|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GM304B | Gıda Mühendislği Temel İşlemler II | Zorunlu | 3 | 6 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Dersin temel amacı ısı ve kütle transferinin uygulamalarını içeren ve gıda proseslerinde büyük önem taşıyan destilasyon, gaz absorpsiyonu, katı-sıvı ekstraksiyonu, buharlaştırma, kristalizasyon, rutubetlendirme, kurutma gibi işlemlerin prensipleri ve hesaplama yöntemlerinin öğretilmesi; bu proseslerin gıda sanayindeki uygulamaları ve kullanılan ekipmanlar hakkında öğrencinin bilgilendirilmesi; ve öğrencilerin proses ve ekipman dizaynı yapabilecek düzeye getirilmesidir. Öğrencileri mühendislik etiği hakkında kısaca bilgilendirerek etik bilincinin geliştirilmesi sağlanmaya çalışılmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Aybike KAMİLOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Kütle transferi problemlerini tanımlayıp formüle edebilme ve çözebilme | 2 | Kütle ve enerji denklikleri kurma bilgisini çeşitli proseslere uygulayabilme becerisini kazanma | 3 | Matematiksel prensipleri teknik problemlerin çözümüne aktarabilme | 4 | Gıda mühendisliği için önemli bir konu olan enerji etkinliği sağlama amacıyla bir ekipman tasarlayabilme ve/veya yenilik içeren bir sistem ile yeni bir ürün geliştirme | 5 | Çalıştıkları konuda literatür tarama, bilgi derleme, bilgisayar yazılımı kullanarak hesaplama ve raporlama becerisi kazanma | 6 | Grup ödevi hazırlayarak bir ekip içinde görev paylaşımı ve uyumlu çalışma becerisi kazanma | 7 | Problem çözümünde mantık kullanma ve problemleri farklı açılardan analiz etme yeteneğini kazanması | 8 | Kendi basına öğrenme yeteneği ve öğrenme fırsatının kendi kendine yaratma sorumluluğunu kazanması | 9 | Sınıfta öğrenilen bilginin endüstriye uygulanırlığının bilincine varması, teknolojinin gelişmesiyle birlikte bilgilerin güncellenebileceğinin farkına varması, gıda sanayindeki uygulamalarda çevre bilincinin kazandırılması |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Isı ve kütle transfer işlemlerinin örnekleri; destilasyon ve uygulamaları, gaz absorpsiyonu ,katı-sıvı ekstraksiyonu ve uygulamaları, buharlaşma ve evaparatörler, kristalizasyon ve kristalizatörler, rutubetlendirme ve rutubet giderme, kurutma yöntemleri ve kurutucular, mühendislik etiği | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi, Kural ve Gerekleri Grafiksel integrasyon, kaldıraç prensibi | | | 2 | Fazlar kanunu, Raoult’s kanunu, konsantrasyon-kaynama/çiğleşme noktası diyagramları, xy diyagramları | | | 3 | Fraksiyonel Destilasyona giriş, Geri akma, McCabe-Thiele Yöntemi | | | 4 | Zenginleştirme ve soyulma bölgeleri işletme doğruları, besleme koşullarının etkisi, besleme doğrusunun denge diyagramı üzerinde yerleştirilmesi, teorik kademelerin çizimi, toplam kademe sayısının belirlenmesi | | | 5 | Toplam, Minimum, Optimum geri akma oranı, Kademe tesirliliği, Katı-sıvı ekstraksiyon işlemine giriş | | | 6 | Tek kademeli ekstraksiyon, ekstraksiyon hızı, ekipmanlar, grafiksel çözüm yöntemi, denge | | | 7 | Karşıt akımlı çok kademeli ekstraksiyon sistemleri, işletme noktası, grafiksel çözüm, Karşıt akımlı çok kademeli ekstraksiyon sistemleri, Gıda sanayinde uygulama alanları, çevre konusunda farkındalık | | | 8 | Arasınav | | | 9 | Buharlaştırma giriş, tek tesirli evaporasyon, kütle ve ısı denklikleri, flash evaporasyon, toplu ısı aktarım katsayısı etkileyen faktörler, işlem değişkenlerinin etkisi | | | 10 | Çok tesirli evaporasyon, ısı ve kütle denklikleri, buhar ekonomisi, kapasite, ileri ve geri besleme, ön ısıtma, buharın tekrar sıkıştırılması | | | 11 | Buharlaştırma ekipmanları, buharlaştırıcı yardımcı ekipmanları, Gıda sanayinde uygulama alanları, çevre konusunda farkındalık | | | 12 | Kristalizasyon işlemi, kristal şekilleri, kristallenme şartları, denge çözünürlük diyagramı, aşırı doygunluk, aşılama | | | 13 | Rutubetlendirme, mutlak rutubet, rutubet diyagramları, adyabatik doygunluk, yaş-kuru termometre, çiğ noktası, Lewis bağıntısı | | | 14 | Kurutma, Denge nemi, sorpsiyon izotermleri, sabit ve azalan kuruma bölgesi teorik kuruma hızı hesaplanması, kütle ve enerji denklikleri | | | 15 | Azalan Kuruma hızı bölgesi, kapiler mekanizma, difüzyon mekanizması, kurutma kusurları, kurutma yöntemleri, rehidrasyon, rekonstitüsyon, mühendislik etiği hakkında kısa bilgi | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | DERS KİTABI: 1. Geankoplis, C.J.,2003, Transport Processes and Separation Process Principles 4th Edition, Prentice Hall NJ, 1026 pp. YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Mc Cabe,W.L., and Smith,J.C. 1976, Unit Operations of Chemical Engineering 3th Edition, McGraw-Hill, Inc, New York, 1027 pp. 2. Brennan, J.G., Butters, J.R., and Cowell, N.D. , 1990, Food Engineering Operations, Elsevier Applied Science, London, 700 pp. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 3 | 2 | 5 | 4 | 3 | 5 | ÖÇ4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ5 | 2 | 2 | 4 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ6 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | ÖÇ7 | 3 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ9 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|