|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | HM201B | İç Hastalıkları Hemşireliği | Zorunlu | 2 | 3 | 14 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | İç hastalıkları hemşireliği dersi öğrencilere; sağlıklı/hasta birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesi, sistemlere ilişkin sağlık sorunlarında tıbbi tedavi, bakım ve rehabilitasyon süreçlerine yönelik bilgi ve uygulama becerisi kazandırır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Vahide Semerci Çakmak
Dr. Öğr. Üyesi Zahide Akeren
Dr. Öğr. Üyesi Buket Daştan | Öğrenme Çıktıları | 1 | Sistemlere ilişkin sağlık sorunları olan bireylere özgü hemşirelik bakımı verebilme ve sistemler arası bağlantı kurabilme. | 2 | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve hastalık durumunda bütüncül hemşirelik bakımı uygulama becerisi kazanması. | 3 | Hastalıklarla ilgili olarak risk faktörlerini ve risk gruplarını tanıyıp, sorunları belirleyebilme yeteneği kazanması. | 4 | Eleştirel düşünme yeteneği kazanması. | 5 | Bu derste kazandığı teorik bilgilerle diğer derslerde kazanmış olduğu bilgileri sentez edebilmesi ve bakıma aktarabilmesi. | 6 | Terapötik iletişim becerilerini kullanabilme yeteneğini geliştirmesi. | 7 | Bilimsel problem çözme basamaklarını kullanarak profesyonel yaşama hazırlanması. | 8 | Ekip işbirliği bilincini kazanması. | 9 | Araştırma, inceleme ve kendini geliştirme yeteneği kazanması. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Hemşirelik Esasları-2 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | İç Hastalıkları Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları, İç Hastalıkları Hemşireliğinde Önemli Bakım Modelleri, Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli Doğrultusunda Sağlık Hikayesi Alma ve Fiziksel Muayene, Ağrı Yönetimi, Şok ve Hemşirelik Bakımı, Sıvı-Elektrolit Asit-Baz Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı,, Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Eklem – Bağ Dokusu Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Hematolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı, Sinir Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Onkolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı, İmmün Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Yatağa Bağımlı Hastanın Bakımı, Yaşlı Sağlığı, Hasta Bakımında Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yaklaşımlarının Yeri, Covid-19 Hastalığı Bulaşma, Önleme, Korunma Yolları ve Hemşirelik BakımıDahiliye Kliniklerinde Sık Kullanılan İlaçlar, Vaka Tartışmaları, Fizik Muayene Yöntemleri (Teorik Sunular ve Laboratuvar Uygulaması) konuları yer almaktadır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İç Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Hedefleri-İç Hastalıkları Hemşireliği Dersinin İçeriği-İç Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Eğitim Yöntemleri-İç Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Değerlendirme Yöntemleri, Koruyucu Sağlık Hizmetleri-Temel Sağlık Hizmetleri - 21. Yüzyıl Sağlık Hedefler - Rehabilitasyon Hemşireliği, Yaşlılık ve Yaşlı Hastanın Hemşirelik Bakımı, Hemşirelik Süreci, Uygulama Dersleri İçin Hazırlık-Uygulamada Kullanılacak Formların Tanıtılması-Kavram Haritası, Genel Fizik Muayene Teorik Sunumu, Hemşirelik Sürecinin Tanıtılması | İç Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Hedefleri-İç Hastalıkları Hemşireliği Dersinin İçeriği-İç Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Eğitim