|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | GM207B | Kütle ve Enerji Denklikleri | Zorunlu | 2 | 3 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Kütle ve Enerji Denklikleri temel bir mühendislik dersidir. Dersin amacı öğrencilere kütle ve enerji denkliklerini çeşitli işletme birimleri ve koşullarında formülize etme ve çözümleme tekniklerinin verilmesi, çeşitli problemlerle öğrencilere problemi anlama, kurma ve bunu gerçek prosesler üzerine uygulama yeteneğinin kazandırılmasıdır. Bu şekilde öğrencilerin yeni bir proses dizaynında mühendis yaklaşımıyla bakarak kütle ve enerji denkliklerini uygulayacak ve sonuçlarını değerlendirecek düzeye getirilmesi amaçlanmaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. İbrahim Hakkı KARAKAŞ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Kütle ve enerji denkliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme yeteneğini kazanma | 2 | Problem kurma ve çözme mantığını anlama ve kullanma becerisini kazanma | 3 | Ana kavramları ve bu bilginin bir gıda işlemi ile ilgili temel ısı ve kütle denkliği problemlerinin çözümüne nasıl uygulanacağını öğrenme | 4 | Konu ile ilgili çeşitli problemleri çözerek gıda isleme terminolojisi ve gıda isleme yöntemlerinin temel uygulamaları ile ilgili bilgi sahibi olma | 5 | Gıdaların islenmesinde kütle ve enerji denkliklerinin öneminin farkına varma |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Ölçü ve birimler, birim sistemleri, basınç, sıcaklık, konsantrasyon, kompozisyon gibi temel kavramların verilmesinden sonra, problem çözme tekniği, açık sistem fiziksel işlemlerde kütle denklikleri, açık sistem kimyasal reaksiyon içeren işlemlerde kütle denklikleri, gaz-buhar ilişkileri, suyun faz diyagramı, denge, buhar basıncı, kısmi basınç, doygunluk, kısmi doygunluk ve rutubet kavramları, genel enerji denkliğinin kurulması, faz değişimi içermeyen entalpi değişimleri, faz değişimlerinde entalpi değişimleri, kimyasal reaksiyon içeren sistemlerde genel enerji denkleminin kurulması | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Birimler ve boyutlar , birim sistemleri, sıcaklık, basınç gibi temel kavramlar | | | 2 | Konsantrasyon-kompozisyon, ağırlık kesri,/mol kesri/ kuru temel/ yaş temel ifadeleri | | | 3 | Kütle denklikleri, Problem çözme tekniği- blok diyagram çizimi, sistem-temel seçimi | | | 4 | Genel kütle denkliğinin kurulması İşlem tipleri ve sistemler- Açık sistemlerde fiziksel işlemler için kararlı hal kütle denklikleri | | | 5 | Grup veya üniteler çerçevesinde kütle denklikleri (Bypass-recycle-purge içeren sistemler) | | | 6 | Kimyasal reaksiyon içeren koşullarda açık sistem kararlı hal kütle denklikleri (yanma reaksiyonları) | | | 7 | Kimyasal reaksiyon içeren koşullarda açık sistem kararlı hal kütle denklikleri (yanma reaksiyonları) | | | 8 | Arasınav | | | 9 | Gaz –buhar ilişkileri, faz diyagramları, doygunluk, kısmi doygunluk ve relatif rutubet | | | 10 | Gaz –buhar ilişkileri, faz diyagramları, doygunluk, kısmi doygunluk ve relatif rutubet | | | 11 | Enerji denklikleri, genel enerji denkleminin kurulması, ısı kapasitesi, korelasyonlar, entalpi | | | 12 | Faz değişimi içermeyen entalpi değişimleri. | | | 13 | Faz değişimi içeren entalpi değişimleri, buhar tabloları | | | 14 | Faz değişimi içeren entalpi değişimleri, gıda proses örnekleri | | | 15 | Kimyasal reaksiyonlarda entalpi değişimleri | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | DERS KİTABI: 1. Esin, A., 1993. Material and Energy Balances in Food Engineering, METU, Ankara, 419 pp YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Himmelblau, D.M., 1982. Basic Principles and Calculations in Chemical Engineering, 4th ed. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J., 628 pp. 2. Toledo, R.T., 1980. Fundamentals of Food Process Engineering, AVI Publishing Co., Westport Conn., 480 pp. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 13 | 3 | 39 | Bireysel Çalışma | 9 | 2 | 18 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 | Okuma | 13 | 2 | 26 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | ÖÇ2 | 4 | 2 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 4 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | ÖÇ4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|