|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | ANT201B2 | Egzersiz Fizyolojisi I | Zorunlu | 2 | 3 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere; kas hücresini tanıtmak, kas kasılması sürecini, kas fibril tiplerini ve egzersizin tipine göre ortaya çıkacak değişimleri anlamasını sağlamak, kasılma tiplerini ve egzersizle ilişkisini kavratmak, enerji üretim yollarını, egzersiz ve toparlanma sürecinde enerji üretimini, dolaşım sisteminin, solunum sisteminin, kanın, hormonların akut ve kronik egzersizdeki değişimlerini öğrenmesini sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Hareketin temelini oluşturan kas hücresini, organelleri ve işlevlerini anlayabilme, kasılmanın gerçekleşmesini sağlayan süreci anlatabilme, | 2 | Fibril tipleri ve özelliklerini öğrenebilme, motor ünite kavramı ve bağlı bulunduğu fibrille etkileşimini anlayabilme, | 3 | Kuvvet, sürat ve dayanıklılık egzersizlerinin fibril tiplerine etkilerini tanımlayabilme, | 4 | Kasılma çeşitlerini ayırt edebilme ve egzersiz sırasındaki kullanımlarını anlayabilme, | 5 | Vücutta enerji oluşum süreçlerini ve egzersizin tipine göre ATP üretim yollarını ayırt edebilme, | 6 | Dolaşım sistemini, işleyişini, kalbin ve damarların yapısını, özelliklerini tanımlayabilme | 7 | Tek bir egzersizde ve düzenli egzersizler sonucunda dolaşım sisteminde gözlenen değişimleri ve nedenlerini anlatabilme, | 8 | Sporcu kalbini, çeşitlerini, özelliklerini anlatabilme, kan basıncını tanımlayabilme ve egzersizin tipine göre değişimlerini ayırt edebilme. | 9 | Solunum sistemini, işleyişini, tek bir egzersizde ve düzenli egzersizler sonucundaki değişimleri ayırt edebilme | 10 | Kan sistemini, işleyişini, tek bir egzersizde ve düzenli egzersizler sonucundaki değişimleri ayırt edebilme | 11 | Endokrin sistemi, işleyişini, egzersizde etkili olan hormonları ve performansa etkilerini tanımlayabilme |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Kas fizyolojisi ve egzersiz sırasındaki işleyişi, egzersiz ve toparlanmada ATP’nin üretim yolları, dolaşım sistemi, solunum sistemi, kan sistemi, hormonal sistem ve egzersize bağlı değişimleri. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Genel hücre bilgisi (düz, çizgili, kalp kası), kas hücresi ve organelleri, sinir hücresi, sinir iletimi ve kasa girişi, kas membranındaki değişimler
| dersin uygulaması | | 2 | Kas kasılmasının fizyolojik oluşumu, sarkomer ve yapısı, kas hücresi içindeki olaylar, kayan flamanlar teorisi | dersin uygulaması | | 3 | Çizgili kasların ortak özellikleri ve fonksiyonları, motor üniteler, kas lifi tipleri ve özellikleri, İnsan iskelet kaslarında kas lifi dağılımı, lif tipi ve sportif performans ilişkisi, | dersin uygulaması
| | 4 | Sürat, kuvvet ve dayanıklılık egzersizlerine kasların adaptasyon sonuçları ve performansa etkileri, Kas proprioseptörleri ve hareketin kontrolü | dersin uygulaması | | 5 | Kas kasılma çeşitleri (izometrik, konsantrik, eksentrik, izotonik, izokinetik kasılmalar) ve egzersizle ilişkileri
| dersin uygulaması | | 6 | Enerji sistemleri (fosfojen, laktik asit, aerobik sistem), | dersin uygulaması | | 7 | Aerobik ve anaerobik egzersiz sırasında enerji üretim yolları, egzersiz sonrası toparlanma sürecinde enerji üretimi
| dersin uygulaması | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Dolaşım sisteminin işleyişi, kalp ve damarların genel özellikleri, Starling kalp kanunu, dolaşım sistemi ve tek bir egzersizdeki değişimleri, | dersin uygulaması
| | 10 | Düzenli antrenmanların dolaşım sistemindeki adaptasyonu ve sonuçları, | dersin uygulaması | | 11 | Kan basıncı ve egzersizin tipine göre değişimleri, egzersizde kan akımı düzenlenmesi,
| dersin uygulaması | | 12 | Kalbe venöz dönüş ve etkileyen faktörler, sporcu kalbi, çeşitleri ve özellikleri, | dersin uygulaması | | 13 | Solunum sisteminin genel özellikleri, tek bir egzersiz ile antrenman dönemi sonunda değişen parametreleri ve bu değişimin etkileri
| dersin uygulaması | | 14 | Kanın genel özellikleri, kompozisyonu ve tek bir egzersiz ile antrenman dönemi sonunda değişen parametreleri ve bu değişimin etkileri | dersin uygulaması | | 15 | Final sınavı | | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ergen E. Egzersiz Fizyolojisi, Nobel Yayınevi, Ankara, 2002 Sönmez G.T. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi, Ata Ofset Matbaacılık, Bolu, 2002 Wilmore J.H, Costill D.L. Physiology of Sport and Exercise, Human Kinetics, USA, 1994 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Gözlem | 14 | 1 | 14 | Bireysel Çalışma | 14 | 6 | 84 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 6 | 12 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 6 | 12 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ3 | | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ6 | | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ7 | | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ8 | | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ9 | | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ10 | | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ11 | | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
|
|