Yöntemleri-İç Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Değerlendirme Yöntemleri, Koruyucu Sağlık Hizmetleri-Temel Sağlık Hizmetleri - 21. Yüzyıl Sağlık Hedefler - Rehabilitasyon Hemşireliği, Yaşlılık ve Yaşlı Hastanın Hemşirelik Bakımı, Hemşirelik Süreci, Uygulama Dersleri İçin Hazırlık-Uygulamada Kullanılacak Formların Tanıtılması-Kavram Haritası, Genel Fizik Muayene Teorik Sunumu, Hemşirelik Sürecinin Tanıtılması | Yok | 2 | Sıvı Elektrolit, Asit Baz Dengesi, Kronik Hastalıklarda Evde Bakım, Genel Fizik Muayene Uygulama, Sıvı-Elektrolit Vakasının Tanıtılması, Sıvı-Elektrolit Vakasının Tartışılması | Sıvı Elektrolit, Asit Baz Dengesi, Kronik Hastalıklarda Evde Bakım, Genel Fizik Muayene Uygulama, Sıvı-Elektrolit Vakasının Tanıtılması, Sıvı-Elektrolit Vakasının Tartışılması | Yok | 3 | Kardiyovasküler Sistem, KVS Muayenesi Teorik Sunum, Koroner Arter Hastalığı Vakasının Tanıtılması, Koroner Arter Hastalığı Vakasının Tartışılması | Kardiyovasküler Sistem, KVS Muayenesi Teorik Sunum, Koroner Arter Hastalığı Vakasının Tanıtılması, Koroner Arter Hastalığı Vakasının Tartışılması | Yok | 4 | KVS devam, Ağrı, Kronik Hastalıklarda Tamamlayıcı Tedaviler, KVS Sistem Muayenesi Uygulama, Kalp Yetmezliği Vakasının Tanıtılması, Kalp Yetmezliği Vakasının Tartışılması | KVS devam, Ağrı, Kronik Hastalıklarda Tamamlayıcı Tedaviler, KVS Sistem Muayenesi Uygulama, Kalp Yetmezliği Vakasının Tanıtılması, Kalp Yetmezliği Vakasının Tartışılması | Yok | 5 | Üriner, Kronik Böbrek Hastalığı Vakasının Tanıtılması, I.Uygulama Ödevinin Paylaşılması, Kronik Böbrek Hastalığı Vakasının Tartışılması | Üriner, Kronik Böbrek Hastalığı Vakasının Tanıtılması, I.Uygulama Ödevinin Paylaşılması, Kronik Böbrek Hastalığı Vakasının Tartışılması | Yok | 6 | Sindirim Sistemi, Abdomen Muayenesi Teorik Sunum, Ülseratif Kolit Vakasının Tanıtılması, Ülseratif Kolit Vakasının Tartışılması | Sindirim Sistemi, Abdomen Muayenesi Teorik Sunum, Ülseratif Kolit Vakasının Tanıtılması, Ülseratif Kolit Vakasının Tartışılması | Yok | 7 | Sindirim devam, Şok, Abdomen Muayenesi Uygulama, Siroz Vakasının Tanıtılması, Siroz Vakasının Tartışılması | Sindirim devam, Şok, Abdomen Muayenesi Uygulama, Siroz Vakasının Tanıtılması, Siroz Vakasının Tartışılması | Yok | 8 | Ara Sınav | Yok | Yok | 9 | Endokrin, Diyabetes Mellitus Vakasının Tanıtılması, Diyabetes Mellitus Vakasının Tartışılması | Endokrin, Diyabetes Mellitus Vakasının Tanıtılması, Diyabetes Mellitus Vakasının Tartışılması | Yok | 10 | Solunum, Solunum Muayenesi Teorik Sunum, Akciğer Tüberkülozu Vakasının Tanıtılması, II.Uygulama Ödevi ve Laboratuvar Ödevinin Paylaşılması, Akciğer Tüberkülozu Vakasının Tartışılması | Solunum, Solunum Muayenesi Teorik Sunum, Akciğer Tüberkülozu Vakasının Tanıtılması, II.Uygulama Ödevi ve Laboratuvar Ödevinin Paylaşılması, Akciğer Tüberkülozu Vakasının Tartışılması | Yok | 11 | Solunum devam, İmmun, Solunum Sistemi Muayenesi Uygulama, Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı Vakasının Tanıtılması, Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı Vakasının Tartışılması | Solunum devam, İmmun, Solunum Sistemi Muayenesi Uygulama, Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı Vakasının Tanıtılması, Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı Vakasının Tartışılması | Yok | 12 | Hematoloji, Eklem-Bağ, Akut Miyeloid Lösemi Vakasının Tanıtılması, Akut Miyeloid Lösemi Vakasının Tartışılması | Hematoloji, Eklem-Bağ, Akut Miyeloid Lösemi Vakasının Tanıtılması, Akut Miyeloid Lösemi