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Öğrencilerin solfej ve bona eğitimini kavramaları ve geleneksel çalgıların bilinmesi, yöre özelliklerinin ayırt edilmesi
Dersin İçeriği
1. Hafta: Türk müziği ses sistemi 2. Hafta: Türk müziği aralık kavramı 3. Hafta: Türk müziğinde dizi meydana getirmeye yarayan özel beşliler. 4. Hafta: Türk müziğinde dizi meydana getirmeye yarayan özel dörtlüler. 5. Hafta: Türk müziğinde makam kavramı 6. Hafta: Türk halk müziği kavramı 7. Hafta: Ritimli ve serbest ezgiler 8. Hafta: Türkünün tanımı, özellikleri ve türleri 9. Hafta: Usul/ölçü kavramı 10. Hafta: Müziksel okuma (solfej bona) Türk müziğinde makamların karşılıkları 11. Hafta: Çargâh makamında müziksel okuma 12. Hafta: Buselik, kürdî rast makamlarının incelenmesi 13. Hafta:: Segâh ve hüseynî makamında müziksel okuma çalışmaları 14. Hafta: Yapılarına göre türkülerin incelenmesi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1- Geleneksel Türk Halk Müziği ile ilgili kavramların öğrencilere tanıtılması. - Geçmişten günümüze geleneksel Türk halk müziğinin gelişim sürecinin öğrencilere kısaca aktarılması.- Ders içeriği kapsamında öğrencilere aktarılan temel kavramlarla ilgili soru-cevap ve beyin fırtınası gibi uygulamalar gerçekleştirilmesi.
2- Türk müziği ses sisteminin genel yapısı hakkında öğrencilerde temel bir bilgi dağarcığı oluşturulması. - Türk müziğine özgü ses aralıklarının ve koma seslerin öğrencilere porte üzerinde gösterilmesi.- Türk müziğine özgü ses aralıklarının ve koma sesleri ile ilgili bağlama eşliğinde duyum çalışmaları yapılması.
3- Türk müziği dörtlü ve beşli ses dizilerinin öğrencilere tanıtılması.- Bağlama eşliğinde seslendirilen Türk müziği dörtlü ve beşli ses dizileri arasındaki farklılıkların duyum yoluyla ayırt edilmesi.
4- Türk müziği dörtlü ve beşli ses dizilerinin pekiştirilmesi.- Bağlama eşliğinde seslendirilen Türk müziği dörtlü ve beşli ses dizileri arasındaki farklılıkların duyum yoluyla ayırt edilmesi.
5- Türk müziğinde makam kavramının öğretilmesi. - Makam dizilerinin nasıl oluştuğunun öğrencilere örnekler yoluyla açıklanması. - Türk müziği dörtlü ve beşli ses dizilerinin birleşmesiyle oluşan makam dizilerinin öğretilmesi.- Türk müziği basit makamlarıyla ilgili duyum ve seslendirme yoluyla egzersizler yapılması. - Öğretilen basit makamları içeren geleneksel Türk halk müziği eserlerinin bağlama eşliğinde solfejinin yapılması.
6- Türk halk müziği ile makamsal Türk müziği arasındaki benzerlikler ve farklılıkların anlatılması. - Türk müziği makamlarının geleneksel Türk halk müziğindeki karşılıklarının gösterilmesi.- Türk müziği ses sistemi ve makam dizilerinin pekiştirilmesine katkı sağlayacak geleneksel Türk halk müziği eserlerinin bağlama eşliğinde solfejinin yapılması.
7- Dönem başından itibaren öğrenilen tüm teorik bilgilerin genel tekrarının yapılması.- Dönem başından itibaren öğrenilen tüm uygulamalı bilgilerin genel tekrarının yapılması.
8- Türk müziğinde usûl kavramının irdelenmesi. - Türk müziği basit usûl vuruşlarının gösterilmesi.- Türk müziği basit usûl vuruşlarının uygulamalı şekilde gösterilmesi. - Türk müziği basit usûl vuruşlarının Türk müziği eserleri üzerinde uygulanması.
9- Basit usûl vuruşlarının Türk müziği eserleri üzerinde uygulanması. - Belirlenen Türk müziği eserlerinin bağlama eşliğinde usûl vuruşları ile birlikte solfejinin yapılması.
10- Buselik makamı dizisinin genel yapısı ve seyir özelliklerinin öğretilmesi.- Buselik makamında bestelenmiş egzersiz, şarkı, türkü gibi çeşitli formlarda bestelenmiş eserlerle ilgili bona ve solfej çalışması yapılması.
11- Rast makamı dizisinin genel yapısı ve seyir özelliklerinin öğretilmesi.- Rast makamında besteleniş egzersiz, şarkı, türkü vb. formlarda eserlerle ilgili bona ve solfej çalışması yapılması.
12- Uşşak ve Hüseyni makam dizilerinin genel özelliklerini ve seyir yapılarının öğretilmesi.- Uşşak ve Hüseyni makamlarında bestelenmiş egzersiz, şarkı, türkü vb. çeşitli formlarda bestelenmiş eserlerle ilgili bona ve solfej çalışmalarının yapılması.
13- Kürdi ve Hicaz makamı dizilerinin genel özellikleri ve seyir yapılarının öğretilmesi.- Kürdi ve Hicaz makamında bestelenmiş egzersiz, şarkı, türkü vb. formlarda eserlerle ilgili bona ve solfej çalışmaları yapılması.
14- Dönem boyunca öğrenilen tüm bilgilerin genel tekrarının yapılması.- Dönem boyunca öğrenilen tüm eserlerin genel tekrarının yapılması.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders kitabı yok, kaynak olarak TRT repertuvarından yararlanılabilir.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav140
Derse Katılım115
Uygulama/Pratik110
Tartışma15
Gösterme15
Bireysel Çalışma15
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma15
Sözlü Sınav110
Performans15
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı160
Final Sınavı için Bireysel Çalışma120
Sözlü Sınav120
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Uygulama/Pratik10110
Bireysel Çalışma14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma7214
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14228
Sözlü Sınav10110
Performans14228
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6
ÖÇ14534  
ÖÇ24544  
ÖÇ35544  
ÖÇ44445  
ÖÇ55534  
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek