|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | HM403B | Psikiyatri Hemşireliği | Zorunlu | 4 | 7 | 13 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu ders, Ruh Sağlığı Psikiyatri Hemşireliği Uygulama Standartları doğrultusunda ruh sağlığı psikiyatri hemşireliğinin temellerini, toplum temelli ruh sağlığı psikiyatri hemşireliğini, psikiyatri hemşireliğinde terapötik yaklaşımları, psikiyatri dışı ortamlarda psikososyal hemşirelik uygulamalarını ve psikobiyolojik bozuklukları ele alır.
Bu kapsamda öğrencilere, sistematik problem çözme yöntemi olan “Hemşirelik Süreci” yoluyla birey, aile ve gruplarla ilgili verileri toplama, tanılama, ruh sağlığını geliştirici, ruhsal hastalıkları önleyici ve iyileştirici hemşirelik müdahalelerini planlayabilme, uygulayabilme ve sonuçlarını değerlendirebilme becerisi kazandırmayı uygulamalı olarak öğretir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | İlgili öğretim elemanı | Öğrenme Çıktıları | 1 | Biyopsikososyal boyutları ile insan, insanın normal ve normal dışı davranış örüntüleri, davranışları etkileyen faktörler, davranışların anlamlarına yönelik temel kavramları tanımlama | 2 | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinin amacı, felsefesi, işlevleri standartları ve tarihsel gelişim sürecini tanımlama | 3 | Toplumda yaşayan bireylerin ruh sağlığını geliştirme, önleme, koruma, iyileştirme ve rehabilite etme yönünden ailenin önemini tartışma | 4 | Toplumda saptadığı ruhsal sorunu olan, profesyonel desteğe ihtiyacı olan birey, aile ve gruplar için, disiplinlerarası işbirliği kurma | 5 | Ruhsal bozukluğu ve acil psikiyatrik sorunu olan bireylerin bakımında terapötik yaklaşımlara yönelik hemşirelik becerilerini kullanma | 6 | Laboratuvar uygulamalarına hazırlıklı gelerek psikiyatri hemşireliği uygulamalarına ilişkin kendini hazır hissetme. | 7 | Terapötik ortam içerisinde hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanıyarak uygulama alanında aktif sorumluluk duygusu hissetme | 8 | Konsültasyon – Liyezon Psikiyatri Hemşireliğinin işlevleri, çalışma alanları, ekipte hemşirenin rol ve sorumluluklarını tartışma | 9 | Psikiyatri alanında önemi olan yasal konular ve etik konuların/ sorunların farkında olarak uygulamalarında etik ilkelere uygun davranış sergileme | 10 | Birey, aile ve gruplara bakım verirken sistematik yaklaşımı kullanma |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Hemşirelik Esasları-II | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Dersin Sunumu (Amaç, Hedef, İçerik ve Yöntemin İncelenmesi Ödev ve Değerlendirme Sistemi)
Ruh Sağlığı Hastalıkları ve Hemşireliğine Giriş (Tanım, Amaç, Felsefe, Kavramsal Çerçeve, Tarihsel Gelişim)
Dünyada ve Ülkemizde Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri ve Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği
Aile ve Aile Dinamikleri
RUH SAĞLIĞI PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ UYGULAMA STANDARTLARI VE HEMŞİRELİK SÜRECİ, Bakım Standartları, Standart I. Veri toplama (Öykü Alma ve Ruhsal Durum Değerlendirmesi, Gözlem, Görüşme), Standart II. Tanılama, Standart III. Beklenen Sonuçların Tanımlanması, Standart IV. Planlama, Standart V. Uygulama (Ortam Tedavisi, Danışmanlık, Özbakım Aktiviteleri, Sağlığı Yükseltme ve Sürdürme, Sağlık Eğitimi, Konsültasyon, Vaka Yönetimi, Psikobiyolojik Müdahaleler, Psikoterapi, Travmaya /Krize Müdahale), Standart VI. Değerlendirme, Mesleki Performans Standartları, Standart I. Bakımın Kalitesi, Standart II. Performans Değeri, Standart III. Eğitim, Standart IV.Meslektaşlık, Standart V. Etik (Psikiyatride Yasal ve Etik Konular), Standart VI. İşbirliği, Standart VII. Araştırma, Standart VIII. Kaynakların Kullanımı