Vakasının Tartışılması | Yok | 13 | Uygulama Sınavı , Onkoloji, Onkoloji Vakasının Tanıtılması , Onkoloji Vakasının Tartışılması | Uygulama Sınavı , Onkoloji, Onkoloji Vakasının Tanıtılması , Onkoloji Vakasının Tartışılması | Yok | 14 | Sinir, Sinir Sistemi Muayenesi Teorik Sunum , Serebrovasküler Olay Vakasının Tanıtılması, Serebrovasküler Olay Vakasının Tartışılması | Sinir, Sinir Sistemi Muayenesi Teorik Sunum , Serebrovasküler Olay Vakasının Tanıtılması, Serebrovasküler Olay Vakasının Tartışılması | Yok | 15 | Sinir devam, Sinir Sistemi Muayenesi Uygulama, Multiple Skleroz Vakasının Tanıtılması ve Tartışılması, Multiple Skleroz Vakasının Tanıtılması ve Tartışılması, İç Hastalıkları Hemşireliği Ders Değerlendirmesi | Sinir devam, Sinir Sistemi Muayenesi Uygulama, Multiple Skleroz Vakasının Tanıtılması ve Tartışılması, Multiple Skleroz Vakasının Tanıtılması ve Tartışılması, İç Hastalıkları Hemşireliği Ders Değerlendirmesi | Yok |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Enç N. (Editör). (2020). İç Hastalıkları Hemşireliği, İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Fakültesi 50.yıl yay. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Akçay T. (2013) Harrinson Endokrinoloji. Nobel Tıp Kitabevi.
Avdal EÜ, Uran B.N.Ö (2020). İç Hastalıkları Hemşireliğinde 500 Soru & 500 Yanıt: Deneme Sınavı, Çukurova Nobel Tıp Kitabevi, Ankara.
Akdemir N, Birol L. (2020) İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Genişletilmiş 4. Baskı, Sistem Ofset.
Karadakovan A, Aslan FE. (2010) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım Nobel Kitapevleri, Adana.
Diabetes Mellitus Çalışma Grubu (2012) Diabetes Mellitus ve Komplikasyonlarının Tanı, Tedavi ve İzlem Klavuzu, , Türkiye Endokrinoloji ve Metabolizma Derneği, İstanbul.
Durna Z. (2012) Kronik Hastalıklar ve Bakım. Nobel Tıp Kitapevleri.
İlicin G, Biberoglu K, Süleymanlar G, Ünal S. (2012) Temel İç Hastalıkları Kitabı. 3. Son Baskı, Güneş Kitapevleri.
Gökdoğan F, Karadakovan F, Özcan Ş. ve ark. (2007) Hemşirelik Bakım Planları, Ed; Akbayrak N, İlhan SE, Ançel G, Albayrak A, alter Yayıncılık, Ankara.
Avdal EÜ, Uran B.N.Ö (2020). İç Hastalıkları Hemşireliğinde 500 Soru & 500 Yanıt: Sorunlar &Vakalar (2020), Çukurova Nobel Tıp Kitabevi, Ankara.
Carpenıto-Moyet LJ. (2012) Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Çev; Erdemir F. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
Can G (2019). Onkoloji Hemşireliği, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
Çelik SŞ, Karadağ A (2019). Hemşirelik Bakım Planları: Tanılar, Girişimler ve Sonuçlar. Akademi Basın ve alter Yayıncılık, İSTANBUL.
Kapucu S (2019). Geriatri Hemşireliği, Hipokrat Kitabevi, ANKARA. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 50 | Uygulama/Pratik | 1 | 50 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 4 | 56 | Uygulama/Pratik | 14 | 12 | 168 | Soru-Yanıt | 5 | 1 | 5 | Gözlem | 10 | 12 | 120 | Örnek Vaka İncelemesi | 4 | 1 | 4 | Beyin Fırtınası | 4 | 1 | 4 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Performans | 3 | 1 | 3 | Ev Ödevi | 5 | 2 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ2 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ6 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ7 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ8 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 5 | ÖÇ9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 1 | 5 | 4 | 3 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|