|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | İLA314B3 | Felsefe Tarihi | Zorunlu | 3 | 6 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Öğrencilere Felsefe, İslâm Felsefesi, İslâm Düşüncesi kavramları; İslâm Felsefesinin önemli bir etki kaynağı olarak Helenistik Dönem felsefesi ve okulları; 7-8. yüzyıllarda yakın doğu, Helenistik kültürden yapılan çeviriler; İslam Düşüncesinde gelişen felsefi ekoller; Kindi, Fârâbî, İbn Sina, İhvan-ı Safa, Gazali, İbn Rüşd, İbn Bacce gibi filozoflar ve felsefeleri hakkında bilgi vermek. Ayrıca, Helenistik felsefe ve İslâm düşüncesinin kesiştiği noktalardaki birtakım problemlerin (ontoloji, bilgi, nübüvvet, iman gibi) sorgulayıcı bir yaklaşımla analizi ve değerlendirilmesi ile birlikte bu görüşlerin İslâm düşünce tarihindeki yeri ve önemini aktararak öğrenciye sorgulayıcı bir anlayış kazandırmak | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Arş. Gör. Dr. Halil İbrahim Köse | Öğrenme Çıktıları | 1 | Öğrenci İslam felsefesi literatürünü bilir. | 2 | İslam felsefesiyle ilgili Arapça ve Batı dillerinde yazılmış eserlerin diline aşikâr olur. | 3 | İslam felsefesi ve dolayısıyla genel felsefe problemleriyle diyalog kurabilmesi için gerekli olan kavramsal ve terminolojik kazanımlar elde eder. | 4 | Sosyal bilimlere yaklaşımında yeni ufuklara sahip olur. | 5 | Alanın inceliklerine merak duyar ve bunu daha sonraki mesleki yaşantısında geliştir. | 6 | Diğer dini ilimlerde elde ettiği verileri İslam felsefesi ışığında yeniden yorumlar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | İslam Dünyasında Felsefenin Doğuşu İslam felsefesinin Tanımı, genel özellikleri ve Felsefenin Yeri
İslam Düşüncesinin doğuşuna etki eden kaynaklar ve fikri kökler.
İslam Düşüncesinde gelişen felsefi ekoller,
Tabiat felsefesi
Ebû Bekir Zekeriya Razi
Meşâilik ve önemli temsilcileri
Kindî ve Felsefesi
Farabi ve Felsefesi
İbn Sînâ ve Felsefesi
İhvan-ı Safa ve Felsefesi
İslam Felsefesinde Gazali,
İşrakilik
Ş. Sühreverdi ve Felsefesi
Örnek Felsefi Metinler | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İslam Dünyasında Felsefenin Doğuşu İslam felsefesinin Tanımı, genel özellikleri ve Felsefenin Yeri
| | | 2 | İslam Düşüncesinin doğuşuna etki eden kaynaklar ve fikri kökler. | | | 3 | İslam Düşüncesinde gelişen felsefi ekoller | | | 4 | Tabiat felsefesi | | | 5 | Ebû Bekir Zekeriya Razi | | | 6 | Meşâilik ve önemli temsilcileri | | | 7 | Kindî ve Felsefesi | | | 8 | Vize Sınavı | | | 9 | Farabi ve Felsefesi | | | 10 | İbn Sînâ ve Felsefesi | | | 11 | İbn Rüşd ve Felsefesi | | | 12 | İhvan-ı Safa ve Felsefesi | | | 13 | İslam Felsefesinde Gazali | | | 14 | İslam Felsefesinin Temel Problemleri | | | 15 | Örnek Felsefi Metinler | | | 16 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Mehmet Bayraktar, İslâm Felsefesine Giriş, Ankara 1997; Hasan Şahin, İslâm Felsefesi Tarihi Dersleri, Ankara 2000; P. Adamson, R. C. Taylor, İslam Felsefesine Giriş, İstanbul 2007.
Yardımcı Kaynaklar Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri; Macit Fahri, İslâm Felsefesi Tarihi, İstanbul 1992; H. Ziya Ülken, İslam Felsefesi, İstanbul 1998; Nihat Keklik Türk İslam Düşüncesi Açısından Felsefenin İlkeleri, İstanbul 1987; Muhammed el- Behiy, İslam Düşüncesinin İlâhî Yönü, İstanbul 1992; M. M. Şerif, İslâm Düşüncesi Tarihi, (IV cilt), İstanbul 1990-1991; S. Hayri Bolay, Felsefî Doktrinler Sözlüğü, Ankara ;Mahmut Kaya, İslam Filozoflarında Felsefe Metinleri, İstanbul 2003; Bekir Karlığa İslam Düşüncesi’ni Batı Düşüncesi’ne Etkileri, İstanbul 2004; İlhan Kutluer, Akıl ve İtikat, İstanbul 1996; İbrahim Hakkı Aydın, Fârâbî’de Bilgi Teorisi, İsta 2003, İbrahim Hakkı Aydın, Fârâbî’de Metafizik Düşünce, İstanbul 2000 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 | Final Sınavı | 1 | 60 | 60 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|