|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GM206B | Isı ve Kütle Transferi | Zorunlu | 2 | 4 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Dersin amacı gıda mühendisliğinde temel olan transport mekanizmalarından ısı ve kütle transferinin temellerini açıklamak ve gıda sanayindeki kullanım alanları hakkında bilgilendirmektir. Bu ders kapsamında öğrencilerin temel mühendislik bilgilerini transfer işlemlerine uygulamalarını sağlamak, ısı ve kütle transferi problemlerini tanımlama, formülasyon ve çözme yeteneklerini geliştirmek hedeflenmektedir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç.Dr. İbrahim Hakkı KARAKAŞ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Isı ve Kütle aktarımı mekanizmalarını öğrenme | 2 | Isı ve Kütle aktarımının kararlı ve kararsız haldeki temel prensipleri konusunda bilgi sahibi olma | 3 | Matematik ve fizik derslerinde edinilen kazanımları da kullanarak, sentezleyici, çözümleyici olma yeteneğini kazanma | 4 | Gıda mühendisliği temel işlemlerinde ısı ve kütle aktarımının yerini ve önemini kavrayabilme | 5 | Kütle ve ısı aktarım denkliklerini kurabilme ve birbirleri arasındaki analojiyi kavrayabilme | 6 | Verilen bir ısı ya da kütle aktarımı sistemi için tasarım, analiz, çözümleme ve yorumlama yapabilme | 7 | Isı değiştiriciler, dondurucu sistemleri, karıştırmalı kazan ve kurutucu sistemlerini öğrenme ve bu sistemlerin tasarımını yapabilme yeteneğini kazanma | 8 | Isı ve kütle aktarımı sistemlerinde hijyen, enerji ve çevre açısından da önemli olan hususları kavrayabilme | 9 | Problemleri bilgisayar programı destekli çözebilme ve sonuçları görsel olarak sunabilme yeteneğinin kazanılması |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Isı ve kütle transferi dersinde ısı aktarımı kapsamında, termal enerji denkliğinin prensipleri ve ısı transferinin temel mekanizmaları olan ısıl iletim, taşınım ve ışınım işlenmektedir. Belirtilen temel ısı transfer mekanizmalarının farklı ısı değiştiriciler için hesaplamalarda ve ısı değiştiricilerin tasarımında nasıl kullanıldığı öğretilmektedir. Termal enerji denkliği ve ısı transfer mekanizmalarının kararsız durumdaki sistemlere uygulaması yapılmaktadır. Temel prensipler anlatılırken seçilen problemler yardımıyla bu prensiplerin gıda mühendisliği uygulamalarına da örnekler verilmektedir. Kütle aktarımı kapsamında ise kütle transferinin esasları ısı aktarımıyla paralel olarak verilmektedir. Faz dengesi ve ilgili diyagramlar gösterilmekte, kararlı ve kararsız halde moleküler difüzyonun temel prensiplerine yer verilmektedir. Ayrıca kütle transfer katsayıları için kullanılan modeller, konvektif kütle transfer katsayıları için korelasyonlar, ısı, kütle ve momentum transferi arasındaki anolojiler öğretilmektedir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Genel Tanıtım ve Giriş, Isı, kütle ve momentum transferi arasındaki anolojiler | | | 2 | Isı ve kütle aktarım temel mekanizmaları; kararlı hal ısı aktarımı | | | 3 | kararlı hal ısı aktarımı, kararsız hal ısı iletimi, boyutsuz sayılar | | | 4 | Zorlamalı taşınım,Doğal taşınım | | | 5 | Işınımla ısı aktarımı | | | 6 | Isı değiştiricileri | | | 7 | Isı değiştiricileri, Isı aktarımında özel uygulamalar (dondurma, karıştırmalı kazan, kurutma) | | | 8 | Arasınav | | | 9 | Difüzyon teorisi, Moleküler Difüzyon, Boyutsuz sayılar | | | 10 | Moleküler difüzyon | | | 11 | kararsız hal kütle aktarımı | | | 12 | konvektif kütle transfer katsayıları için korelasyonlar | | | 13 | kütle transfer katsayısı için kullanılan modeller | | | 14 | faz dengesi ve ilgili diyagramlar, çift faz teorisi | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | DERS KİTABI: 1. Çengel, Y.A., Turner, R.H., 2008. Fundamentals of Thermal-Fluid Sciences, 3rd Ed., McGraw-Hill Inc., USA 2. Geankoplis, C.J., 2003. Transport Processes and Seperation Process Principles, 4th Ed., Prentice Hall, USA YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Çengel, Y.A., 2003, Heat Transfer, McGraw-Hill International Series, Singapore. 2. Mc Cabe W.L., and Smith J. C., 2005, Unit Operations of Chemical Engineering, 7th Edition, McGraw-Hill, Inc, New York | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 13 | 3 | 39 | Uygulama/Pratik | 2 | 3 | 6 | Laboratuvar | 4 | 3 | 12 | Bireysel Çalışma | 9 | 2 | 18 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 13 | 2 | 26 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ8 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ9 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|