|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | HM301B | Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği | Zorunlu | 3 | 5 | 14 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu ders kadın sağlığı ve hastalıklarına temellenir ve kadın sağlığının bir parçası olan gebelik öncesi, gebelik, doğum, postpartum ve klimakterik dönem ile yaygın jinekolojik durumları ele alır. Kadın üreme sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici hemşirelik yaklaşımlarına ilişkin becerileri uygulamalı olarak öğretir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Dünyada ve Türkiye’de kadının konumunu kavrayabilir. | 2 | Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığını koruma ve geliştirmede hemşirenin rolünün önemini kavrayabilir, uygun anlayış ve tutum geliştirebilir. | 3 | Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığında normalden sapma durumlarında uygun hemşirelik yaklaşımlarında bulunabilir. | 4 | Üreme sağlığı konusunda birey, aile ve topluma eğitim ve danışmanlık yapabilir. | 5 | Klimakterik dönemde birey, aile ve topluma eğitim ve danışmanlık yapabilir. | 6 | Birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim tekniklerini kullanarak iletişim kurabilir. | 7 | Üreme sağlığı sorunu olan bireye hizmet verirken uygulamaya yol gösteren yasal ve etik konuları ve sorunları tanımlayabilir. | 8 | Doğum ve kadın hastalıkları dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri kendi yaşantısında kullanabilir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Hemşirelik Esasları-II almış olmak. | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | yok | Dersin İçeriği | Kadın sağlığı ve jinekoloji hemşireliğine giriş, üreme sağlığı ve hemşirenin rolü, insan seksüalitesinin kültürel psikososyal ve biyolojik yönleri, klimakterik dönemde bakım, klimakterium ve menopozda bakım, normal prenatal, natal, postnatal dönemler ve hemşirelik bakımı, normal yenidoğan, riskli gebelik, doğum, doğum sonrası dönemler ve hemşirelik bakımı, yenidoğan ve hemşirelik bakımı, aile planlaması ve infertilitede bakım, üreme sistemi enfeksiyonları ve hemşirelik bakımı, pelvik destek yapı bozuklukları ve hemşirelik bakımı, üreme sistemi kanseri olan hastanın bakımı, jinekolojik kanserli hastanın bakımı, menstrual bozukluklar ve hemşirelik bakımı, kadına yönelik şiddet ve hemşirelik konuları yer alır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Üreme sistemi anatomisi ve üreme fizyolojisi | Doğum ve kadın hastalıkları uygulama alanlarının tanıtılması Kavram haritasının tanıtımı Hemşirelik süreci ilkelerinin paylaşılması Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri’ne göre Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği veri toplama formlarının paylaşılması | Yok | 2 | Fetal gelişim ve Konsepsiyon Prekonsepsiyonel Bakım Cinsel sağlık | Cinsel sağlıkla ilgili vaka çalışması | Yok | 3 | Türkiye’de ana çocuk sağlığının durumu Prenatal bakım | Gebe kadının fizik muayene rehberi ve gebe kadın fizik muayene video gösterimi | Yok | 4 | Doğurganlığın düzenlenmesi Gebelikte kalp hastalıklarında hemşirelik bakımı | Aile planlaması danışmanlığı uygulama rehberi ve genel aile planlaması danışmanlığı video gösterimi | Yok | 5 | Gebelikte diyabet ve hemşirelik bakımı Yardımla üreme tekniklerinde hemşirelik bakımı | İnfertil hastaya yaklaşım videosu gösterimi Kombine oral kontraseptife özel danışmanlık videosu gösterimi | Yok | 6 | Gebelikte Anemi, RH uyuşmazlığı Gebelikte hipertansif hastalıklar ve hemşirelik bakımı | Gebelikte hipertansiyon, anemi ve RH uyuşmazlığına ilişkin vaka çalışması | Yok | 7 | Gebelikte kanamalı durumlar Gebelikte hiperemezis gravidarum ve erken membran rüptürü | Erken membran rüptürü deneyimleyen kadına ilişkin vaka çalışması | Yok | 8 | Ara Sınav | Yok | Yok | 9 | İstenmeyen, çoğul, adölesan ve ileri yaş gebelikler Doğum eyleminin fizyolojisi Puerperal dönemde riskli durumlar | Intrapartum bakıma ilişkin vaka çalışması | Yok | 10 | Doğum sonu psikososyal sorunlar Doğum sonu dönemde hemşirelik bakımı | Sezaryen sonu bakıma ilişkin vaka çalışması | Yok | 11 | Riskli doğum eyleminde hemşirelik bakımı Müdahaleli doğumlar Laktasyon Uterus disfonksiyonu, Erken doğum eylemi | Erken doğum eylemi ve emzirme sorunu deneyimleyen kadına ilişkin vaka çalışması | Yok | 12 | Yenidoğan ve bakımı Pelvik destek yapı bozuklukları ve hemşirelik bakımı Benign jinekolojik değişimler | Yenidoğan bakımına ilişkin vaka çalışması | Yok | 13 | Anormal uterus kanamaları, premenstrual sendrom, dismenore, pelvik ağrı, amenore | Premenstrual sendroma ilişkin vaka çalışması | Yok | 14 | Genital yol enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar Over, Vulva ve Vajina Kanseri | Pelvik destek yapı bozukluklarına ilişkin vaka çalışması | Yok | 15 | Endometriyum ve Serviks Kanseri Kadına yönelik şiddet | TAH+BSO+BLND sonrası bakıma ilişkin vaka çalışması Ders değerlendirmesi | Yok |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Murray, S. S., & McKinney, E. S. (2014). Foundations of maternal-newborn and women's health nursing-e-book: Elsevier Health Sciences.