PSİKİYATRİ DIŞI ORTAMLARDA PSİKOSOSYAL HEMŞİRELİK UYGULAMALARI, Psikiyatri Dışı Ortamlarda Psikobiyolojik Bozukluğu Olan Hastalara Yaklaşım
PSİKOBİYOLOJİK BOZUKLUKLAR, Anksiyete Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği, Obsesif Kompülsif Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği, Şizofreni Spektrumu ve Diğer Psikotik Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği, İki Uçlu (Bipolar) ve İlgili Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği, Depresyon Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği, Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği, Nörobilişsel Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği, Nörogelişimsel Bozukluğu Olan Birey(Çocuk ve Ergen) ve Psikiyatri Hemşireliği, Yeme Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği, Kişilik Bozuklukları, Cinsel İşlev Bozuklukları | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | I. DERSİN TANIMI II. RUH SAĞLIĞI PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİNİN TEMELLERİ Ruh Sağlığı Psikiyatri Hemşireliğine Giriş III. TOPLUM TEMELLİ RUH SAĞLIĞI PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİ Dünyada ve Ülkemizde Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri ve Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliğinin Teorik ve Kavramsal Temelleri | Ruhsal Sorunu Olan Bireye Yönelik Düşünce İnanış ve Tutumları Gözden Geçirme Toplum Ruh Sağlığı Bağlamında Psikiyatri Hemşireliğine Bakış ve Analiz | Ruhsal Sorunu Olan Bireye Yönelik Düşünce İnanış ve Tutumları Gözden Geçirme | 2 | Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği Uygulaması– Konuya devam Toplum Ruh Sağlığı Hizmetlerinin Kültürel, Politik, Ekonomik, Yasal ve Etik Boyutları Aile ve Aile Dinamikleri | Hemşirelik Süreci Öğretimi ve Kullanımında Ortak Dil Oluşturma Hemşirelik Süreci Öğretimi ve Kullanımında Ortak Dil Oluşturma: Vaka Örneği | Aile Soyağacı ve İlişkileri | 3 | IV. RUH SAĞLIĞI PSİKİYATRİ HEMŞİRELİĞİNDE TERAPÖTİK YAKLAŞIMLAR Ruh Sağlığı Psikiyatri Hemşireliği Uygulama Standartları ve Hemşirelik Süreci Ruh Sağlığı Psikiyatri Hemşireliği Uygulama Standartları Standart Kavramı A. Bakım Standartları Standart I. Veri toplama | Öykü Alma ve Ruhsal Durum Değerlendirmesi (AD Laboratuvar Rehberi) | Öykü Alma ve Ruhsal Durum Değerlendirmesi (AD Laboratuvar Rehberi) | 4 | A. Bakım Standartları Standart I. Veri toplama (devam) Gözlem Standart I. Veri toplama (devam) Görüşme Terapötik İletişim ve Hemşirelik Modelleri | Akut Psikiyatrik Bakım ve Kontrol Yöntemleri Ruhsal Bozukluklarda Psikiyatri Hemşireliği Uygulamaları | Akut Psikiyatrik Bakım ve Kontrol Yöntemleri | 5 | Standart I. Veri toplama-Görüşme- konuya devam Standart II. Tanılama Standart III. Beklenen Sonuçların Tanımlanması Standart IV. Planlama Müdahalenin planlanması Standart V. Uygulama | Gözlem yapma ve kayıt (AD Laboratuvar Rehberi) | Gözlem yapma ve kayıt (AD Laboratuvar Rehberi) | 6 | Standart V.f. Ortam Tedavisi Ekip Yaklaşımı Terapötik Gruplar ve Grup Dinamiği | Zor Hastayla İletişim Hasta- Hemşire Görüşmesi ve Kayıt (AD Laboratuvar Rehberi) | Hasta Hemşire Etkileşiminde Yardım Edici Teknikler (AD Laboratuvar Rehberi) | 7 | Standart V. Uygulama- DEVAM Standart V.e. Psikobiyolojik Müdahaleler | Hasta- Hemşire Görüşmesi ve Kayıt (AD Laboratuvar Rehberi) Terapötik Ortam ve Grup Yönetimi | Terapötik Gruplar ve Grup Dinamiği | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Standart IV. Uygulama- DEVAM Standart V.h Psikoterapi Psikososyal müdahaleler / psikoterapiler ve psikiyatri hemşireliği Psikiyatrik Acil Durumlar ve Acil Psikiyatri Hemşireliği | Vaka Tartışması: Bipolar Bozukluğu Olan Bireyin Bakımı | Psikobiyolojik İlaç Eğitimi | 10 | Travmaya /Krize Müdahale- Konuya Devam Standart VI. Değerlendirme B. MESLEKI PERFORMANS STANDARTLARI Standart V. Etik Standard VI. İşbirliği Standard VII. Araştırma Standard VII. Kaynakların Kullanımı | Vaka Tartışması: Bipolar Bozukluğu Olan Bireyin Bakımı | Bakım Verenin Bakımı | 11 | V. PSİKİYATRİ DIŞI ORTAMLARDA PSİKOSOSYAL HEMŞİRELİK UYGULAMALARI Psikiyatri Dışı Ortamlarda Psikobiyolojik Bozukluğu Olan Hastalara Yaklaşım | Psikiyatri Hemşireliği Uygulamalarında Yasal ve Etik Konular | Psikiyatrik Bakımda Model Kullanımı Örneği | 12 | Şizofreni Spektrumu ve Diğer Psikotik Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği Nörobilişsel Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği | Vaka Tartışması: Şizofreni Tanısı Olan Bireyin Bakımı | Şizofreni Tanısı Olan Birey ve Yakını ile Görüşme | 13 | Anksiyete Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği Obsesif Kompülsif Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği | Vaka Tartışması – OKB Tanısı Olan Bireyin Bakımı | Anksiyete ile Baş Etme: Covid 19 Sürecinde Hemşire Olmak | 14 | İki Uçlu (Bipolar) ve İlgili Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği Depresyon Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği | Vaka Tartışması- Major Depresyon Tanısı Olan Bireyin Bakımı | Psikoeğitim Uygulama Örneği | 15 | Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Psikiyatri Hemşireliği- Konuya devam Nörogelişimsel Bozukluğu Olan Birey (Çocuk ve Ergen) ve Psikiyatri Hemşireliği | Vaka Tartışması- Madde Bağımlılığı Sorunu Olan Bireyin Bakımı | Çocuk-Ergen Psikiyatri Hemşireliği Uygulamaları |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Gürhan, N. (2016) Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği, Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
Boyd M.A. (2002) Psychiatric Nursing Contemporary Practice. New York: Lippincott Company WW, USA
Öztürk O. ve Uluşahin A. (2008) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. I ve II. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi
Shieves, LR.(2008). Basic Concept of Psychitric Mental Health Nursing.(7. Edition). Philadelphia: Lippincott Williams&Wilkins.
Varcarolis E.M. (1998) Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing. Third Edition. W.B. Saunders Company. U.S.A
Videbeck S.L. (2001) Psychiatric Mental Health Nursing. Philadelphia: Lippincott Company WW, USA
Worley N.K. (1997) Mental Health Nursing in the Comminity. Mosby-Year Book | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 50 | Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 50 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 4 | 56 | Uygulama/Pratik | 14 | 12 | 168 | Tartışma | 14 | 1 | 14 | Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 | Takım/Grup Çalışması | 7 | 2 | 14 | Gözlem | 14 | 2 | 28 | Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 2 | 2 | Rapor Hazırlama | 1 | 5 | 5 | Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 2 | 16 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 14 | 1 | 14 | Rapor | 1 | 5 | 5 | Performans | 7 | 1 | 7 | Ev Ödevi | 2 | 2 | 4 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ7 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ8 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ9 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ10 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|