Ricci, S. (2016). Study Guide for Essentials of Maternity, Newborn and Women's Health Nursing: Lippincott Williams & Wilkins.
Schuiling, K. D., & Likis, F. E. (2016). Women’s gynecologic health: Jones & Bartlett Learning.
Johnson, K. A. (2017). The Fourth Trimester: A Postpartum Guide to Healing Your Body, Balancing Your Emotions, and Restoring Your Vitality: Shambhala.
Huggins, K. (2017). The Nursing Mother's Companion, 7th Edition, with New Illustrations: The Breastfeeding Book Mothers Trust, from Pregnancy Through Weaning: Harvard Common Press.
Covington, S. N. (2015). Fertility Counseling: Cambridge University Press.
Kantrowitz, B., & Wingert, P. (2018). The Menopause Book: The Complete Guide: Hormones, Hot Flashes, Health, Moods, Sleep, Sex: Workman Publishing Company.
Thomson, G., & Schmied, V. (2017). Psychosocial Resilience and Risk in the Perinatal Period: Implications and Guidance for Professionals: Taylor & Francis.
Jordan, R. G., Farley, C. L., & Grace, K. T. (2018). Prenatal and postnatal care: a woman-centered approach: John Wiley & Sons.
Kabukcuoğlu,K. (2017). Kadın Sağlığı Sorunlarının Psikosomatik Yansımaları. İstanbul: Detay Yayıncılık.
Davidson, M. C., London, M. L., & Ladewig, P. W. (2015). Olds' Maternal-newborn Nursing & Women's Health Across the Lifespan: Pearson.
Han, H. C., Lee, L. C., & Tseng, A. L. A. (2010). Urogynaecology and You: A Handbook for Women with Bladder Disorders, Womb and Vaginal Prolapse: World Scientific.
Beckmann, C. R. B., & Gynecologists, A. C. O. (2010). Obstetrics and Gynecology: Lippincott Williams & Wilkins.
Thomson, G., Dykes, F., & Downe, S. (2012). Qualitative Research in Midwifery and Childbirth: Phenomenological Approaches: Taylor & Francis
Taşkın,L. (2017). Doğum ve KAdın Hastalıkları Hemşireliği.Ankara: Özyurt Matbaacılık.
Okumuş,H., Mete, S.(2014). Anne Babalar için Doğuma Hazırlık. İstanbul: Deomed Yayıncılık.
Gilbert, E. S., & Harmon, J. S. (2003). Manual of High Risk Pregnancy & Delivery: Mosby. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 50 | Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 50 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 15 | 1 | 15 | Rehberli Problem Çözümü | 25 | 1 | 25 | Problem Çözümü | 15 | 1 | 15 | Tartışma | 15 | 1 | 15 | Soru-Yanıt | 15 | 1 | 15 | Takım/Grup Çalışması | 15 | 1 | 15 | Gözlem | 14 | 1 | 14 | Gösterme | 14 | 1 | 14 | Alan Çalışması | 25 | 1 | 25 | Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 1 | 1 | Beyin Fırtınası | 30 | 1 | 30 | Rapor Hazırlama | 8 | 1 | 8 | Rapor Sunma | 8 | 1 | 8 | Proje Hazırlama | 8 | 1 | 8 | Proje Sunma | 8 | 1 | 8 | Proje Tasarımı /Yönetimi | 8 | 1 | 8 | Rol Oynama / Dramatize Etme | 15 | 1 | 15 | Makale Kritik Etme | 14 | 1 | 14 | Bireysel Çalışma | 30 | 1 | 30 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 25 | 1 | 25 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 15 | 1 | 15 | Okuma | 25 | 1 | 25 | Rapor | 8 | 1 | 8 | Performans | 25 | 1 | 25 | Ev Ödevi | 15 | 1 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 1 | 3 | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | ÖÇ3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ6 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2 | ÖÇ7 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 3 | 2 | 3 | 2 | ÖÇ8 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 1 | 3 | 2 | 3 | 2 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|